On tabu, että adhd ym lapsia on koettu piiskata terveiksi vielä parikymmentä vuotta sitten ja menoon osalllistuivat myös opettajat
Kun tuolilla pyöriminen ei loppunut, nurkkaan kädet ilmaan kunnes käsivarsista katosi tunto. Kotona tuli selkään vanhemmilta ja isovanhemmilta.
Seurauksena on sukupolvi ihmisiä joilla on alkoholiongelmaa, masennusta ja itsetunto sekä minäkuva sirpaleina.
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
No ei kai nyt sentään parikymmentä vuotta sitten? Itse olen 45 eikä minun lapsuudessani ainakaan noin ankaraa ollut.
Vanhempani taas sanovat päinvastoin että heidän lapsuudessaan ja nuoruudessaan erilaisia ymmärrettiin paremmin. Oli ihan täysin ok että kaikki ei ole "lukuihmisiä" eikä viihdy koulussa. Siitä ei huolestuttu, koska sellaisillekin löytyi aina ruumiillista työtä. Mun äiti jopa epäilee että tämä koko ADHD diagnosoinnin ja hoidon tarve tulee siitä että nykyaikana ei hyväksytä ihmisten luontaista erilaisuutta ja sitä, että kaikki ei ole koulussaistujia, eikä tarvikaan olla.
Olen sun äidin kanssa samaa mieltä ja olen syntynyt. 50-luvulla.
Ennen erilaisuutta pidettiin jopa rikkautena ja se oli hyväksyttävää. Ja monella opettajalla oli ylpeyden aihe, kun kaikki taustoista huolimatta menestyivät koulussa. Ennen opettajat olivat maineistaan tarkkoja.
Ennen ihmiset olivat vain haaveilijoita, vilkkaita, taiteilija sieluja, kylähulluja, käsistään taitoja jne. ja elämä muodostui sen mukaan.
Nykyajassa monet ihmiset ovat hyvin rajoitteisia ja ennakkoluuloisia, eikä erilaisuutta hyväksytä. Ja se näkyy myös koulussa, joka on hyvin suoritepainotteinen, samoin kasvatus. Ja nykyään sillä jopa ylpeillään.
Vierailija kirjoitti:
No ei kai nyt sentään parikymmentä vuotta sitten? Itse olen 45 eikä minun lapsuudessani ainakaan noin ankaraa ollut.
Vanhempani taas sanovat päinvastoin että heidän lapsuudessaan ja nuoruudessaan erilaisia ymmärrettiin paremmin. Oli ihan täysin ok että kaikki ei ole "lukuihmisiä" eikä viihdy koulussa. Siitä ei huolestuttu, koska sellaisillekin löytyi aina ruumiillista työtä. Mun äiti jopa epäilee että tämä koko ADHD diagnosoinnin ja hoidon tarve tulee siitä että nykyaikana ei hyväksytä ihmisten luontaista erilaisuutta ja sitä, että kaikki ei ole koulussaistujia, eikä tarvikaan olla.
No ennenvanhaan kylähullutkin sai vapaasti hullutella kylillä ja heitä ymmärrettiin vaikkakin joskus heidän kustannuksellaan myös pilailtiinkin. Nykyisin tuollaiset kylähullut yleensä lääkitään zombeiksi vaikka heidän elämänsä olisi varmasti helpompaa vähän kahelina.
Tässä taas hyvä esimerkki tietämättömyydestä ja ennakkoluuloista.
Miksi heidät pitäisi eristää muista oppilaista koulussa?
Mun tuntemani ADD tapaus on aina menestynyt koulussa hyvin ja suoritti peruskoulun 9.7 keskiarvolla ja nyt lukiossa. Ja menestynyt nuoresta iästään huolimatta myös musiikissa, jopa kansainvälisellä tasolla.