Viekö tuuletin kauheasti sähköä?
Kommentit (29)
Joo, ainakin kaksi kahvikupillista
Mun tuuletin on 40 wattia. Koko vuorokauden kun puhkuu, menee n. 1 kilowattitunti eli 15 centtiä. Viikossa siis euro.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Murto-osa siitä, mitä ilmastointilaite.
Mutta ilmastointilaite jäähdyttää huonetta, kun taas puhallin lämmittää sitä tehonsa verran, eli 10-50W koosta riippuen.
No kyllähän tuuletin nyt auttaa jäähdyttämään, ei se ainakaan lämmitä, toki ei yhtä hyvä kuin oikea ilmastointikone.
No ei se jäähdytä vaan lämmittää, mutta lämmittää niin vähän että ei sillä ole merkitystä. Liikkuva ilma iholla lisää lämmön siirtymistä ja tuntuu viileämmältä ja jäähdyttää kehoa. Mutta ilmaa se tosiaan ei jäähdytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta ilmastointilaite jäähdyttää huonetta, kun taas puhallin lämmittää sitä tehonsa verran, eli 10-50W koosta riippuen.
No kyllähän tuuletin nyt auttaa jäähdyttämään, ei se ainakaan lämmitä, toki ei yhtä hyvä kuin oikea ilmastointikone.
Tuuletin vain siirtää ilmaa. Se ei todellakaan jäähdytä. Mikään moottori ei toimi 100% hyötysuhteella vaan osa tehosta menee hukkalämmöksi.
Asiallisesti ottaen kaikki sähkömoottorin ottama teho muuttuu lämmöksi. Ilmankin liikkeessä on kitkaa joka jarruttaa liikettä ja muuttuu lämmöksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulee niin kauhea hiilijalanjälki että Greta katsoo sinua tuikeasti psykoottisella katseellaan ja toivoo sinun panikoivan. Parempi kun vaan olet tukalassa seisovassa ilmassa niin lakkoilevat koululaiset vielä kiittävät sinua.
sulla taitaa olla toodella huono omatunto. ja varmaan ihan aiheestakin.
Mistä minulla olisi huono omatunto? Ilmastovouhottajilla saattaa ollakin joskus vielä huono omatunto kun huomaavat minkälaista paniikkia ja hysteriaa ovat saaneet aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilppi säästää talvella satasia ja kuluttaa hellekesänä pari kymppiä, joten se siitä.
Ei sitä noin voi laskea. Tarkan markan mies käyttää pumppua talvella lämmittämiseen, mutta ei käytä sitä jäähdyttämiseen.
Typerys hikoilee ja valvoo kympin tähden.
Mutta mieti sitä hiilivoimalan piipusta tulevaa mustaa savua... Onko sinun hikoilun esto tosiaan sen arvoista ??
Mitä tekemistä hikoilulla on hiilivoimalan höyrykattilan automaatio-ongelmien kanssa? No saattaa siellä vähän insinööriä hikoiluttaa kun vehkeet temppuilee ja palaa miten sattuu eikä mene kuin sormi suuhun pyllyn kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse käyn viilentymässä autossa missä kunnon ilmastointi.
Kyseessä iso maasturi, joten takapenkillä mahtuu ihan hyvin loikoilemaan ja vaikka palstailemaan siinä missä olohuoneen sohvallakin. Pari tuntiakin olen välillä ollut.
Minulla taas on pieni auto, siinäkin ilmastointi. Mutta koska ostin järkevän auton, oli minulla vara ostaa ilmastointilaite asuntooni ja ei tarvitse sinne autoon mennä istumaan.
Ja olen aika varma, että kodin ilmastointilaite vie vähemmän energiaa kuin polttomoottorilla käytettävä auton ilmastointilaite...
Ajoneuvoilmastointi vie tolkuttomasti energiaa ainakin jos moottorin hyötysuhdekin otetaan huomioon ja vielä se, että se käy sen ilmastoinnin takia. Henkilöautossa menee reilu litra tunnissa eli n. 10kW jatkuvaa tehoa sen kopin kylmentämiseen, jos sama jäähdytysteho pistettäisiin vaikka kerrostalo-asuntoon niin siellä olisi kohta pakkasta.
Sitten esim. linja-auton ilmastointi voi täysillä käydessään kuluttaa 5-10 kertaisen määrän henkilöauton ilmastointiin nähden, se vie kaupunkiliikenteessä jopa reilusti yli 10 litraa/100km polttoaineen kulutuksessa sen päälläpito.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilppi säästää talvella satasia ja kuluttaa hellekesänä pari kymppiä, joten se siitä.
Ei sitä noin voi laskea. Tarkan markan mies käyttää pumppua talvella lämmittämiseen, mutta ei käytä sitä jäähdyttämiseen.
Typerys hikoilee ja valvoo kympin tähden.
Kiveshiki on jollakin tapaa kiihottavaa = 0 )
sulla taitaa olla toodella huono omatunto. ja varmaan ihan aiheestakin.