Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaihdevuosia lähestyvän kuukautiset

Vierailija
25.07.2019 |

Täytin juuri 50 ja olen toivonut jo pitkään kuukautisten loppumista. Olemme lapsettomia (haluamattamme) ja joka kuukausi tästä tulee muistutus.

Kuukautiset ovat vuoden verran olleet epäsäännölliset. Välillä taukoa 7 viikkoa ja välillä 4. Nyt kuukautisten väli on lyhentynyt 3 viikkoon ja vuoto kestää paljon pidempään. Tuntuu, kuin koko ajan saisi näistä kärsiä.

Minkä ikäisenä pääsitte eroon kuukautisistanne? Oliko pitkiä vuotoja ennen kuukautisten loppumista?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö voi pyytää kohdun limakalvon polttoa? Minipillerit? Hormonikierukka? Ettei tarttisi kärsiä.

Vierailija
2/18 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin jostain, että ennen vaihdevuosia kuukautiset saattaa tihentyä vähäksi aikaa. Itsellä silloin tällöin tulee lyhyitä kiertoja, mutta pääosin vielä normaalit kierrot. Ikää vasta 45v.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etkö voi pyytää kohdun limakalvon polttoa? Minipillerit? Hormonikierukka? Ettei tarttisi kärsiä.

Minulla eivät suostuneet toimenpiteisiin. Pillereitä en tahdo syödä, enkä kierukkaa, kun sterilisaatio on aikanaan juuri siksi tehty, ettei tarvitsisi mitään. Erittäin runsaat ja pitkäkestoiset kuukautisen ja odotan todellakin että loppuisivat. Ikää 48

Vierailija
4/18 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

49v vastaa ensin tihentyi 3vk väli- sitten piteni 6-8kk. Ainoa negatiivinen puoli on runsas vuoto. Itse en halua kierukkaa.

Vierailija
5/18 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oih, loppuisivat jo! Olen 52-vuotias (kolmen lapsen äiti, mikäli sillä on mitään merkitystä). Yhden kerran kuukautiset jäivät kokonaan väliin, ja olin jo innoissani, mutta taas viimeiset 6kk ovat tulleet kellon tarkkuudella. Paitsi, että ovat kivuliaampia kuin ennen, ja vuoto on parin päivän ajan aivan järkyttävän runsasta.

Joten enpä tiedä. Kai ne joskus loppuu?

Vierailija
6/18 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen onnekas, pääsin menkoista eroon jo 45-vuotiaana! Ja ilman mitään peloteltuja vaihdevuosioireita kuten kuumat aallot, mielialavaihtelut, kivut, limakalvojen kuivuus. 

Vuodot alkoi temppuilla 42-vuotiaana. Menkkojen väli alkuun lyheni niin että välillä tuli 24 pv ed. menkoista, välillä vain 21. pv. Välillä sitten taas saattoi olla 28 päivän välikin. Välillä menkat oli tosi runsaat ja välillä tosi niukat. Jossain vaiheessa sitten alkoi käydä niin että välillä menkat oli kuukausia pois ja sitten tuli vaan. 44-vuotiaana jossain vaiheessa huomasin että hetkinen, menkkoja ei ole ollut ties kuinka pitkään aikaan. Menopaussinhan katsotaan tapahtuneen kun on olleet pois 12 kk. Ja tuo tapahtui ollessani 45-vuotias. 

En tosiaan kokenut edes noita vuotosekoiluja mitenkään hankaliksi, ja olin ihan yllättynyt että mitään muita oireita ei edes tullut koskaan. Lisäbonuksena seksihalut katosi täysin mikä on loistavaa sinkulle. 

Vierailija
7/18 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleen jatkuu normaalina, ikää 55 vuotta.

Vierailija
8/18 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 49-vuotias, ja välillä kuukaustiten väli on kaksi viikkoa ja toisinaan kolme kuukautta. Ei mitään hajua milloin seuraavat kuukautiset tulevat. 

Vierailija
9/18 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen onnekas, pääsin menkoista eroon jo 45-vuotiaana! Ja ilman mitään peloteltuja vaihdevuosioireita kuten kuumat aallot, mielialavaihtelut, kivut, limakalvojen kuivuus. 

Vuodot alkoi temppuilla 42-vuotiaana. Menkkojen väli alkuun lyheni niin että välillä tuli 24 pv ed. menkoista, välillä vain 21. pv. Välillä sitten taas saattoi olla 28 päivän välikin. Välillä menkat oli tosi runsaat ja välillä tosi niukat. Jossain vaiheessa sitten alkoi käydä niin että välillä menkat oli kuukausia pois ja sitten tuli vaan. 44-vuotiaana jossain vaiheessa huomasin että hetkinen, menkkoja ei ole ollut ties kuinka pitkään aikaan. Menopaussinhan katsotaan tapahtuneen kun on olleet pois 12 kk. Ja tuo tapahtui ollessani 45-vuotias. 

En tosiaan kokenut edes noita vuotosekoiluja mitenkään hankaliksi, ja olin ihan yllättynyt että mitään muita oireita ei edes tullut koskaan. Lisäbonuksena seksihalut katosi täysin mikä on loistavaa sinkulle. 

Kunpa pääsisikin kuukautisista eroon tuossa iässä! Mulla menkat alkoi jo 11-vuotiaana, mutta eikös aikaisin alkaneilla ole myös yleistä kestää pitkään.. Kun taas ne naiset, joilla alkanut myöhään, loppuu aiemmin. Onko yleensä näin?

