Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

voiko olla totta?? toimeentulotuesta.

Vierailija
27.05.2006 |

Aloitan syksyllä opiskelut, jos pääsen kouluun. Mieheni on työtön, ja meillä on yksi lapsi. saan opintotuen (opintoraha ja laina) plus lapsilisä, ja samme täyden asumistuen ja mies työmarkkinatuen kelalta.

laskin tulomme, ja laskin toimeentulotuen normit, otin huomioon perusosat kaikista meistä, asumiskuluista 93%, sähkölaskun. sen mukaan erotusta jää noin 400 euroa!! eli saisimme siis joka kuukausi tuon 400e sossusta niin kauan kunnes mies saa töitä. tuntuu niin hullulta, miksei opintotuki voisi olla suurempi niin ei tarvitsisi sosiaalitoimistosta hakea tuota summaa joka kk.

Tiedän, monet haukkuvat ja käskevät miehen töihin. itse en opiskeluiltani varmasti voi käydä enää töissä, kun on lapsikin. ja mies varmasti hakee töitä koko ajan. olen silloin tällöin joutunut turvautumaan toimeentulotukeen, mutta summat ovat pieniä ja kertaluontoisia, esim 20 e lääkkeistä, tai joskus taisin/taisin saada jopa pari sataa euroa. mutta siis kertaluontoisena, ei säännöllisesti joka kk.

joudummeko tuon 400e hakemaan joka kuukausi erikseen, vai maksetaanko se esim 3 kk:n jaksoissa? esim jos mies on työvoimapoliittisessa koulutuksessa työmarkkinatuella ja jos mies saa töitä niin maksetaan takaisin jos sossu ehtinyt maksaa.

tuntuu jotenkin tyhmälle, pitääkö tosiaan joka kk viedä tiliotteet jne jotta saamme toimeentulotuen. en todellakaan innosta hihkuen mene sossun luukulle, mutta jos näin on, että se raha saadaan niin varmasti hyödynnämme sen kunnes mies/minä saan töitä.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
27.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

taisin/taisimme siis

Vierailija
2/13 |
27.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mukana tiliotteet yms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
27.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran kuussa sinne piti lähettää paperit.

Vierailija
4/13 |
27.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

joissain tapauksissa päätökset tehdään valmiiksi esimerkiksi puoleksi vuodeksi eteenpäin. Kun tilanne kerran on tiedossa.

Vierailija
5/13 |
27.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

suuren summan? 400e! kyllä en sitten valittaisi ettei opiskelijaperhe pärjää taloudellisesti. huvikseni äsken laskin tuon enkä olisi ikinä uskonut summan olevan noin suuri. ajattelin jos reilu 100e saadaan niin ok. eli voimme elää ihan ok noilla tuloilla vaikka opiskelen. olen vain kuullut että opiskelijaperheen elämä on kituuttamista ja makaronia näin kärjistettynä.

ap

Vierailija
6/13 |
27.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kahden lapsen yh saan vain 90 euroa vaikka kaikki tulot minimit. Ja joka kuukausi hakemus ja tiliotteet yms. toimitettava, tosin muutaman kerran on tehty päätös kahdeksi kuukaudeksi. Jonot ovat pitkät, päätöksen saaminen kestää kauimmillaan ainakin meilläpäin viisi viikkoa.

Vierailija
7/13 |
27.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

anteeksi, väärinkäsitys

ap

Vierailija
8/13 |
27.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olimme samassa työpaikassa. Seuraavalle kuulle saimme 1500 euroa toimeentulotukea, kun emme olleet saaneet liiton päätöstä päivärahoista.

Se on yksinkertaisesti tulot miinus menot.

Vierailija
9/13 |
27.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun joka kuukausi joutuu erikseen anomaan. kyllä se pitäisi kerta ilmoitus esim puhelimella riittää. johan se on suurta ajanhukkaa kun alvariinsa siellä sossussa pitää käydä. ja eihän tuo 400 egee riitä kenenkään menoihin, johan se uppoo känny ja netti laskuihin. pitäähän sitä joskus lomamatkallekin päästä, siksihän niitä lomia siellä kouluissaon. onneksi päivähoito pelaa, niin pääsee mies niitä töitä kattelee. vaikka tarjoilijan rivakkaa työskentelyä. ihme hommaa tuolla sossussa.

Vierailija
10/13 |
27.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei sossu anna rahaa jos et hae opintoLAINAA?

Mulle ainakin siellä kerran paapatettiin, että se on viimenen keino saada rahaa, että ois pitäny tosiaan ottaa toi opintolaina ensin...

Vierailija
11/13 |
27.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työvoimakoulutuksen kulukorvausta ei lasketa tuloksi, onneksi.

Vierailija
12/13 |
27.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies ei voinut töitä hakea kun oli niin tiiviisti koulussa.. Saatiin joka kk. 800e sossuta noin 2vuoden ajan.

Vierailija
13/13 |
27.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

silti tuloksi.