Minkä ikäiset lapset saa olla ilman aikuista kerrostalon pihalla leikkimässä?
Eli niin, että vanhemmat on sisällä siellä asunnossa ja lapset keskenään ilman aikuisen valvontaa kerrostalon pihalla. Minkä ikäinen lapsi mielestäsi saa olla?
Kun kuitenkin useimpien kerrostalojen pihassa välillä auto ajaa alaoven eteen vaikka pihalla ei olisikaan ajorataa eikä parkkipaikkoja. Tai lapsi saattaa kaatua ja loukata itsensä ja äiti/isä on sitten asunnossa sisällä eikä edes tiedä, että lapsi makaa maassa asfaltti-ihottumaansa itkien.
Kommentit (14)
Vierailija kirjoitti:
Alle kolme-vuotias. Kysy vaikka naapurin bt- mammalta.
Mikä on bt?
Ap
Meillä näyttää olevan tosi pienetkin. Ja kyllä ihan kuka tahansa lapsivaltaisella alueella kyllä menee auttamaan lasta jolla on hätä, ei siihen tarvita juuri sitä omaa vanhempaa aina. Pihakadulla kaikki ajaa hyvin hiljaa ja ymmärtää että voi tulla lapsi esim. pallon perässä tielle yhtäkkiä tms. (Enkä edes asu missään maalla vaan Helsingissä Eko-Viikissä. Ihan tuollaisia 3-vuotiaitakin näkyy itsekseen pihalla)
Meillä on vanhin ollut vähän vaille 5-vuotiaasta, kaksi nuorempaa 4-vuotiaasta. Paheksunnat ovat enää turhia - nuorinkin on nyt jo 19v.
Minkä ikäisen lapset oppii pyöräilemään ilman apupyöriä? Sen jälkeen ei ole äitinä pihalla näkynyt, kun lapsi tämän oppi. Lapsi äyttää siltä, että kouluikään on vielä matkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alle kolme-vuotias. Kysy vaikka naapurin bt- mammalta.
Mikä on bt?
Ap
Tuossa tapauksessa ei voi puhua white trash:stä. Muuten hänen elämäntapa pätee.
Meidän pihalla on sen verran pienet, että niitä usein sattuu ja sitten ne vain itkee tai tappelee keskenään, ja joku naapuri joutuu menemään auttamaan. Lasten vanhempia ei siinä näy.
Taloyhtiömme pihaa terrosisoi kahden yksinhuoltajaäidin alle kouluikäiset pojat. Äidit ei vahdi tekemisiä yhtään, nukkuvat (?) kotona, röökaavat parvekkeilla keskenäänkin tai ovat kaupungilla asioilla.
Toinen pojista viime kesänä kaatui pyörällä ja itki maassa, naapuri meni auttamaan kun äitiä ei näkynyt. Pojat ravaavat rappukäytävissä, näyttelevät pihassa persuuksiaan, tunkevat roskia lukkoihin, avaavat kaivonkantta ja repivät istutuksia. Karkailevat pihasta läheiseen parkkihalliinkin juoksentelemaan!
Äideille tärkeämpää tuntuu olevan treenaaminen, röökaaminen ja puolialastomien somekuvien ottaminen kuin 4-5v lapsensa vahtiminen.
Olen itsekin sinkkuäiti, mutta omat lapset ei ennen kouluikää ja riittävää järkeä ole pihassa ilman aikuista.
Vierailija kirjoitti:
Meillä näyttää olevan tosi pienetkin. Ja kyllä ihan kuka tahansa lapsivaltaisella alueella kyllä menee auttamaan lasta jolla on hätä, ei siihen tarvita juuri sitä omaa vanhempaa aina. Pihakadulla kaikki ajaa hyvin hiljaa ja ymmärtää että voi tulla lapsi esim. pallon perässä tielle yhtäkkiä tms. (Enkä edes asu missään maalla vaan Helsingissä Eko-Viikissä. Ihan tuollaisia 3-vuotiaitakin näkyy itsekseen pihalla)
Samalta alueelta olen ja sama havainto. Itse en uskalla päästää omia yksin noin pienenä, mutta tavallaan silti tuntuu hienoltakin se vapaus ja se että ihmiset luottaa toisiinsa kaupungissakin.
"5–6-vuotiaan leikeissä on menoa ja touhua. Lapsi koheltaa, ja hän saattaa kompuroida ja kolhia itseään. Leikin vauhti ja riemu ovat kuitenkin lapselle tärkeitä asioita. Hän haluaa alati kokeilla uusia asioita ja testata taitojaan. Leikin tuoksinnassa lapsi ei muista varoituksia eikä näe vaaraa.
Lapsen liikkuminen ulottuu vähitellen kotipihan ulkopuolelle. Kavereita käydään hakemassa ja heidän luokseen mennään leikkimään. Lapsen kanssa sovitaan milloin ja mihin hän saa mennä."
Tämä on Vantaan kaupungin Nettineuvola sivuilta.
Vierailija kirjoitti:
Taloyhtiömme pihaa terrosisoi kahden yksinhuoltajaäidin alle kouluikäiset pojat. Äidit ei vahdi tekemisiä yhtään, nukkuvat (?) kotona, röökaavat parvekkeilla keskenäänkin tai ovat kaupungilla asioilla.
Toinen pojista viime kesänä kaatui pyörällä ja itki maassa, naapuri meni auttamaan kun äitiä ei näkynyt. Pojat ravaavat rappukäytävissä, näyttelevät pihassa persuuksiaan, tunkevat roskia lukkoihin, avaavat kaivonkantta ja repivät istutuksia. Karkailevat pihasta läheiseen parkkihalliinkin juoksentelemaan!
Äideille tärkeämpää tuntuu olevan treenaaminen, röökaaminen ja puolialastomien somekuvien ottaminen kuin 4-5v lapsensa vahtiminen.
Olen itsekin sinkkuäiti, mutta omat lapset ei ennen kouluikää ja riittävää järkeä ole pihassa ilman aikuista.
Meillä oli tällaista yhden perheen kanssa sillä erotuksella että lapset olivat 2 ja 3 kun tämä meininki alkoi. Pitkään emme edes tienneet kenen lapsia ne olivat. Aina piti auttaa jossain tai olla kieltämässä ettei saa repiä istutuksia, kuseskella seinille, rikkoa toisten leluja jne. Vanhempia ei näkynyt koskaan. Sitten kun joskus piti kunnolla kieltää niin äiti tuli ovelle valittamaan että heidän lapsilleen on huudettu. Onneksi ovat muuttaneet pois.
Mun lapsi on ollut 4-vuotiaana pihan hiekkalaatikolla ja puistossa jonne pääsee pihan poikki ilman vaaraa autoista, ja jonne näkyi meidän ikkunasta. Tiedän monia lapsia joita ei voisi tuon ikäisenä tai paljon vanhempanakaan päästää, mutta omani olen uskaltanut kun hän ei hölmöile. Nyt harmittaa kun asutaan nykyään sellaisella paikalla että pihalle ei voi lasta enää päästää yksin, kun on autoteitä ympärillä eikä piha ole niin suojaisa. Olisi ihan kätevää esim silloin kun itse laittaa ruokaa tai muusta syystä ei ehdi lapsen kanssa itse ulos.
Kouluikäiset.