Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos kaikki ihmiset maailmassa käyttäisivät palasaippuaa...

Vierailija
25.07.2019 |

ja palashampoota niin eikö muovinkulutus vähenisi radikaalisti? Näiden muovipakkaukset. Minusta tässä olisi hyvä keino liittyä ympäristötalkoisiin.

Kommentit (83)

Vierailija
41/83 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ovathan ne ekologisempia. Siitä huolimatta en koske palasaippuaan pihdeilläkään, niin epähygienisiä ne ovat.

Eivät itseasiassa ilmeisesti ole, vaikka itsekin niin luulin. Mutta jotenkin ällöä silti, että esim. kaikki käsiään pesevät lutraisivat sen saman saippuan kimpussa wc:ssä.

Ainakin keittiötyössä ovat ankarasti kiellettyjä juurikin bakteeripitoisuutensa vuoksi.

Ja sanoohan sen järkikin, että jos vessakäynnin yhteydessä saat käsiisi normaalin bakteerimäärän lisäksi kaikki ne bakteerit jotka saippuaan on hierottu aikaisemmin, niin ei se kovin hygieenistä ole.

/8

Entäpä se nestesiappuan painike, jota kaikki painavat, eik kukaan pese välillä?

Itseään voi huijata monin tavoin.

Niitä on sellaisiakin automaatteja joihin vaan viedään kädet alle ja se truuttaa saippuaa.

Harva näitä automaatteja kuitenkaan asentaa tai asennuttaa kotiinsa.

https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/dettol-no-touch-aloe-vera-saipp…

/8

Vierailija
42/83 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuivattavat hitokseen ihoa. Onko palarasvaakin iholle?

Ei ne kaikki kuivata paljon, esim. käsintehdyt luonnonöljysaippuat on aika vähän kuivattavia. Kotimaisista esim. Saaren Taika niminen firma myy hyviä.

Myös voidepaloja on olemassa, mutta useimmiten myydään metallipurkissa. Lushista saa kyllä ihan irtonaisiakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/83 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtaakohan suurin osa maailman ihmisistä nykyään käyttää yhtään  minkäänlaista saippuaa?

Vierailija
44/83 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ekologista tai ei, minä en sellaisia epäkäytännöllisiä niljakkeita rupea käyttämään. Ekologisia täyttöpakkauksia mieluummin tuotteille.

Aivan. Ympäristötalkoisiin vain jos se on itselle kivaa. Muuten ei kiitos.

Vierailija
45/83 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ovathan ne ekologisempia. Siitä huolimatta en koske palasaippuaan pihdeilläkään, niin epähygienisiä ne ovat.

niin se epähygienisyys... aivan...

Vierailija
46/83 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ekologista tai ei, minä en sellaisia epäkäytännöllisiä niljakkeita rupea käyttämään. Ekologisia täyttöpakkauksia mieluummin tuotteille.

Aivan. Ympäristötalkoisiin vain jos se on itselle kivaa. Muuten ei kiitos.

Onhan se vähän niinkin, suurimmalla osalla käsittääkseni kylläkin. En ala tinkimään perushygieniasta ekologisuuden vuoksi ennen kuin on ehdoton pakko.

Käytän kylläkin lasista saippuapurkkia ja ostan kerran kahdessa kuukaudessa yhden ison pöntön saippuaa, eli en tuota saippuan vuoksi muutenkaan mitään tolkutonta määrää muoviroskaa. Ja nekin pöntöt laitan muovinkeräykseen.

/8

Vierailija
47/83 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mahtaakohan suurin osa maailman ihmisistä nykyään käyttää yhtään  minkäänlaista saippuaa?

Olen kokeillut jos minkälaista palasaippuaa. Kaikki on jäänyt parin käytön jälkeen käyttämättä. Ei sovin minun iholleni.

Vierailija
48/83 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät itseasiassa ilmeisesti ole, vaikka itsekin niin luulin. Mutta jotenkin ällöä silti, että esim. kaikki käsiään pesevät lutraisivat sen saman saippuan kimpussa wc:ssä.

