Kuinka äitiriippuvaisia teidän 7-vuotiaat ovat?
Meidän ainoalla lapsella, ekan luokan aloittava tytöllä on joku ihme vaihe menossa. Hätääntyy kaupassakin kun olen viisi metriä kauempana, hyvä kun ei itkuun tirahda vaikka sanon että äiti pysyy kyllä tässä lähellä. Kokoajan haluaisi olla vain minun kanssani, niin että yötkin haluaa nukkua minun ja miehen välissä.
Jos halittelen, pysyttelen ja pidän lähellä jonkin aikaa niin onneksi hellyysakku on ladattu ja pystyy olemaan kyllä mutta ei mene kuin pieni hetki kun taas haluaa minut lähelleni. On minussa kiinni kuin joku peppukärpänen. Ei siinä mitään, kyllä halin ja pidän lähellä mutta nyt on mennyt siihen suuntaan että haluaa huomiota niin hyvässä kuin pahassa. Härnää minua jne. jos ehdotan että keksisi itse jotain tekemistä itselleen niin ei suostu. Joskus vähän raskasta...
Kommentit (14)
Kuulunee tuohon ikään? Hän on vielä pieni, kuitenkin häneltä vaaditaan paljon esim. koulussa ja kaipaa vanhempiaan.
Turvaton olo. Onko kaikki hyvin? Mun lapset ei ikinä olis suostunut viereen nukkumaan enää kouluiässä.
En tiedä.... mikä tekee sitten olon turvattomaksi. Kun me ei käytetä fyysistä väkivaltaa ja hyvin kehittynyt lapsi muuten. Sanon usein että rakastan häntä, halin, pussaan.... outoa. Ap
Koulun aloitus jännittää. Eihän tässä mitään epäselvää ole 😊 Maailmaa tulee yhtäkkiä isommaksi koulun aloituksen myötä lapselle ja se heijastuu siihen miten hän käyttäytyy kotonakin.
7v ikäinen on vielä pieni vaikka isolta tuntuukin varsinkin jos on esikoinen. Teet ihan oikein ap - tankkaa läheisyyttä ja hellyyttä niin kyllä se siitä syksyn myötä kun koulu on lähtenyt käyntiin ja siihen liittyvistä asioista on tullut rutiinia.
Ihan oikeasti ap kysyt mistähän voisi johtua? No koulun aloituksesta tietenkin! Se on iso juttu lapselle ja tosi jännittävä asia.
Kannattaa kysäistä lapselta miltä koulun aloitus tuntuu ja jutella siitä minkälaista siellä koulussa on ja miten arki silloin sujuu.
Onhan toi koulun aloitus ihan älyttömän iso muutos lapselle.
6,5-vuotias hyvin itsenäistynyt viime aikoina. Haluaa mennä omia menojaan.
Kaverin kaikki penskat tuollaisia vielä kymmenvuotiaina.
Lisäys: kaikilla toodella pitkä imetys.
Koulun aloitus jännittää.
Vaikka lapsi ei puhuisi itse siitä eikä edes kertoisi jännittämisestä kun kysyt niin kyllähän tuo uusi tilanne jokaista lasta jännittää enemmän tai vähemmän ja se ilmenee yleisenä turvattomuuden tunteena.
Normaalia koulunaloitusjännitystä. Iso askel siirtyä kotimaailmasta koulumaailmaan. Juttelu kouluunmenosta ja pelkojen hälventäminen auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Lisäys: kaikilla toodella pitkä imetys.
Imetin lastani melkein 3-vuotiaaksi eikä hän roikkunut minussa kuin ihan pienenä. Mikä oli pointtisi?
Meillä poika on ennemminkin isäriippuvainen. Isän kanssa pitäisi päästä melkein kaikkialle mukaan. Isänsä toki puuhaileekin paljon hänen kanssaan ja ihan itsekin pyytää poikaa mukaan pihahommiin, korispeliin jne.
Meillä lapset nukkui ekaan luokkaan asti vieressä, koska pelkäsivät. Sitten vain alkoivat nukkumaan eri huoneessa.
Tyttösi kuulostaa siltä, että on turvaton ja ei luota vanhempiinsa.