Suomessa tulisi olla ilmainen korkeakoulutus vain suomalaisille opiskelijoille
Edes toisista EU-maista tai ETA-maista tulevien koulutuksen ei tulisi olla ilmainen. Se oli toki jo askel oikeaan suuntaan, että EU:n ja ETA:n ulkopuolelta tuleville opiskelijoille on maksut, mutta maksut pitäisi laajentaa koskemaan myös toisten EU- ja ETA-maiden opiskelijoita.
Itse en enää opiskele, mutta muistanpa opiskeluajoilta yhden kurssin, jolle minä en päässyt, koska kurssilta karsittiin porukkaa, koska ilmoittautuneita oli liikaa. Sain sähköpostissa ilmoituksen siitä, että kurssi-ilmoittautumiseni on hylätty ja lisäksi siihen oli laitettu prioriteettijärjestys, millä tavalla opiskelijoita otettiin kurssille. Minusta oli pöyristyttävää, että mm. ulkomaalaiset vaihto-opiskelijat olivat siinä meidän oman alan tutkinto-opiskelijoiden edellä. Se oli meille tutkinto-opiskelijoille kuitenkin kurssi, joka oli käytävä, jos halusi joskus valmistua. Mutta niitä opiskelijoiden valmistumisia ei sillä tavalla nopeuteta, että opiskelijoita heitetään kursseilta ulos.
Tuollaisissa tilanteissa yliopistoilla, tiedekunnilla ja laitoksilla olisi ihan oikeasti jo syytä ajatella sitä sisäänotettujen opiskelijoiden määrää. Tai ei, ihan ekaksi voitaisiin aloittaa vaikka siitä, että vähennettäisiin ulkomaalaisten opiskelijoiden ja vaihto-opiskelijoiden määrää. Toki kansainvälisyys on yliopistoille hyvä asia, mutta niin paljon sitä kansainvälisyyttä ei saa olla, että se alkaa haittaamaan suomalaisten opiskeluja! Suomalaiset opiskelijatkin ovat kuitenkin joka vuosi maksaneet pakollisen ylioppilaskunnan jäsenmaksun, ja sitä tuskin kukaan maksaa sillä perusteella, ettei pääsekään opiskelemaan. Muuten sitten kun pääsin seuraavana vuonna sille kurssille, niin tulipa silloinkin huomattua, että valtaosa kurssin opiskelijoista oli jotain aivan muuta kuin suomalaisia. Ilmeisesti sinäkin vuonna karsittiin porukkaa ja yllätys yllätys, se karsiminen aloitettiin suomalaisista.
Olisi siis ihan perusteltua, että kun ulkomaalaiset maksaisivat täällä saamastaan koulutuksesta, kun tulevat tänne hidastamaan suomalaisten opiskeluja. Valtaosa ulkomaalaisista ei edes jää Suomeen töihin koulutuksen saatuaan. Suomen ei kuulu toimia ilmaisena korkeakouluna koko maailmalle. Jokaisella maalla tulee olla pääasiallinen vastuu oman maan kansalaistensa koulutuksesta. Koulutuksen tulisi olla ilmainen vain suomalaisille opiskelijoille.
Mutta niinhän se on, että tässä maassa kaikki muualta tulevat ovat kunniakansalaisia kaikessa ja suomalaiset ovat pohjasakkaa omassa maassaan. Tämä näkyy nykyään jo koulutuksessakin.
Kommentit (4)
Mun mielestä se on ihan joku EUn säädös, että muista EU-maista tulevia opiskelijoita ei saa laittaa eriarvoiseen asemaan. Toki muista maista tulevilta sitten voidaan periä lukukausimaksuja.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä se on ihan joku EUn säädös, että muista EU-maista tulevia opiskelijoita ei saa laittaa eriarvoiseen asemaan. Toki muista maista tulevilta sitten voidaan periä lukukausimaksuja.
Sellaisilla voi pyyhkiä pepaa. Ollaan sentään itsenäinen valtio, ollaan ainakin olevinaan.
Tee kansalaisaloite.