Joidenkin ihmisten mielestä ihan kaikki on ällöä.

Vierailija
49/83 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Carita cosmetiikan kotimaisia shampoopaloja saa hyviä erilaisia, käyttänyt jo vuoden enkä enää muihin vaihda! Itsellä rasvoittuva päänahka joka voi paremmin nyt. https://www.caritacosmetiikka.fi/shamppoot

Vierailija
50/83 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei palasaippua ole sen epähygienisempi kuin nestemäinenkään, kysehän on vain siitä miten sitä käyttää ja säilyttää. Itselläni on varmaan viimeiset 10v ollut palasaippua wcssä ja aina huuhtelen sen juoksevan veden alla kun käytän ja säilytän sen ilmavasti että kuivuu nopeasti eikä jää lojumaan vesilammikkoon. Kestää helposti 10-20x kauemmin kuin nestesaippua. Suihkussa ja keittiössä käytän edelleen nestesaippuaa, koska sitä on paljon ja siirryn sen jälkeen niissäkin paloihin. Säästyy vuoden aikana iso määrä rahaa. Palashampoota aion kokeilla myös.

Vierailija
51/83 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä käytän palasaippuaa, SLS aiheuttaa iho- ja päänahkaongelmia. Pala on toki henkilökohtainen, meillä on vessassa ja keittiössä muille nestesaippua. Parhaiksi iholle olen havainnut kreikkalaiset oliiviöljypohjaiset, toki sorrun Lushiin aina välillä. Niiden kanssa saa vaan olla tarkkana, osa on edelleen sls-pohjaisia. Pesen usein myös hiukset saippualla, tosin lampaanrasvaan tehdyllä vain kerran. 😁

Vierailija
52/83 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kaikki ihmiset maailmassa käyttäisivät palasaippuaa... niin silloin kaikki ihmiset maailmassa käyttäisivät palasaippuaa.

Mitä sitten? Planeetta nauraisi ihmisolioitten luulemuksille.

Eikös tämä ole nyt kuitenkin pinnalla tämä muoviasia. Turhaa tehdä mitään kun kaikki on turhaa? Voihan jollekin tulla kiva mieli kun tuntee tekevänsä hyvää osaltaan.

Vierailija
53/83 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No hyi, perseiset saippuat vielä, anna mun kaikki kestää. 

Mutta sen saippuaraastimen kanssa saattaisi ollakin siedettävä, mutta saako sitä mistään, eikö se tuomittu turhakkeeksi?

Tässähän on oikein "siistin" ihmisen kommentti!

Vierailija
54/83 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Carita cosmetiikan kotimaisia shampoopaloja saa hyviä erilaisia, käyttänyt jo vuoden enkä enää muihin vaihda! Itsellä rasvoittuva päänahka joka voi paremmin nyt. https://www.caritacosmetiikka.fi/shamppoot

Kuinkahan kauan tuollainen palashampoo kestää puolipitkillä hiuksilla?  Vähän mietityttää kun siinä on savea joukossa että tuleeko kohta jonkunlainen viemäriongelma? Itse en pysty käyttämään pyykinpesuaineitakaan joissa on zeoliittia (savea) sillä se tukkii lattiakaivon hyvin nopeasti (koneesta menee poistoputki lattiakaivoon). Lisäksi kun käytän muuhun siivoukseen Universal stonea jossa myös savea. 

Vierailija
55/83 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palasaippuiossa on se ongelma, että niiden ph on korkea. Samoin on kyllä saippuapohjaisissa nestemäisissä suihkugeeleissä. Tällaiset saippuat lisäävät ihon infektioriskiä. Tietääkö kukaan onko olemassa alhaisen ph:n palasaippuaa? Sebamedilla oli joskus, mutta sitä ei kai enää myydä ja siinäkin vähän liian korkea ph (5,5).

Vierailija
56/83 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on Lushin shampoo- ja hoitoainepalat. Ja noissa pysyn, ihan huiput. Palasaippuoita tilaan/ostan/teen itse. Btw mainio lahjaidea tehdä itse saippuapalat.

