Jos kaikki ihmiset maailmassa käyttäisivät palasaippuaa...
ja palashampoota niin eikö muovinkulutus vähenisi radikaalisti? Näiden muovipakkaukset. Minusta tässä olisi hyvä keino liittyä ympäristötalkoisiin.
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palasaippuiossa on se ongelma, että niiden ph on korkea. Samoin on kyllä saippuapohjaisissa nestemäisissä suihkugeeleissä. Tällaiset saippuat lisäävät ihon infektioriskiä. Tietääkö kukaan onko olemassa alhaisen ph:n palasaippuaa? Sebamedilla oli joskus, mutta sitä ei kai enää myydä ja siinäkin vähän liian korkea ph (5,5).
Dove Beauty Bar. Ei tosin ole perinteinen palasaippua.
Mielestäni ihmiset lähtevät liian sokeasti kaikkiin villityksiin mukaan, kyseenalaistamatta mitään. Jos joku netissä kirjoittaa fiilispohjalta jonkin asian olevan jotakin, ei se tarkoita että asia oikeasti olisi niin.
Korjaan, tuossakin ph 7.
Periaatteessa palasaippua on hyvä idea, mutta käytännössä haluan pestä menkkaripulikädet mieluummin pumppupullosaippualla.
Vierailija kirjoitti:
Periaatteessa palasaippua on hyvä idea, mutta käytännössä haluan pestä menkkaripulikädet mieluummin pumppupullosaippualla.
Miksi?
Minä pesen kainaloni mäntysuovalla ja juuriharjalla.
Käytän :D. Sitä paitsi riittää paljon pitempään ja hiki lähtee paremmin kuin suihkulitkuilla. En todellakaan enää ikinä palaan niihin, enkä tajua miksi joskus niitä käytin. Henkilökohtainen saippua ja minulla se on saippuakotelossa, missä on reiät alhaalla. En käytä ollenkaan sitä saippuakotelon kantta muuta kuin reissussa kuljetukseen. Kotelon pesen n. kerran viikossa samalla kun käyn suihkussa. Juu ja huuhtoutuu myös paremmin ja vähemmällä vesimäärällä. Suihkugeelit on jotenkin öljyisiä ja saa läträtä, että ne huuhtoutuu pois. Kun nyt saisi miehenkin käyttämään, mutta se vie aikansa opettaa.
Voinko sitten lennellä useammin maailmalle jos käytän pala saippuaa t:vihreä egoisti
Ei luulisi olevan vaikeaa kehittää saippuaa johon vesi lisättäisiin vasta kotona ;-)
Mikä on se palasaippua "raastin" mistä joku mainitsi aiemmin? Nevö höörd.
Minä käytän palasaippuaa vaan jos kädet eivät ole tosi likaiset. Vessakäyntien jälkeen yleensä valitsen nestesaippuan. Tunneseikka, josta pitäisi päästä eroon.
Palashampoot, - hoitoaineet ja - saippuat kannattaa säilyttää sellaisessa reikäisessä pesupussin kaltaisessa nyssäkässä. Saippua irtoaa ja vaahtoutuu helpommin, sekä on helppo kuivattaa ja säilyttää nostamalla roikkumaan. Riittoisaa!
Aikaisemmin käytin käsien pesuun nestesaippuaa. Kun olin vauvan kanssa kotona, pesin käsiä yhtä mittaa. Käsien iho oli karmeassa kunnossa, kunnes päätin käyttää YR:n Hamamelis-palasaippuan pois vessan kaapista pyörimästä.
Nyt olen käyttänyt palasaippuaa n. 15 vuotta, merkkejä vaihdellen, hyvällä menestyksellä.
Vierailija kirjoitti:
Voinko sitten lennellä useammin maailmalle jos käytän pala saippuaa t:vihreä egoisti
Et voi lennellä useammin.
Rahaa hukkaan kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahtaakohan suurin osa maailman ihmisistä nykyään käyttää yhtään minkäänlaista saippuaa?
Olen kokeillut jos minkälaista palasaippuaa. Kaikki on jäänyt parin käytön jälkeen käyttämättä. Ei sovin minun iholleni.
Olet niin erityinen erikoistapaus?
Tätä olen yrittänyt sanoa... Palasaippua, palashampoo, paladeodorantti, pesupähkinät, soijarouhe punaisen lihan sijaan, joukkoliikenne yksityisautoilun/-mopoilun sijaan...
Monet varmasti nauravat tätäkin, mutta ostin pelikoneeni käytettynä, samoin pelejä haeskelen kirppareilta ja käytettyjen pelien myymälöistä sen sijaan että ostaisin uutena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palasaippuiossa on se ongelma, että niiden ph on korkea. Samoin on kyllä saippuapohjaisissa nestemäisissä suihkugeeleissä. Tällaiset saippuat lisäävät ihon infektioriskiä. Tietääkö kukaan onko olemassa alhaisen ph:n palasaippuaa? Sebamedilla oli joskus, mutta sitä ei kai enää myydä ja siinäkin vähän liian korkea ph (5,5).
On tuota Sebamedia vieläkin, saa mun lähi-Prismastakin. En tiedä muita joissa olisi alhainen pH. Mutta useimmille ihmisille tuolla ei ole mitään väliä käytännössä, kun se saippua on niin vähän aikaa ihon kanssa kontaktissa, vaikka olisi korkeakin pH. Herkkä- ja ongelmaihoisille voi toki olla.
Ihon pinta jää kuitenkin saippuan käytöstä emäksiseksi jolloin haitallisten mikrobien kasvulle muodostuu otolliset olosuhteet.
Eipä näytä mitään haittoja kuitenkaan aiheuttavan käytännössä. Mä pesen naamankin aina palasaippualla ja iho on oikein hyvässä kunnossa. Ei ole mitään tulehduksia, näppyjä tms mitä slelaiset mikrobit voisi aiheuttaa.
Itse asiassa mun iho parani huomattavasti kun yksinkertaistin ihonhoitoa sisältämään ainoastaan oliiviöljysaippuan pesuun + vain tarvittaessa käytettävän perusvoiteen. Ennen käytin paljon rahaa kaikenlaisiin puhdistusemulsioihin, kasvovesiin, seerumeihin, päivä- ja yövoiteisiin ja aina vaan iho oli rasvoittuva, T-alueelle tuli näppyjä, huokoset oli isot.
Duodecimin mukaan nestesaippua on hygieenisempi kuin palasaippua.
https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk0…
Palasaippuoita käytön mutta palashamppoo tuottaa hankaluuksia: tukka jää oudon tuntuiseksi ja takkuiseksi.
Nestesaippuat tulevat muovipulloissa ja tuhoavat maailman. Palasaippuat/shampoot sisältävät sulfaatteja joita nestemäiset eivät ole sisältäneet aikoihin. Molemmissa tapauksissa maailma tuhoutuu.
Vierailija kirjoitti:
Nestesaippuat tulevat muovipulloissa ja tuhoavat maailman. Palasaippuat/shampoot sisältävät sulfaatteja joita nestemäiset eivät ole sisältäneet aikoihin. Molemmissa tapauksissa maailma tuhoutuu.
Onhan nestesaippuaa lasipullossakin.
https://www.stockmann.com/product/liquid-marseille-soap-sweet-almond-ne…
Dove Beauty Bar. Ei tosin ole perinteinen palasaippua.
Mielestäni ihmiset lähtevät liian sokeasti kaikkiin villityksiin mukaan, kyseenalaistamatta mitään. Jos joku netissä kirjoittaa fiilispohjalta jonkin asian olevan jotakin, ei se tarkoita että asia oikeasti olisi niin.