Vierailija
10/18 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 49-vuotias, ja välillä kuukaustiten väli on kaksi viikkoa ja toisinaan kolme kuukautta. Ei mitään hajua milloin seuraavat kuukautiset tulevat. 

minulla myös näin, ikää 47v.

Vierailija
11/18 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 47-vuotias. Vuodot todella runsaat, kierto max 4 viikkoa, ja ennen kuukautisia olen äärettömän kiukkuinen. Sain juuri minipillerireseptin, mutta aloitus arveluttaa. Sivuvaikutuslista on pelottava.

Hemmetinmoinen riesa jo nyt, ja käsittääkseni nämä ei oo mitään varsinaisiin vv-vaivoihin verrattuna.

Vierailija
12/18 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kunpa pääsisikin kuukautisista eroon tuossa iässä! Mulla menkat alkoi jo 11-vuotiaana, mutta eikös aikaisin alkaneilla ole myös yleistä kestää pitkään.. Kun taas ne naiset, joilla alkanut myöhään, loppuu aiemmin. Onko yleensä näin?

Itselläni alkoi 12-vuotiaana ja siis loppui 45. En tiedä onko noilla juurikaan yhteyttä noilla alku- ja loppuajoilla. Sitä sen sijaan sanotaan että siitä voi jotain ennustaa milloin omalla äidillä loppui kuukautiset. Mutta mun tapauksessa äidillä loppui vasta yli viisikymppisenä ja hänellä oli tosi vaikeat vaihdevuosivaivat, joutui välillä sairaalaankin ja sitten verenvuotoa estävälle lääkkeelle kun meinasi vuotaa alapään kautta kuiviin. Hormonihoidon pystyi lopettamaan vasta eläkeiän jälkeen. Ja mulla ei sitten niin mitään vaivoja. Eli ei sekään aina yksi yhteen mene että äidillä ja tyttärellä samoin.

Vierailija
13/18 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin jotenkin ajatellut, että tässä iässä iässä tää jo loppuis. Lohduttavaa lukea kohtalotoverien kokemuksia. -ap

Vierailija
14/18 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

57v. Kuukautiset hyvin runsaat muutaman päivän ajan. Jossain vaiheessa kierto vähän lyheni. Välillä oli jo 6 kk tauko, nyt tullut pari kertaa ihan normikiertona. Olisi pitänyt taas tulla muttei tullut, saa nähdä miten jatkuu. Hiemanhan tuo haittaa elämää kun ei tiedä koska seuraavan kerran vuoto alkaa. Toisaalta eipä ole ollut juurikaan vaihdevuosivaivoja tähän mennessä, ei kuivu limakalvot eikä hikoiluta, hormonitoiminta suojaa sydän ja verenkierto-ongelmilta jne. Eli ihan OK kärsiä nuo muutamat päivät kuitenkin, varmaan minä olen jo loppusuoralla noiden kuukautisvaivojen suhteen.

Vierailija
15/18 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja menin vielä ostamaan kuukupin, vaikka olin ajatellut, ettei sen käyttöä enää tarttis opetella. Mutta jos tekis arjesta vähän helpompaa :). -ap

Vierailija
16/18 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 56-vuotias, ja vieläkään en ole päässyt kuukautisista kokonaan eroon, tosin nämä alkavan olla jo pikemmin vuosikautiset. Eli tulevat todella harvoin, tässä oli jo kymmenen kuukauden tauko ja ehdin iloita että homma on ohi, mutta eikä mitä, toukokuussa oli ihan muutaman päivän vuoto ja nyt sitten taas kuin teurastettaisiin...

Muuttuneet siis epäsäännöllisiksi. Silloin kun on pitkä tauko, on kuumia aaltoja. Nyt kesällä ei ole ollut kun on tullut parit kuukautiset. Sen sijaan on kyllä PMS-turvotusta, josta en ole koskaan aiemmin kärsinyt. Tuntuu että kroppa kerää sitä todella hartaasi, kun niin harvoin pääsee "purkautumaan".

Vierailija
17/18 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

MInä 53v ja kuukautiset tulevat säännöllisesti. Vähän v--aa. Lapsia tehtiin oikein tekemällä ja silloin kierto oli pitkä ja epäsäännöllinen. Arvaa onko enää? Taustalla pco, joka ilmeisesti korjaantuu ikääntyessä. 

Vierailija
18/18 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua, mä olin luullut, että pääsen hyvinkin pian näistä jo eroon (oon nyt 40) ja nyt luen, miten 56- tai 57-vuotiaillakin vielä! Ja tuokin tieto, että aikaisin alkaneilla loppuu myöhään. Voi miten epistä! Harmittaa! Olen jostain syystä jo viimeiset 5 vuotta tsempannut itseäni, että no kohta tää piina on ohi. Kierto on aina ollut epäsäännöllinen ja kivut ankarat, vuoto runsasta (monta kuukupillista joskus ihan yössäkin, päivistä puhumattakaan), lisäksi ikävänä vaivana vatsan toiminnan hurja vauhdittuminen kuukautisten aikana ja niitä ennenkin, niin olisi niiiiiiin mielelläni nämä jo jättänyt pian taakse. Toivon, että olisin niitä, joilla loppuu jo päälle 40, mutta onko siis oikein yleistäkin, että kuuttakymppiä kolkuttelevilla vielä piinat jatkuu?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kaksi