Meillä on vielä käytössä käsisaippua, koska mies ei osaa käyttää palaa käsien pesuun (?). Tilasin marseille saippuan, josta olen tehnyt käsitiskiaineet ja pyykinpesuaineet. Meinasin tilata kauniin pumppupullon ja alkaa tekemään marseille saippuasta nestemäistä saippuaa käsien pesuun.

Niissä kaupan nestemäisissä tuotteissa on säilöntäaineita ihan syystä. Bakteerien juhlaa nuo itse tehdyt saippuavesiliuokset, osta mieluummin nestemäiset marseillet käsipesuun valmiina kaupasta. Tai käytä suoraan palaa.

Marseille ei ylirasvoituksesta johtuen sovi tiskeille tai pyykeille, se on tarkoitettu käytettäväksi iholla. Puhtaanapitoon sopii paremmin pesevämmät saippuat.

Vähän mietittävää:

- Ihon ph on 5 (neutraali), pesuaineen olisi hyvä olla lähellä tätä. Palasaippuoiden ph on 7-10 (emäksisiä), valitettavan usein tuossa yläpäässä. Voimakkaasti emäksinen pesuaine aiheuttaa iho-ongelmia, mm. kuivumista. Ph mitataan saippuavedestä, mutta sitä silti harvoin ilmoitetaan paketeissa. Kotioloissa ph:n mittaaminen liuskoilla ei edes tuottaisi luotettavaa tulosta, moni pieni saippuavalmistaja on saanut saippuansa ph:sta eri tuloksen kuin ammattilaisten mittaamana.

- Palasaippuan pitäisi kuivua käyttöjen välissä, joka puolelta. Usein näkee palan lilluvan vedessä reiättömällä lautasella, jolloin se ei kuivu pohjasta.

- Oman saippuapullon täyttäminen nestemäisellä täyttöpussilla ei ole bakteerivapaa ratkaisu. Ehkä jos sen pullon pesisi ja keittäisi/kuumentaisi uunissa välissä?

Käytän ison ja luotettavan valmistajan marseillepalaa suihkussa, mutta en pese sillä kasvoja tai hiuksia. Pala saa kuivua kunnolla suihkujen välissä. Olen siinä uskossa, että palasaippua on elinkaareltaan ekologisempi, usein edullisempi ja vähemmän kemikaalikuormittavampi vaihtoehto, mutta voin olla väärässäkin.

Vierailija
57/83 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palasaippuiossa on se ongelma, että niiden ph on korkea. Samoin on kyllä saippuapohjaisissa nestemäisissä suihkugeeleissä. Tällaiset saippuat lisäävät ihon infektioriskiä. Tietääkö kukaan onko olemassa alhaisen ph:n palasaippuaa? Sebamedilla oli joskus, mutta sitä ei kai enää myydä ja siinäkin vähän liian korkea ph (5,5).

Mun ymmärtääkseni ei ole mahdollista johturn valmistusprosessista, perinteisesti öljyt saippuoidaan lipeällä (emäksistä, ei lopputuotteessa).

Vierailija
58/83 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On tuota Sebamedia vieläkin, saa mun lähi-Prismastakin. En tiedä muita joissa olisi alhainen pH. Mutta useimmille ihmisille tuolla ei ole mitään väliä käytännössä, kun se saippua on niin vähän aikaa ihon kanssa kontaktissa, vaikka olisi korkeakin pH. Herkkä- ja ongelmaihoisille voi toki olla.

Vierailija
59/83 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palasaippua sotkee kylpyhuoneen laatat ja hanat.

Vierailija
60/83 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On tuota Sebamedia vieläkin, saa mun lähi-Prismastakin. En tiedä muita joissa olisi alhainen pH. Mutta useimmille ihmisille tuolla ei ole mitään väliä käytännössä, kun se saippua on niin vähän aikaa ihon kanssa kontaktissa, vaikka olisi korkeakin pH. Herkkä- ja ongelmaihoisille voi toki olla.

Ihon pinta jää kuitenkin saippuan käytöstä emäksiseksi jolloin haitallisten mikrobien kasvulle muodostuu otolliset olosuhteet.