Äiti lähettelee kuvia tavaroista
Mistä mahtaa olla kyse?
Äitini lähettelee minulle ja sisaruksille täysin random rojusta kuvia, ja kyselee haluammeko niitä. Lisäksi ottaa puhelimella kuvia paikallisista mainoslehdistä ja lähettelee niitäkin, kertoen millaisia tarjouksia on ”Tokmannilla”. Äitimme asuu yksin 300km päässä.
Vinkkejä miten suhtautua ja mistä kyse? Olen toki kysynyt äidiltä, mutta vastausta ei tule.
Huolestuttaa onko vanhuuden höperyys ovella...
Kommentit (16)
Vastaa ihan asiallisesti. Jos ei kiinnosta, niin vastaus: ei kiinnosta. Mikä ongelma?
Näin olenkin vastannut. Olen vain huolissani missä mennään :( t.ap
Äitisi haluaa ehkä tyhjentää kotiaan ja varmistaa, haluaako joku teistä kotoa lapsuudesta tuttuja tavaroita. Omasta kokemuksesta tiedän, että ihan kaikesta ei kannata luopua, jotain muistoja on mukava säilyttää.
Tarjousten lähettämisellä äiti ajattelee, että saattaisitte hyötyä tarjouksista.
Uskokaa pois, lapset ovat aina äidin mielessä! Jopa aivan aikuisina.
Jos äidillä on jo ikää, kannatta tarkkailla muistisairautta. Parasta on tietysti muistitesti lääkärissä, koska alkuvaiheessa sairautta on vaikea havaita.
ihan normaalia, meillä samanlaista. Joskus hyödyn jostain tarjouksesta tai otan tavaran mistä hän on luopumassa. Näin se elämä menee ja sen sisältö muuttuu.
Äitinne hakee kontaktia, johtuu yksin asumisesta. Semmoisesta on apua, jos osallistuu ikääntyneille sopivaan toimintaan, käy kerhoissa ja eläkeläisten riennoissa, joku harrastuskin saattaisi olla hyvä, ja mainitunkaltainen kännykällä kuvaaminen osoittaa jo senkaltaista otetta, että netti saattaisi olla ulottuvilla, tarvitsee vain kannustusta ja alkuun ohjausta.
Yksinäinen ja käyttää uutta teknologiaa omalla twistillään.
Vanhin siskoni on täyttänyt 50v ja hän on hiljalleen tyhjentänyt asuntoaan muuttaakseen pienempään. Kaikki tavarat ovat hänen, mutta silti kaksi aikuista lastaan saa keskivaikeita raivareita, kun äiti on myynyt tai lahjoittanut pois sen "maailman ihanimman punaisen maljakon, joka olisi sopinut meidän mökille" tai käkikellon, "jota lapsena aina kuunneltiin". Äidin tavarat on lasten omaisuutta? Pakko ottaa kuva ja kysyä, että tarvitsetko.
Onko tämä random roju siis tavaroita joita hänellä on kotonaan?
Äiti parka.
Tekee tikusta asiaa ylläpitääkseen kontaktia lapsiinsa. Ja lapset, jo aikuiset ihmiset eivät tolvanoina tajua.
Vierailija kirjoitti:
Äiti parka.
Tekee tikusta asiaa ylläpitääkseen kontaktia lapsiinsa. Ja lapset, jo aikuiset ihmiset eivät tolvanoina tajua.
Niinpä. Olisipa hän äitini, omaa kun ei enää ole.
Ei tuosta tarvitse olla mitenkään huolestunut. Ei ole minkään muistisairauden, dementian tms merkki. Äitisi vaan haluaa osoittaa kiintymystään tuolla tapaa, ostamalla teille jotain. Joskus vanhojen ihmisten on vaikea osoittaa aikuisille lapsille sitä muulla tavoin. Lisäksi kun eläkkeellä on aikaa katsella niitä esitteitä ja kauppoja niin helposti tulee mieleen että voisinpa ostaa tuota lapsen perheelle jne.
Oma äitini myös tekee tuota. Ei ole edes yksinäinen, isä on vielä elossa ja hyvässä kunnossa, äiti käy kuntosalilla ja matkustelevatkin paljon. Mutta hän on sota-ajan jälkeen syntyneitä lapsia, ja sellaisille materiaalinen vauraus ja tavara on aina ollut tärkeää. Äiti osoittaa välittämistään ostamalla minulle ja veljelleni kaikenlaista tavaraa. Ei tulisi mieleenkään torjua, se olisi tyly hylkäämiskokemus äidille. Kiitän kauniisti lahjasta vaikka sitten laittaisinkin kirpparille myyntiin.
Mitäs, jos menisit ihan vaan käymään äitisi luona ja selvittäisit miten hän jaksaa? Saat varmasti niin selkeämpä vastauksia kuin mitä me täällä arvuuttelemme.
Äidilläsi on harrastus, ei siinä sen kummempaa.
Itse mm.siivoan jos ei ole akuutimpaa tekemistä.
Niihin tavaroihin kannattaa kohteliaan jämäkästi vastata ei, jos ei oikeasti niitä halua.
Vanhemmat ihmiset , joihin minutkin laskettanee , eivät useinkaan suostu heittämään mitään pois. ( Itse kuulun siihen toiseen ääripähän, jota mies saa hillitä etten hävitä tarpeellistakin tavaraa) .Eivät ymmärrä, että tavaroista on aika ajanut ohi ja ettei kerrostalo kolmioon mahdu edellisen sukupolven keräämät teekannut.
Haluaa elämälleen merkitystä. Masentunut. Turhautunut. Ajattelee ilahduttamalla teitä saavansa jotain merkitystä elämälleen. Lisäksi varmaan kokee kurjaksi, kun olette liian kaukana ja käytte harvoin?