Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kilpirauhasen vajaatoiminta rankka sairaus?

Vierailija
23.07.2019 |

Kokemuksia?

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi olo ei parane kokonaan?

Vuosia lääkettä syöty. Silti hirveä väsymys vaivaa! Inhottavaa!

Vierailija
22/31 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se inhottava, kun ilman lääkeitä ei kertakaikkiaan pärjää. Rankka se on itselleni siinä mielessä, että annostuksen säätäminen on niin vaikeaa. Itselläni se ei nyt parinkymmenen vuoden aikana ole vieläkään kunnolla onnistunut eli aina ainakin väsyttää, mutta jotkut kokevat lääkityksen saatuaan tämän sairauden myös helpoksi. Yksilöllistä.

Minulla on ollut tämä p*skasairaus yli 5 vuotta, ja lääkitys ei ole vieläkään kohdillaan. Ei niin kivaa kuultavaa, että tämä p*ska voi jatkua tällaisena parikymmentä vuotta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ,lääkitys kuntoon ja sillä selvä. ja mikä parasta,voit syödä ihan holtittomasti herkkuja ja lihoa, ja aina sanoa että kilppari vaivaa .

Vierailija
24/31 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyytäkää Erfa lääkäriltä. Thyroksiini ei auta kun ei sisällä kaikkia hormoneja.

Vierailija
25/31 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vaikuta minulla yhtään.

Todettiin 10 v sitten, olin silloin lähinnä paljon väsynyt, luvut olivat juuri vajaatoiminnan puolella. Vuosi meni, että lääkitys saatiin kohdalleen. Sen koommin en ole huomannut sairauttani.

Bmi on aina ollut sama 22.

Sinulla on sitten äärimmäisen lievä muoto taudista. Toivottavasti et koskaan vähättele niitä, joilla arvot hyppivät rajussa tulehduksessa ääripäästä toiseen ja lopulta kilpirauhanen käytännössä lopettaa toimintansa. Koska sinun helppo kokemuksesi ei millään tavalla helpota niitä ihmisiä.

Minulla oli tsh 8 ja t4v 9 enkä ”huomannut” tautia. Olin hoikka ja aina paleli ja luulin että hiukset on luonnostaan hauraat ja ohuet. onko tuokin sinusta tosi lievä vajaatoiminta?

Vierailija
26/31 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vaikuta minulla yhtään.

Todettiin 10 v sitten, olin silloin lähinnä paljon väsynyt, luvut olivat juuri vajaatoiminnan puolella. Vuosi meni, että lääkitys saatiin kohdalleen. Sen koommin en ole huomannut sairauttani.

Bmi on aina ollut sama 22.

Sinulla on sitten äärimmäisen lievä muoto taudista. Toivottavasti et koskaan vähättele niitä, joilla arvot hyppivät rajussa tulehduksessa ääripäästä toiseen ja lopulta kilpirauhanen käytännössä lopettaa toimintansa. Koska sinun helppo kokemuksesi ei millään tavalla helpota niitä ihmisiä.

Syön kuitenkin 1 mg thyroxinia päivässä. Annostuksen mukaan se ei ole lievä...?

Minulla ei kuitenkaan arvot ole heitelleet enää moneen vuoteen. Tsh on tasaisesti kahden molemmin puolin.

Ylläoleva

Ei kukaan voi syödä 1 milligrammaa. Tarkoitat varmaan 0,1 mg eli sen yhden pillerin päivässä. Kohtuullisen vahva lääkitys.

Tarkistin: syön 100 mikrogrammaa päivässä - mikä ikinä sen lyhenne on. Eli yhden tabletin.

Nosto aloitettiin 25 mikrogrammasta ja sitä nostettiin viikon välein. Sitten menin liikatoiminnan puolelle, ja nostot aloitettiin hitaammin. Nostettiin pikkupilleristä puolella parin viikon välein, ja aina verikokeet välissä. Kunnes vakiintui yhteen isoon tablettiin. Varmaan puoli vuotta meni, ennen kuin lääkitys löysi paikkansa.

Syy, miksi menin lääkäriin oli rytmihäiriöt. Samoihin aikoihin mahani oli sekaisin ja kauheasti ilmavaivoja. Sitä en valittanut lääkärille, mutta ne vaivat loppuivat ensimmäisenä. Ja rytmihäiriöt myös.

Vierailija
27/31 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni poistettu kilppari syövän vuoksi, koko 8 vuotta sen jälkeen ollut aika raskaita. Väsymys, uupumus, aivosumu, rytmihäiriöt, hiustenlähtö, palelu, koko kropan järkyttävän kipeäksi vetävä olo ym ym sanotaan johtuvan pikkulapsi arjesta.

Itse kyllä huomaan väsyn ja sairauden aiheuttaman pohjattoman uupumuksen eron mutta lääkärit eivät välitä.

Itselläni raskasta mutta ei auta ku mennä eteenpäin.

Syön joka päivä 2 tablettia 100 mikrogrammasta.

Vierailija
28/31 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni poistettu kilppari syövän vuoksi, koko 8 vuotta sen jälkeen ollut aika raskaita. Väsymys, uupumus, aivosumu, rytmihäiriöt, hiustenlähtö, palelu, koko kropan järkyttävän kipeäksi vetävä olo ym ym sanotaan johtuvan pikkulapsi arjesta.

Itse kyllä huomaan väsyn ja sairauden aiheuttaman pohjattoman uupumuksen eron mutta lääkärit eivät välitä.

Lisäyksenö, vatsa toimii miten haluaa, toisinaan vesikuralla niin ettei kotoa voi poistua ja joskus taas ummetusta.

Vierailija
29/31 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Multa on myös poistettu kilpirauhanen syövän takia vajaa 30v. sitten. Lääkitys on ollut viimeisen 20v. sama eli Thyroxin 100µg tabletteja (0,1mg)  2tbl ja 1,5 tbl vuoropäivin.

Ikinä ei ole ollut mitään oireita, joita olisin pitänyt em. sairaudesta johtuvina. Ollaan me ihmiset näköjään erilaisia. Olen ollut aina hoikka/normaalipainoinen ja olen harrastanut koko ikäni aktiivisesti eri liikuntamuotoja. Nyt ikää 52v.

Vierailija
30/31 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
31/31 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitamattomana tai väärin hoidettuna (alihoito on yleistä) se on paha. Oikein hoidettuna sitä ei edes huomaa. Annokset vaan voivst vaihdella elämän mittaan ja oikean annoksen löytymiseksi pitää säätää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän seitsemän