Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naiset ja miehet! Haarojenne venyvyys?

Vierailija
22.07.2019 |

En ole ikinä ollut erityisen kurinalainen, mutta aina haaveillut olevani vähän ketterämpi ja notkeampi, jotta voisin elegantisti, aistikkaasti pujahdella, tyylini on klassinen. No, tuli 25 mittariin ja päättelin, että alkaa olla viimeinen tilaisuus taipua spagaattiin ilman, että se on mahdoton vaiva. Sivuspagaattia aloin harjoitella koska se on kuulemma haastavampia. Netissä olen nähnyt ikänsä harrastaneita naisia, jotka taipuvat jopa yli spagaatista, joten uskon, että lujalla treenaamisella vielä taivun.

Aloitin harjoittelun laiskasti. Venyttäen kohti sivuspagaattisa seinää vasten, siis jalat levällään ja haarus kohti seinää samalla palstaillen. Pidän taukoja jos alkaa sattua. Tavoitteena hivuttaa haarani lopulta aivan kiinni seinään jalat levällään ja nilkat ojennettuina. Aloittaessa jäin n. 20 cm päähän seinästä, viikon jälkeen 10 cm päähän ja tässä on jumitettu pari viikkoa. Pitää ehkä monipuolistaa harjoittelua...

Joka tapauksessa tein tämän mieheltäni salassa sillä halusin järkyttää. Hän nyt kuitenkin sai minut kiinni rysän päältä ja ajautui itsekin kokeilemaan. Mieheni haarat avautuvat nilkat ojennettuina parhaimmillaan 90° eli on aika jäykkä. Hän on 26 v. Näky oli lohduttava, mutta alkoi kiinnostaa ihmisten venyvyys yleisesti.

Tiedän, että nämä sentit eivät paljasta sitä jalkojen muodostamaa kulmaa spagaattiin tähdätessä ja siihen vaikuttaa raajojen pituus. Sitä kulmaa on kuitenkin vaikea silmämääräisesti arvioida, joten vastausvaihtoehdot ovat mitä ovat.

Kommentteja omasta notkeudesta ja siihen vaikuttavista tekijöistä otetaan vastaan. Miten olisi hyvä treenata venyvyyttä, ei ainakaan kuulemma ennen muuta treeniä?

Tykkään av:sta enkä mene demiin, katsotaan saadaanko vastauksia.

Naiset ja miehet! Haarojenne venyvyys?

Vaihtoehdot

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Typerin kysely tällä palstalla ikinä. En ole mitannut.

Vierailija
2/11 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tarvetta mitata, koska spagaatit onnistuvat molemmin päin.

N52

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä tavalla?? Makaat mahallasi lattialla vai toinen jalka nostettuna seinälle vai miten?

Vierailija
4/11 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään hajua, mutta olen ollut aina todella kankea. Jalat eivät suorana aukea edes 90 astetta. Mutta kuitenkin pääsen helposti kyykkyyn ja saan jalat aukeavat lonkan kohdista ihan hyvin. 

Vierailija
5/11 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan liian raskasta ja vaativaa. Ei pysty eikä jaksa.

Vierailija
6/11 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis hä? Eihän tuo nyt millään onnistu kun siihen seinään ottaa ekana kiinni tissit, ei haarat. Vai teenkö jotain väärin?

Vierailija
7/11 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä tänään kysyttiin mikä on hyvä työ, minkä on elämässään tehnyt. Nyt saan mahdollisuuden tehdä sellaisen. Lopeta se harjoittelu siihen paikkaan ja ihan välittömästi. Olen itse notkea ja saan jalat miten päin tahansa solmuun niskan taakse, lootukseen, sivuille viereen ja peffan maahan siihen keskelle. Spagaatti menee reilusti yli sen 180 asteen, kuten myös spiraali. Harjoittelu pentuna oli ylettömän helppoa. Nyt ravaan lääkärissä hypermobiliteetin takia: yliliikkuvat nivelet. Särkee jalkoja, särkee SI-niveltä, särkee nivusia. Joka kerta, kun sen spagaatin tekee, tekee hallaa nivelelle. Lue aiheesta. Hae tietoa netistä. En nyt itse millään jaksaisi lähteä hakemaan linkkejä, mutta hae itse.

