Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko sanoa itseään kirjailijaksi, jos on julkaissut omakustanteen?

Vierailija
24.07.2019 |

Mihinkään kirjailijaliittoon ei tietenkään ole asiaa, nehän nyt eivät hyväksy edes suurta osaa sellaisista kirjailijoista, jotka elättävät itsensä kirjailemalla. Mutta saako sanoa olevansa kirjailija ja kuinka hölmöltä silloin näyttää?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Määrittelykysymys, itse en sanoisi. Itse ajattelisin kirjailijana sellaisen, joka suurin piirtein elättää itsensä kirjojen kirjoittamisella. Kirjailijaliiton jäsenyys on yksi ihan validi tapa määritellä kirjailijuus

Vierailija
2/22 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi sanoa. Hölmöys riippuu sitten siitä, että missä ja kenelle sanoo. Työkkärissä ei kannata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkeintaan vitsinä. 

Vierailija
4/22 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa sanoa. 

Vierailija
5/22 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Määrittelykysymys, itse en sanoisi. Itse ajattelisin kirjailijana sellaisen, joka suurin piirtein elättää itsensä kirjojen kirjoittamisella. Kirjailijaliiton jäsenyys on yksi ihan validi tapa määritellä kirjailijuus

Suomessa ei sitten montaa kirjailijaa ole. Kirjailijaliiton jäsenillä oli keskimäärin kirjoittamalla ansaittu tulo myistaakseni alle 3000€/ vuosi. Monilla tunnetuillakin kirjailijoilla on ”siviiliammatti”.

Vierailija
6/22 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjailija on minusta aika vahvasti ammattinimike. Tuossa tilanteessa kutsuisin itseäni kirjoittajaksi.

Vierailija
7/22 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjailijaliitolla ei ole tässä asiassa kyllä mitään sananvaltaa. Sinnehän nimenomaan ei huolita sitä väkeä, joka elättää itsensä ammatikseen kirjailemalla, vaan pitää olla ”laadukasta” tuotantoa. Laatu arvioidaan sitten, kuten arvioitsijat Hesarin asiasta kyselleelle toimittajalle auliisti totesivat, nimen ja mielikuvien perusteella teoksia lukematta.

Itse kirjoitan pääasiassa englanninkielisessä maailmassa, (minkä takia Sumen kirjailijaliitto ei voi edes harkita minun jäsenyyttäni, enkä ole sellaista hakenutkaan). Englanninkielisessä kirjoittajien ja julkaisijoiden maailmassa Author tarkoittaa sitä tyyppiä, joka juuri nyt puheen alla olevan jutun on kirjoittanut. Sellaiseksi kirjailjaksi voi itseään kutsua kuka vaan, joka on jotain kirjoittanut, eikä tarvi edes olla julkaissut sitä. Puhlished author on sitten niitä varten, jotka ovat jotain saaneet julkaistuakin. Traditionally published author on sellainen, jonka tekstin on julkaissut kustantamo, eikä omakustanne. Kaikki nämä ovat kirjailijoita.

Ehkä suomeksikin olisi hyvä tehdä ero kirjailijan, ammattikirjailijan ja jonkun eliittikirjailijan välillä. Harrastajakirjailijaksi ainakin saa kutsua itseään kuka vaan, joka kirjoittelee silloin tällöin joskus jotain.

Vierailija
8/22 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina miettinyt nostaako kirjailijat työttömyystukea ennen kirjan julkaisua.

Vierailija
9/22 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimenomaan kirjailija voi olla ainoastaan jos omakustanneisesti kirjoittaa ja elää niillä tuloilla. Ja joka kirjoittaa jollekkin palkanmaksajalle on se kirjoittaja tai luova sihteeri tms ammattinimike. Kirjailija on aina yksityisyrittäjä.

ja jos tuilla pääsääntoisesti elää niin on pummi. Ja pummeja han nä finskikirjoittajat suurimmaksi ovatkin jos saavat just ja just aikaiseksi 800 myytyä kirjaa a 35e ja itselle tulee tosta sen 3e/myyty kirja. Aika säälittävää touhua.

Vierailija
10/22 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aina miettinyt nostaako kirjailijat työttömyystukea ennen kirjan julkaisua.

Jos työkkärin ilmoittaa olevansa kirjailija, ei saa työttömyystukea ollenkaan, koska sun katsotaan työllistyvän omassa työssäsi (palkanmaksusta tässä ei tarvi puhua, mutta töitähän varmasti riittää) ja sut rinnastetaanyrittäjään.

Tämä on yksi syy, miksi ammattikirjalilijoita on niin vähän. On oltava joku muu ammatti.

Vierailija
11/22 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hhmm, jos täysin omakustanteinen, niin ei nyt ehkä ihan kirjailijaksi vielä sillä yllä. Muutenkin kirjailija viittaa siihen, että on kirjoittanut enemmän kuin yhden kirjan ja kirjan pitäisi myös myydä. Muutenhan yhden kirjan kirjoittaneet viittaavat  yleensä itseensä "X teoksen tekijä" tms. 

