Apteekissa työskentelevälle kysymys
Voiko mitä tahansa lääkettä määrätä niin, että voin sitä hakea sieltä vuoden ajan joutumatta uusimaan reseptiä?
Minulla on kilpirauhaslääkitys ja sen resepti on voimassa kaksi vuotta, niin että voin sitä sinä aikana hakea tarvittavan määrän kolmen kuukauden välein.
Minulla on myös PKV-lääkitys, mutta se uusitaan kolmen kuukauden välein aina uudestaan. Onko tämä yleinen käytäntö kyseisen lääkeryhmän kohdalla?
Kommentit (9)
On yleinen käytäntö. Noita lääkkeitä väärinkäytetään myymällä katukaupassa tai käyttämällä itse yliannoksia päihtymistarkoituksessa, siksi ei määrätä kerralla isoa määrää.
Eikös se lääkäri kirjota ne määrät ja jos on vuodeks laittanu niin ei tartte uusia?
Vierailija kirjoitti:
On yleinen käytäntö. Noita lääkkeitä väärinkäytetään myymällä katukaupassa tai käyttämällä itse yliannoksia päihtymistarkoituksessa, siksi ei määrätä kerralla isoa määrää.
Miksi päihdekäyttöä sanotaan väärinkäytöksi? Sehän on väärinkäyttöä kun esim. peräpuikon tunkee korvaan.
Ihan yleinen käytäntö että määrätään vai tarvittava määrä lääkkeitä. Jos olet hakenut jo täyden määrän kilpirauhaslääkkeitä et saa niitä vaikka reseptistä olisi vielä voimassaolo aikaa jäljellä. Joitakin lääkkeitä taas määrätään vain kuuriluonteisesti joten niitä ei saa kahden vuoden annosta reseptiä uusimatta.
Resepti on voimassa sen voimassaoloajan. Kahden vuoden reseptillä voi ostaa vaikka kahden vuoden lääkkeet kerralla. Kelan korvauksen saa kuitenkin vain 3 kk jaksosta, siksi niitä haetaan osissa.
Ja on suhteellisen tavallista, että PKV-lääkeresepti kirjoitetaan vain lyhyemmäksi aikaa. Riippuu tosin lääkkeestä ja diagnoosista. Sinun kohdalla ilmeisesti tavoitteena on, että et tarvisi lääkettä kuin tilapäisesti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi päihdekäyttöä sanotaan väärinkäytöksi? Sehän on väärinkäyttöä kun esim. peräpuikon tunkee korvaan.
Käyttötarkoitus on väärä, tuossa esimerkissäsi on kyse väärästä antotavasta. Jos potilas käyttäisi kipulääkeperäpukkoa silmätulehduksen hoitoon olisi kyse sekä väärinkäytöstä että väärästä antotavasta.
Mulla särkee päätä.
Lääkäri määräsi Buranaa, resepti vuoden voimassa.
Mikä järki siinä on hakea lääke vasta vuoden päästä jos kipu on nyt?!
Kiitos hyvistä vastauksista. Asia mietitytti, koska olen niitä käyttänyt viisi vuotta ja uusinut aina kolmen kuukauden välein.
Kiitos.
PKV lääkkeitä ei kirjoiteta isoja määriä kerralla , väärinkäytön riski on niin suuri.