Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Valmis gradu netissä "nolottaa"!

Vierailija
25.07.2019 |

Graduni sain valmiiksi ja se on nyt netissä koko maailman luettavana. Mikä kumma minulla on, kun minua ns. nolottaa se, että kaikki voivat sen nyt lukea. Hassuinta tässä on se, että sain siitä hyvän arvosanan. Huono itsetuntoko se vaan vaivaa, vai onko muilla ollut tällaista ajatusta?

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa koko tieteentekemisen perusta on muiden useiden tieteentekijöiden  tekemä työ.  Gradun tehtävänä on tuottaa uutta tiedettä, ei keksiä polkupyörää uudelleen.  Esimerkiksi tutustutaan vaikka polkupyörien jarruteknologihin.  Sitten tehdään tutkielma siitä, miten saataisiin toteuttamiskelpoinen ja liiketaloudellisesti mahdollinen tapa kertätä jarrutuksessa syntyvä energia pyörän akkuun (jos tätä ei vielä tiedettäisi).

Koska uuden tieteen tehtävä on tuottaa tietoa muille tutkijoille, he voivat aina tutustua aiempaan tutkimustietoon, ellei sitä ole esim. kilpailusyistä julistettu salaiseksi.

Itse tutkin aikanaan Suomessa aiemmin tutkimatonta menetelmää, jolla voi tietokonegrafiikalla edustaa yrityksen konkurssi muutaman vuoden kuluessa.  Sain 90/100 pistettä, mikä oli paras laitoksellani koskaan.  Oli kiva seurata kun muut tekivät jatkotutkimusta, ja jalostivat hommaa.

Ei gradu ole mitään "uutta tiedettä" eivätkä tutkijat todellakaan käytä graduja lähteinä. Niitä lukevat vain toiset opiskelijat, kuten joku jo sanoi. Hyvästä gradusta voi toki jatkojalostaa oikean tieteellisen julkaisun.

On se kumma jos gradun/lopputyön ei tarvitse enää tuottaa mitään uutta tietoa.  Kyllä ainakin 38 vuotta sitten oli vaatimus uuden tieton tuottamisesta.   Kirjoitin tuon oman työni tuosta konkurssien ennustamisesta tietokonegrafiikalla (38 vuotta sitten kun tietokonegrafiikka oli tikku-ukkoja paperilla), johon viittasin.  Kukaan ei ollut aiemmin testannut viidelläkymmenellä pankijohtajilla menetelmää ja verrannut sitä normikäytössä oleviin menetelmiin.  Ilokseni ne pankijohtajat ennustivat konkursseja paremmin ja nopeammin minun menetelmälläni.  

Korkeakoulun gradua/lopputyötä tekevät opiskelijat ovat tutkijoita, jotka luovat uutta tiedettä.  Mitä järkeä olisi latoa jo ennalta tiedettyjä asioita kasaan?  Tai kopioida muiden juttuja. 

Gradu tuottaa määritelmällisesti aina uutta tietoa. Toki sen vaatimus ei ole mikään maailmaa mullistava. mutta itsessään gradu on aina uniikki ja uutta luova.

Vierailija
22/49 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei lue graduasi. Ei ketään kiinnosta toisten gradut.

Paitsi jos se on plagioitu ja sattuu myöhemmin päätymään kansanedustustehtäviin maahan muutto kriittisten puolelle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on hyvä vinkki kaikille meille julkaistuja gradujaan häpeäville:

Mieti graduhäpeän tullessa, että se gradu on netissä hyvänä mallina ja mittakeppinä muille, että älkää tehkö gradua näin, vaan tehköön tulevat graduilijat parempia graduja, jos vain pystyvät.

Vierailija
24/49 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tykkää gradusta. Se on liian pahanmakuista syötävää.

Vierailija
25/49 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vai ei ketään kiinnosta gradut? Onhan tässä kovastikin kaiveltu poliitikkojen graduja esille tarkoituksena löytää jotakin heitä vastaan.

No ainakin itse olen sitä mieltä, että mieluummin huonopikin gradu kuin ei gradua ollenkaan... Jos on politiikkaan ryhynyt niin on ymmärrettävä, että se on luottamustehtävä, jonka vuoksi on perustelua saada saattaa julkiseen tietoon sellaisia asioita, jotka saattavat perustellusti vaikuttaa henkilön luotettavauuteen ja uskottavuuteen, kuten se onko oikeasti tehnyt gradun vai valehteleeko.   