Vierailija
12/22 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

..ja nekin 800 myytyä kaikki kirjastoille...

Parempi poistua alalta jos ei saa 10.000 kopiota myytyä ja suurimmaksi osaksi kuluttajille. Ja että tienaa noista kirjoista melkein koko myyntihinnan itse. Kirjan painamishinnat on siinä alle euron pokkarilla ja ehkä jopa puoltoista euroa kovakantisilla. Kauppa vie puolet hinnasta.

Vierailija
13/22 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en sanoisi. Omakustanteita ei osteta senkään vertaa kuin kustantamoista tulleita kirjoja, joista suurin osa sentään myy niin, että kustantamo pääsee voitolle, jos se kerran on kriteeri minkä verran ostetaan.

Vierailija
14/22 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kirjaiijaliiton jäsnyys on kriteeri, niin kirjailijoita voivat ylipäänsä olla vain suomeksi kirjoittavat kaunokirjailijat. Jos författareföreningen in Finland otetaan laskuihin saadaan mukaan ruotsiksi kirjoittavat kirjailijat, kuten vaikka Tove Jansson tai Kjell Westö. Saamelaisillakin taitaa olla joku oma yhdistys, joka voitaisiin laskea rinnalle.

TaKaikki ei-kaunokirjailijat jäävät kuitenkin vielä ulkopuolelle. Siis viihdekirjailijat ja tietokirjailijat ja vaikka elämäkertojen kirjoittajat. Käsittääkseni he ovat kuitenkin nimenomaan kirjailijoita (tietokirjailijoita ei kuitenkaan pidä sekoittaa omista alkuperäistutkimuksistaan kirjoja kirjoittaviin tutkijoihin. Aika harva tutkija haluaisi tulla nimitetyksi kirjailijaksi.)

Vierailija
15/22 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kirjaiijaliiton jäsnyys on kriteeri, niin kirjailijoita voivat ylipäänsä olla vain suomeksi kirjoittavat kaunokirjailijat. Jos författareföreningen in Finland otetaan laskuihin saadaan mukaan ruotsiksi kirjoittavat kirjailijat, kuten vaikka Tove Jansson tai Kjell Westö. Saamelaisillakin taitaa olla joku oma yhdistys, joka voitaisiin laskea rinnalle.

TaKaikki ei-kaunokirjailijat jäävät kuitenkin vielä ulkopuolelle. Siis viihdekirjailijat ja tietokirjailijat ja vaikka elämäkertojen kirjoittajat. Käsittääkseni he ovat kuitenkin nimenomaan kirjailijoita (tietokirjailijoita ei kuitenkaan pidä sekoittaa omista alkuperäistutkimuksistaan kirjoja kirjoittaviin tutkijoihin. Aika harva tutkija haluaisi tulla nimitetyksi kirjailijaksi.)

Kyllä kaikki viihdekirjailijat kuuluvat kirjailijaliittoon. Muuten en tietäisi, mutta kun ovat olleet johtokunnassa ja sitä kautta antaneet lausuntoja joskus aiemmin. Pitää olla julkaissut kolme kirjaa kustantamosta, sitten vasta kannattaa hakea. Jotain juttua oli tästä, kun Kata K haki jäseneksi, mutta ei päässyt kahden kirjan jälkeen. Nyt on päässyt, ilmeisesti.

Vierailija
16/22 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No esimerkiksi minä kirjoitan tässä nyt kirjaa ja nostan työttömyystukea, mutta eivät ne liity toisiinsa eikä työkkäri tiedä kirjoittamisestani mitään. Enkä minä tiedä elänkö aikaa ennen kirjani julkaisua vai hylkäämistä.

Vierailija
17/22 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kaikki viihdekirjailijat kuuluvat kirjailijaliittoon. Muuten en tietäisi, mutta kun ovat olleet johtokunnassa ja sitä kautta antaneet lausuntoja joskus aiemmin. Pitää olla julkaissut kolme kirjaa kustantamosta, sitten vasta kannattaa hakea. Jotain juttua oli tästä, kun Kata K haki jäseneksi, mutta ei päässyt kahden kirjan jälkeen. Nyt on päässyt, ilmeisesti.

No säännöissä lukee, että pitää olla julkaissut kaksi ”korkeatasoista” alkuperäistä suomenkielistä kaunokirjaa. Ei siis kolmea. Kaunokirjan ja viihdekirjan ero on veteen piirretty viiva, ja ilmeisesti juuri siinä se kriteeri meneekin, että katsotaanko tämä nyt viihdekirjaksi vai kaunokirjalksi.

Vierailija
18/22 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takana pari kaupallista kirjaa ja omakustanne. Itse en sanoisi itseäni kirjailijaksi vielä, myyntimäärät ovat olleet pieniä. Kirjoittajaksi vain.

Vierailija
19/22 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muusikko on eri asia kuin kitaransoittaja, kirjailija on eri asia kuin kirjan kirjoittanut henkilö.

Vierailija
20/22 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjailija on kuka tahansa joka kirjailee ylös asioita.