Millä tuloilla on varaa asua Helsingin keskustassa?
Riittääkö vielä 5000e bruttotulot yksinelävälle normi elämiseen?
Kommentit (28)
Tarkennuksena, että asunto on kodin kokoinen eikä mikään häkkivaraston kokoinen koppi.
Mikä pirun kysymys tämä on? Itsellä vuositulot 30 000 e ja asun keskustassa.
Asun Helsingin keskustassa. Vuokra on 850e/kk. Tulot eivät lähellä 5000e, mutta hyvin pärjään.
Omistusasumiseen tuskin, vuokralla asumiseen hyvin.
Bruttotulot ei elämiseen auta. Niistä kun menee vielä verot. Vasta netolla voi laskea, mihin oikeasti on varaa.
Sellaisilla tuloilla, jotka ovat suurempia kuin menot.
Jos tämä yhtälö ei toteudu, silloin ei ole varaa siihen.
ei riitä koska olet selvästi maalainen ja tottunut isoihin kämppiin
Sanoisin että jos ei ole suvun rahakirstua bäkappina tai mojovasti pörssiosakkeiden tuottamia osinkoja niin palkkatuloista ehkä lääkärin, juristin tai toimitusjohtajan tienesteillä olisi varaa. Muilla ei oikeasti olisi varaa, silti moni haluaa asua keskustassa. Yleensä ne tarinat sitten päättyvät surullisestikin.
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin että jos ei ole suvun rahakirstua bäkappina tai mojovasti pörssiosakkeiden tuottamia osinkoja niin palkkatuloista ehkä lääkärin, juristin tai toimitusjohtajan tienesteillä olisi varaa. Muilla ei oikeasti olisi varaa, silti moni haluaa asua keskustassa. Yleensä ne tarinat sitten päättyvät surullisestikin.
Olen lähihoitaja ja asun Helsingin keskustassa. Ei ole suvun rahakirstuja tai pörssiosakkeita tai muitakaan tuloja palkan lisäksi. En toki omistusasunnossa asu, vaan vuokralla. Velkaa ei ole kuitenkaan tarvinut ottaa, joten ihan mukavasti ole pärjännyt.
Mä olen kanssa lähihoitaja.
Mutta aina sijoittanut viisaasti.
Asun keskustassa ja mukavasti. Kolmiossa.
Toimeentulotuella asuvia ainakin löytyy.
Lähihoitaja vastaa. Ei velkaa asumisesta. Omistuksessa kolmio ja kesämökki ja auto.
Monet ihmettelee miten mulla on varaa asua täällä, mutta sijoitin rahaa viisaasti, vaikka monen mielestä olen koulutukseltani tyhmä.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen kanssa lähihoitaja.
Mutta aina sijoittanut viisaasti.
Asun keskustassa ja mukavasti. Kolmiossa.
Tästäpä kysyisinkin vähän tarkemmin: millaisilla sijoituksilla voi asua Helsingin keskustassa (oletan että tämä on Töölö-Hakaniemi akselilta etelään) lähihoitajan palkalla kolmiossa? Vuokralla vai omistusasunnossa?
No en tietenkään sijoituksiani tarkemmin kerro täällä. Ihan omassa asunnossa asun, keskustan alueella.
Asun 5 km Helsingin keskustasta. Asuntoni on velaton ja se on itse omilla rahoilla ostettu asunto, ei vanhempien sponsoroima. Elän pääasiassa osakesijoitusteni osinkotuotoilla yms.
Työntekijän palkkatuloja minulla ei sitten ole, mutta en niitä tarvi, kun asumiskulut omistusasunnosta ovat alle 700€/kk.
Meillä on 100m2 perheasunto ja kaksio sijoitusasuntona. Ihan keskipalkka akateemiselle ja jonkin verran perintöjä sijoituksessa.
Keskustassa on myös kunnan vuokra-asuntoja eli voi hyvin olla työtön ihminen.
Täytyy olla joko hyvätuloinen tai täysin tuloton ja varaton.
Minulla on kaksio jugend-talossa kanta-kaupungissa, kaikinpuolin kiva asunto. Velaton auto. Tulot noin 3500 e/kk käteen. Lyhennys + vastike noin 1500e eli 2000e jää muuhun kuussa. Pärjään ihan hyvin. Ei ole varaa ostella mitä mieleen juolahtaa, muttei tarvitse sinnitelläkään.
Omistusasunnon kannaltahan on tärkeää, että on omaisuutta, jottei sitä koko asunnon hintaa tarvitse ottaa lainaa. Sitten ei olisi varaa. Mulla on puolet suunnilleen lainaa vielä jäljellä, eli tovi tässä maksellaan.
Riippuu siitä, miltä ajalta nuo tulot ovat :)