Viekö tuuletin kauheasti sähköä?
Kommentit (29)
Tehon pitäisi lukea siinä tuulettimessa.
Vierailija kirjoitti:
Ei. Murto-osa siitä, mitä ilmastointilaite.
Ilppi säästää talvella satasia ja kuluttaa hellekesänä pari kymppiä, joten se siitä.
Itse käyn viilentymässä autossa missä kunnon ilmastointi.
Kyseessä iso maasturi, joten takapenkillä mahtuu ihan hyvin loikoilemaan ja vaikka palstailemaan siinä missä olohuoneen sohvallakin. Pari tuntiakin olen välillä ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilppi säästää talvella satasia ja kuluttaa hellekesänä pari kymppiä, joten se siitä.
Ei sitä noin voi laskea. Tarkan markan mies käyttää pumppua talvella lämmittämiseen, mutta ei käytä sitä jäähdyttämiseen.
No ei tod. Sen teho on luokkaa 20W eli veisi vuodessa reilun 20 eur jos olisi aina päällä. Satunnaisessa käytössä ei maksa käytännössä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä noin voi laskea. Tarkan markan mies käyttää pumppua talvella lämmittämiseen, mutta ei käytä sitä jäähdyttämiseen.
Typerys hikoilee ja valvoo kympin tähden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta mieti sitä hiilivoimalan piipusta tulevaa mustaa savua... Onko sinun hikoilun esto tosiaan sen arvoista ??
Täysin merkityksetön kulutus. Hehkulampun luokkaa. Muutama päivä vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Mutta ilmastointilaite jäähdyttää huonetta, kun taas puhallin lämmittää sitä tehonsa verran, eli 10-50W koosta riippuen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta mieti sitä hiilivoimalan piipusta tulevaa mustaa savua... Onko sinun hikoilun esto tosiaan sen arvoista ??
Todellakin on. Ennen ilppiä yövyimme hotellissa 100 eur/yö ;-)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta ilmastointilaite jäähdyttää huonetta, kun taas puhallin lämmittää sitä tehonsa verran, eli 10-50W koosta riippuen.
No kyllähän tuuletin nyt auttaa jäähdyttämään, ei se ainakaan lämmitä, toki ei yhtä hyvä kuin oikea ilmastointikone.
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä iso maasturi, joten takapenkillä mahtuu ihan hyvin loikoilemaan ja vaikka palstailemaan siinä missä olohuoneen sohvallakin. Pari tuntiakin olen välillä ollut.
Minulla taas on pieni auto, siinäkin ilmastointi. Mutta koska ostin järkevän auton, oli minulla vara ostaa ilmastointilaite asuntooni ja ei tarvitse sinne autoon mennä istumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla taas on pieni auto, siinäkin ilmastointi. Mutta koska ostin järkevän auton, oli minulla vara ostaa ilmastointilaite asuntooni ja ei tarvitse sinne autoon mennä istumaan.
Ja olen aika varma, että kodin ilmastointilaite vie vähemmän energiaa kuin polttomoottorilla käytettävä auton ilmastointilaite...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllähän tuuletin nyt auttaa jäähdyttämään, ei se ainakaan lämmitä, toki ei yhtä hyvä kuin oikea ilmastointikone.
Tuuletin vain siirtää ilmaa. Se ei todellakaan jäähdytä. Mikään moottori ei toimi 100% hyötysuhteella vaan osa tehosta menee hukkalämmöksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin tuuletin lämmittää. Sen moottori tuottaa lämpöenergiaa ja lisäksihän se luo liike-energiaa. Tuuletinhan ei viilennä ilmaa, vaan siirtää ilmaa samanlämpöisenä paikasta toiseen, mikä luo viileän vaikutelman. Ette kai te nyt oikeasti väitä, ettette tiedä tätä? Täällä ei ikinä tiedä kuka trollaa.
Tarkan euron ekologinen viilentäjä kostuttaa paitansa tai vaikka villapipon ja pukee sen päällensä. Se viilentää oikeasti, perustuu haihtumiseen. Eikä tarvi hiota kuin joku pölö.
Tulee niin kauhea hiilijalanjälki että Greta katsoo sinua tuikeasti psykoottisella katseellaan ja toivoo sinun panikoivan. Parempi kun vaan olet tukalassa seisovassa ilmassa niin lakkoilevat koululaiset vielä kiittävät sinua.
Kannattaa laittaa pieni tuuligeneraattori siihen tuulettimen eteen ja siitä töpseli tuulettimeen. Sen kun saa pyörimään niin silloin on kyseessä toimiva ikiliikkuja ja ilmainen tuuletus.