Teini-ikäinen poika syö liikaa, siten, että oksentaa välillä
Poika on 14-vuotias. Teen yleensä useammalle päivälle kerralla ruuan (olen vuorotyössä, ja muuten ei saisi välillä syödäkseen, sillä meillä miesväki polttaa perunatkin pohjaan) ja poika välillä ahmii niin, että vatsa on illan kipeä ja joskus on oksentanutkin. Ja vaikka vatsa olisikin kipeä, niin silti pitää vielä leipääkin syödä. Painoa on kertynyt urheiluharrastuksen loppumisen myötä, mutta poika itse ei ole tähän mitenkään reagoinut. Hän on muutenkin hankala tunteiden ilmaisija, isänsä on vanhanaikaisesti ajatteleva mies, jonka mukaan tunteista puhuminen on naisten juttuja ja usein on näin pojankin kuullen puhunut. Itse olen vahvasti sitä mieltä, että pojan syöminen on tunnesyömistä ja pojalla ehkä masennustakin. Miten saisi helpotettua pojan tilannetta ilman, että isänsä kiukunpuuskissaan vaan pahentaa tilannetta? Hänen mielestään myös masennus ja syömishäiriöt on naisten huuhaata ja miehillä ei sellaisia ole.
Kommentit (5)
Vie hoitoon. Nimimerkillä kokemusta on. Siis terapiaa tai ainakin juttelemaan ammattilaisille syömisestä.
Jokin ruoka-aine ei sovi, ehkä leivinhiiva, jos kerta pitää vielä kylläisenäkin ahmia leipää ja sitten tekee mieli oksentaa.
Bulimian riskihän tuossa on. Keskustele pojan kanssa tunteista kahden kesken jossain muualla kuin kotona.
Lapsi ravintoterapeutille ja isä terapeutille.
Ravintoterapeuutti voisi olla hyvä, varaa aika heti, syömishäiriö voi tulla pojalle, vaikka tytöillä tää on yleisempää.