Tänäänkin olen särkylääkkeitä tähän ottanut ja tuntuu, että menee koko ajan huonommaksi ja käyn fysioterapiassa tämän kanssa parhaillaankin. Niin ja sellainen kiva juttu vielä, että lonkka irtoaa aina välillä paikoiltaan tai mikä reisinivel se on sieltä lonkkakupista. Se muuten on aika jumalaton kipu.

Vierailija
8/11 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika surkea tämä linkki, mutta katso tämä:

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/haaveiletko-sinakin-spagaatista-asi…

Parempia linkkejä löytyy sitten, niistä hypermobiliteettijutuista, eli kun on jo tuhonnut nivelensä.

Vierailija
9/11 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Typerin kysely tällä palstalla ikinä. En ole mitannut.

Ajattelin, että silmämääräisesti osaisit arvioida. Onhan täällä keskusteltu sivukaupalla siitäkin tuleeko juusto vai leikkele ensin leivälle. Tyhmien gallupien palsta tämä nimenomaan on.

Mutta joku jo varoittikin itsensä rikkomisesta eli kaipa jätän tämän tähän ja tyydyn pitämään itseni perusliikkuvana.

http://www.beautyandthebeatblog.com/8-yoga-poses-to-do-the-splits-yoga-…

Tuossa yllä olevassa linkissä on ensimmäisenä kuva asennosta jota tarkoitin, kysyneelle. Itse normaalitissisenä ei tissit ota liikaa vastaan.

Vierailija
10/11 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaali liikkuvuus on hyvä säilyttää, mutta oma näkemykseni on, että venyttely voi olla ajanhukkaakin. Jokaisen vartalo on erilainen ja normaalisti tämä hyväksytään, kun puhutaan vaikka korvista tai kielestä ja miten ne liikkuu, mutta on tiettyjä 'seksikkäitä' lihas- ja nivelryhmiä, joiden halutaan liikkuvan tietyllä tavalla ja väitetään, että kuka tahansa pääsee asentoon X.

Itse venyttelin takareiteni hyvin notkeiksi ja pystyin saamaan jalan niskan taa seisaaltaan, mutta lonkkieni rakenne ei silti salli puhtaita spagaatteja. 

Notkeudella ei ole mitään tekemistä ketteryyden kanssa; rytmiset voimistelijat ovat syntymänotkeita ja pituutensa takia usein sopimattomia telinevoimisteluun. Telinevoimistelijat taas ovat lyhyitä ja vahvoja, mutta eivät hämmästyttävän notkeita. Usein ihmiset yhdistävät ketteryyden ja hienot liikkeet notkeuteen, mutta lähes kaikissa maailman tansseissakin notkeus on sivuseikka; edes baletissa ei tarvita normaalia suurempaa notkeutta ainakaan harrastajatasolla; paljon tärkeämpää on rytmi, linjat ja liikkeiden koordinaatio ja näitä voi kehittää aikuisenakin. 

Amerikkalaisissa talent-ohjelmissa on kyllä "tanssijoita", jotka vähän aikaa hyörivät ja pyörivät paikallaan ja sitten tekevät jonkun notkeustempun. Näillä esiintyjillä ei välttämättä ole mitään ymmärrystä tanssitekniikasta, vaan he vain sotkevat yleisön päätä notkeustempuilla, jotka eivät ole kovan harjoittelun tulosta samalla tavalla kuin tekniikka, vaan syntymäominaisuus. Vaatii kehittynyttä silmää, että osaa erottaa nämä asiat toisistaan. Solmuun vääntäytyminen voi olla näyttävää, mutta ei välttämättä esteettistä. 

Vierailija
11/11 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärtänyt missä sen seinän pitäisi olla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi seitsemän