Pitäisikö minun ilmiantaa ystäväni?
Olen saanut selville, että (29vuotias) hyvä ystäväni käyttää kotonaan päihteitä (alkoholi ja kannabis) myös sellaisina iltoina kun hänen lapsensa on kotona.
Ystävälläni on 5v tytär joka on 2vk isällään ja sitten 2vk äidillään. Ystäväni saattaa juoda alkoholia ja polttaa kannabista iltaisin kun on laittanut tyttären nukkumaan tytön omaan huoneeseen. Tietämäni mukaan ystävä harjoittaa oluen juontia ja polttelua lähinnä yksikseen, tai miesystävänsä kanssa ja vain lapsen mentyä nukkumaan. Mitään porukoita siellä ei käy mutta saatavat ottaa muutamia oluita ja pössytellä reippaastikin pilveä.
Ystäväni tietää että tiedän asiasta ja on käskenyt ola puuttumatta asiaan. Kuulemma ei ole keneltäkään pois jos öisin lapsen nukkuessa on pienessä hiprakassa ja/tai pilvessä kun ei toiminnallaan herätä lastaan tai aiheuta muuta haittaa tai vaaraa.
Kuuluisiko tällaisesta ilmoittaa eteenpäin? Olen kahden vaiheilla. Jos ilmoitan niin minne ja mitä sittmen tapahtuu? En halua että ystäväni saa tietää minun tehneen ilmoituksen - pystyykö sellaisen tekemään nimetrömänä?
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Palstasta päätellen aika moni mies juo muutaman iltakaljan. Samoin moni vanhempi juo pari lasia viiniä joka ilta. Siinä olis lastensuojelulla aika paljon lisähommaa kun kaikki noi ilmoitettaisiin. Pilvenpolttokin on paljon lievempää kuin suomalainen viinanjuominen.
Oletko oikeasti ihan tosissasi että lapsella on niin suuri hätä että tarvitsee lastensuojelua? Jos miettii ketä varten he ovat. Soittaisitko lastensuojelun kaikille perheille niissä maissa jossa pilvenpoltto on laillista ja pössyttely sekä viininjuominen on arkipäivää kun lapset ovat menneet nukkumaan?
Mikä hätä lapsella on?
Eikö se nyt ole itsestään selvää, oli lapsi valveilla tai nukkuu, niin aina tulee olla seurassa päihteetön henkilö, eikä sen tietenkään tarvitse olla lapsen vanhempi, kunhan on aikuinen.
Ja se lapsi voi herätä, saada sairauskohtauksen tai pudota sänkystä tai satuttaa itseään.
Kuka antaa ensiapua, kun päihteetä käyttäneen suorituskyky on alentunut.
Jos päihtynyt henkilö vie lapsen lääkäriin tai joku soittaa viranomaiset paikalle, se on lapsen huostaanoton peruste kiireellisenä. Lapsi ei ole turvassa kodissaan.
Näin toimii alkoholisti, keksii kyllä keinot käyttää aineita. Alkoholistin luona kärsivät kaikki, isot ja pienet. Siihen ei nätit puheet auta, kun joku on koukussa. Aineet myös tekevät joidenkin käytöksestä arvaamatonta.