Vierailija
26/49 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma gradun ovat monet opiskelijat löytäneet hakiessaan tietoa ko. tutkimusalasta. Voitin valmistumisvuotenani palkinnon vuoden parhaasta opinnäytteestä oppiaineessani ja sain hyvän arvosanan, joten graduni oli sinänsä pätevää tavaraa. Toistaiseksi onkin sitten tullut vastaan jo kaksi opinnäytettä, joissa on otettu kaikki mahdollinen hyötykäyttöön omasta työstäni (idea rakenteeseen, käytetyt lähteet, johtopäätökset ja jopa sanankäänteet). Löysin nämä, koska olen etsinyt omalta alaltani tietoa liittyen tutkijantyöhöni. Mutta ei siinä mitään, ideat ja ajatuksethan ovat kyllä vapaata riistaa. Jos olisin kateellinen, niin voisin tuntea harmitusta siitä, että toisella näistä plagioijista on nousujohteinen ura siinä, missä itse viimeistelen väitöskirjaani tällä hetkellä ilman rahoitusta sekä vailla ruusuisia tulevaisuudennäkymiä.

Itse olen käyttänyt lähteenä nettigradua, joka on tosi hyvä alallaan - ja ihan virallisesti on lähdeluettelossa oikein viitattuna. Siinä on hyvin koottuna eräät asiat selityksin :) Lähteissäni on myös "vanha" gradu, jota on vain se painettu versio.

Vierailija
27/49 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

vetäkääpä after gradu kännit pidemmän kaavan mukaan

unohtuu..

Vierailija
28/49 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on myös ollut eräänlaista graduhäpeää, vaikka omalla alallani harvinainen ja vähän tutkittu aihe Suomessa. Kirjoitin aikanaan koko työn vaan niin älyttömän kovalla tahdilla, että esitarkastuksessa eximiaakin arvosanaksi povatulle työlle räpsähti magna, kun en ehtinyt tekemään mitään korjauksia. Tuntuu siltä, että se oman tutkinnon akateeminen osuus ja arvo ikäänkuin jäi lunastamatta.

Myönnän, että asia jäi kaivelemaan, enkä antanut mokomalle yleistä sähköistä julkaisuoikeutta. Yliopiston verkossa noita pystyy aina toki selailemaan.

Vierailija
29/49 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän niitä graduja ole pakko laittaa nettiin kaikkien näkyville. Ihan itse saa tämän asian valita. Toki aihe ja ehkä tiivistelmä siellä voi olla muttei välttämättä muuta. Toki yliopiston kirjastolta ne sitten löytyy mutta useimmiten ne varastoidaan ja ne saa erikseen tilaamalla. Eli jonkun pitäisi ensin tosissaan haluta lukea juurikin sinun gradua ja tilata se. En nyt oikeen ymmärrä siis mistä valitat, kun itse olet halunnut sen sinne nettiin laittaa kaikkien halukkaiden pällisteltäväksi.

Vierailija
30/49 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen todella ylpeä gradustani. En olisi ikinä uskonut saavani hyvää arvosanaa. 

Vierailija
31/49 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidat olla perfektionisti etkä ole koskaan tyytyväinen ihan hyväänkin tulokseen. 

Vierailija
32/49 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhaan häpeät - ei huhtistakaan hävetä

Vierailija
33/49 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm... Näetkö miten monta kertaa graduasi on luettu tai ladattu? Kohta sä mietit, että miksi kukaan EI lue sun gradua.

Vierailija
34/49 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei lue graduasi. Ei ketään kiinnosta toisten gradut.

Ainakin mua kiinnostaa, luen eri alojen graduja.

Vierailija
35/49 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hmm... Näetkö miten monta kertaa graduasi on luettu tai ladattu? Kohta sä mietit, että miksi kukaan EI lue sun gradua.

Mistä tuon näkee?

Vierailija
36/49 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän niitä graduja ole pakko laittaa nettiin kaikkien näkyville. Ihan itse saa tämän asian valita. Toki aihe ja ehkä tiivistelmä siellä voi olla muttei välttämättä muuta. Toki yliopiston kirjastolta ne sitten löytyy mutta useimmiten ne varastoidaan ja ne saa erikseen tilaamalla. Eli jonkun pitäisi ensin tosissaan haluta lukea juurikin sinun gradua ja tilata se. En nyt oikeen ymmärrä siis mistä valitat, kun itse olet halunnut sen sinne nettiin laittaa kaikkien halukkaiden pällisteltäväksi.

No ainakaan meillä ei voi enää palauttaa kuin sähköisenä versiona. Eivät ota vastaan painettuja graduja.

Vierailija
37/49 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko Helsingin yliopistossa laittaa gradun asetuksiin niin, että näkyy vain yliopiston verkossa? Ahdistaisi laittaa täysin julkiseksi... Joo, olen perfektionisti. Painettuna ei saa palauttaa.

Vierailija
38/49 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä luin. Harmittaa, sillä sen kirjoittaja tulee osaksi lapseni arkea. Gradun taso oli mielestäni heikohko.

Voi luoja sua...

Vierailija
39/49 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juttelitko 3 ns vegaanin kanssa lappilaisessa pubissa ja pykersit gradun parissa tunnissa ja nyt nolottaa? Ymmärrän.

Vierailija
40/49 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turhaan häpeät - ei huhtistakaan hävetä

Eikä rauhantaetta. Ai niin sillähän se on vielä tekemättä😁