Vanhenevatko ihmiset nykyään hitaammin?
Miettikää vaikka 45-vuotiasta äijää. Noin 30 v. sitten ikäiseni olivat kieltämättä aika setämäisiä. Kalju paistoi kuin Kekkosella, maha pömpötti ja liikuntaharrastukset oli jätetty jo ajat sitten. Kaikenlaista kremppaa esiintyi ja eläkepäiviä laskeskeltiin.
Nykyäänhän 45-vuotias äijä on kohtuullisen nuorekas. Vähän on toki kessiä, mutta lenkeillä ja punttisaleilla käydään, selkä ja nivelet on kunnossa ja tehdään opintoja yliopistossa töiden ohella, jos sitä vaikka uraa vaihtaisi 50-vuotiaana ettei täysin rutinoidu kuoliaaksi.
Elämäntavoilla tässä tuskin voi koreilla vaikka tietysti jotain sen eteen yrittää tehdäkin, alkoholia kuluu (tupakkaa ei, sehän on hirveää myrkkyä) vähintään kohtuullisesti ja urheillakin voisi enemmän. Toimistotöitä tehdään, mutta eikös niitä ennenkin tehty? Onko kysymys liian yksinkertaisesta kuluttavasta fyysisestä työstä, heikosta ravinnosta, kiihkeästä elämän rytmistä vai ergonomian puutteesta?
Vai onko tämä vain omaa mielikuvitustani? Mielipiteitä ja kokemuksia saa kertoa vapaasti.
Kommentit (24)
Ennen rumat, sairaat ja vaivaiset ihmisetkin liikkuivat ulkona, nyt moni sellainen syrjäytyy kotiinsa, kun pakko ei ole juuri käydä muualla kuin kaupassa, jos sielläkään.
Olen itse samaa mieltä kuin moni muukin vastaaja. Nykyisin on sosiaalisesti sallittua pitää huolta itsestään ja pukeutua niinkuin haluaa. Kultturi on liberaalimpaa, ei ole enää niin monia odotuksia siitä, miltä esimerkiksi avioituneen naisen tai kunnollisen miehen on syytä näyttää. Muistikuvat siitä, kuinka Beatlesien korville ulottuneita kampauksia pidetiin rohkeina, alkavat hälvetä.
Kulutuskulttuuri on myös uutta ja mahdollistaa sen, että ihmisest panostavat olemukseensa eri tavalla kuin ennen. Suomi on kuitenkin historiallinen takahikiä, joka on vastaanottanut kehitysapua vielä 50-luvulla, ja se, minkälaisia vaatteita, kenkiä ja asusteita tai mitä hyvinvointipalveluita täältä on ylipäätään saanut, on muuttunut aika lailla jo ihan viimeisin 20 vuoden sisään.
Toisaalta tämä on isossa kuvassa myös sosiaaliluokkakysymys. Keskiluokasta ylöspäin ihmisillä on nykyään korkeampi eliniänodote, enemmän vapaa-aikaa, enemmän rahaa ja terveemmät elintavat. Katukuvassa tämä näkyy niin, että 45-vuotias lakimies tai konsulttimies näyttää hyvin todennäköisesti nuorekkaammalta ja hoidetummalta kuin 45-vuotias siivooja tai rakennusmies, pitkäaikaistyöttömästä puhumattakaan.
On hyvä muistaa myös se, että vaikka nykyiset keski-ikäiset ovat freesimpiä kuin 60-luvun keski-ikäiset, he ovat silti nuoren silmin vanhoja. :D 20-vuotiaalle nuorekaskin nelikymppinen on selvästi vanhempi, vaikka taju tästä katoaa pikku hiljaa, kun itse vanhenee. Olen itse 30-vuotias ja huomaan, että omaan silmääni nuorekkaat alle 50-vuotiaat näyttävät ihan viehättäviltä, normaaleilta ja tavallisilta kanssa-aikuisilta, eivät sediltä ja tädeiltä. 22-vuotiaat taas tuntuvat melkein lapsilta.
Mutta ei tarvitse kuin tehdä pientä vertailua, esimerkiksi katsoa Marvel-leffojen promohaastatteluita, joissa samalla sohvalla ovat 23-vuotias Tom Holland tai saman ikäinen Zendaya ja 38-vuotias Jake Gyllenhaal tai 43-vuotias Benedict Cumberbatch, ja huomaa, että ero nuorekkaan ja nuoren aikuisen välillä on melkoinen, ja vaikka itse tätinä/setänä olisi päässyt siitä yli, todennäköisyys sille, että se nuori henkilö ei kiinnitä asiaan huomiota, on aika pieni.
Tuntuu, että etenkin keski-ikäisten miesten kohdalla tätä täytyy aina erikseen painottaa. Noin keskimäärin 25-vuotiaalle naiselle jännittävä vanhempi mies on vähän päälle 30, viittäkymppiä käyvä jo setä.
Mä olen kiinnittänyt huomiota siihen, että minusta miehet harmaantuvat ja kaljuuntuvag paljon nuorempina kuin isäni s. 1929 ikäiset. Nykyään monella alle nelikymppisellä on jo runsaasti harmaata ( esi . Al Tae) jos niitä hiuksia enää ylipäätään on. Kun oma isäni kuoli syöpään 54-vuotiaana, hänellä oli loppuun saakka tummat vahvat hiukset, eikä yhtään harmaata.
Tuolla joku esitti, että ennen nuoret naiset näyttivät vanhoilta mummokampauksissaa . Kyse oli se aja muodista. Ei tuo nykypäivän suora liuhuletti nykyäänkään jokaista hiirenhäntäistä imartele. Mutta muoti kun on. Kun Pirkko Mannola valittiin Miss Suomeksi, oli hänellä lyhyt "mummokampaus". Kaunis tyttö silloin ja viehättävä 80 v edelleen.
Höpsis. 30 vuotta sitten oli vuosi -89. Jo 80-luvun alussa alkoi kuntoilubuumi. Eikä vain nuorilla, vaan myös työikäisillä.