Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Köyhyys ei ole ilo, vaikka se välillä naurattaakin

Vierailija
21.07.2019 |

Mikä on hulluin köyhyysmuistosi?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Märissä lakanoissa nukkuminen!

En ollut mielestäni varsinaisesti köyhä, mutta hyvin tiukalla budjetilla. Olin opiskelijavaihdossa eikä asuntolassa ollut pesukonetta, joten pyykit piti pestä maksullisessa pesulassa. En raskinut ostaa toisia lakanoita, joten kävin pesulassa aamuisin. Näin lakanoille jäi eniten kuivumisaikaa, joten illalla sänkyym mennessä ne olivat enää kostean nihkeät eivätkä läpimärät.

Olisi siellä pesulassa ollut kuivausrumpikin, mutta enhän minä siitäkään raskinut maksaa.

Sukkia yms. pyykkäsin usein käsin pesulakeikkojen välissä, jotta ei olisi tarvinnut niin usein käydä pesulassa.

Vierailija
2/9 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me luultiin nuorena, ettei meillä ole rahaa tilillä, että palkat tulee vasta maanantaina eikä käyty katsomassa. Syötiin kaurapuuroa ja vettä viikonloppu. Tilille oli tullut jo torstaina palkat, eli meillä mieheni kanssa oli koko ajan rahaa. Silloin oli markat vielä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ollut mielestäni varsinaisesti köyhä, mutta hyvin tiukalla budjetilla. Olin opiskelijavaihdossa eikä asuntolassa ollut pesukonetta, joten pyykit piti pestä maksullisessa pesulassa. En raskinut ostaa toisia lakanoita, joten kävin pesulassa aamuisin. Näin lakanoille jäi eniten kuivumisaikaa, joten illalla sänkyym mennessä ne olivat enää kostean nihkeät eivätkä läpimärät.

Olisi siellä pesulassa ollut kuivausrumpikin, mutta enhän minä siitäkään raskinut maksaa.

Sukkia yms. pyykkäsin usein käsin pesulakeikkojen välissä, jotta ei olisi tarvinnut niin usein käydä pesulassa.

Tämä on tyhmyyttä

Vierailija
4/9 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain joulupaketista siskoni vanhat monot. Ne oli plankattu ja niihin oli laitettu uudet nauhat. Me asuttiin lapsuuden kodissani pienessä mökissä. Sinne kannettiin kaivosta vesi. Koulussa kysyttiin, että kenellä on huoneen yhteydessä suihku. Minä viittasin, kun en kehdannut myöntää, että ei ollut omaa huonetta enkä ollut koskaan pesiytynyt suihkussa, vaan pesuvatipesussa.

Vierailija
5/9 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin koiralle raksuja ja maksalaatikon ainakin esitin kassalle niin. Maksalaatikko tuli itselle.

Vierailija
6/9 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävellyt etsien kolikoita, joita ihmisiltä olisi tipahtanut. Kerran löytyi 20 euron seteli, joten kannatti.

Vierailija
7/9 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuusajan köyhyydestä 60-luvun alussa muistan veteen tehdyt letut ja sen, että kahvi keitettiin aina vanhojen porojen päälle, lisättiin sitten vaan vähän uutta kahvijauhetta.  Kun kolmeen neljään kertaan keitettyä kahvia juo, on se jo aika tököttiä, mutta sillä mentiin.  Vieraille piti kyllä keittää uusista poroista.  Nuoremmille ihmisille tiedoksi, että tietenkin oli kyse pannukahvista.

Vähävaraisuuteen tottui niin, ettei sitä osannut mistään haaveillakaan.  

Viulunsoittaja katolla -näytelmässä maitokuski tuumaa Jumalalle, että kyllä hän tietää, ettei tämä köyhyys ole häpeä, mutta ei se niin suuri kunniakaan ole.  Ja kun joku rikas siinä valittaa, että raha on kirous, Tevje pyytää Jumalaa langettamaan hänen päälleen sen kirouksen nyt heti!  Kyllä sitä itselläkin on ollut moisia ajatuksia.  Joskus penskana ihmettelin, että kuinka muka rikkailla voisi olla mitään vaikeuksia elämässään.  Kun tuntui, että kaikki ikävyydet osui aina vain köyhille ja kurjille.

Vierailija
8/9 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on tyhmyyttä

Ehkä oli joo, mutta laskin, että jos säästän kaikessa mahdollisessa, minulla on varaa käydä yksi ylimääräinen reissu Suomeen poikaystäväni luo vuoden aikana. (Tämä lakanaesimerkki ei ollut ainoa lähes naurettavuuksiin menevä.)

Olen ollut jo vuosia naimisissa tuon silloisen poikaystäväni kanssa ja pari lastakin on siunaantunut, joten ehkä se oli pihistelyn arvoista.

t. 1

Vierailija
9/9 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini söi kadulta löytämiään appelsiininkuoria minua odottaessaan. Opiskeluaikoinani rahani olivat niin loppu, että olin melkein viikon syömättä kunnes kaverini lainasi pari euroa makaroneihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi yhdeksän