Baby On Board -tarrat ja kyltit autoissa - mikä on tarkoitus?
Voisiko joku selittää mikä on näiden Baby On Board -tarrojen ja kylttien tarkoitus autoissa?
Älä kolaroi autooni, koska minulla on vauva kyydissä?
Ei kai kukaan nyt tahallaan kolaroi kenenkään autoa, kaikki välttävät perään ajamista, oli vauvoja tai ei. En ymmärrä mikä on pointti. Ymmärrätkö sinä?
Kommentit (78)
Myydä hormonihöyryisille vauvaperheille ylimääräistä ja ylihintaista roinaa.
Niiden tarkoitus on että pelastushenkilökunta osaa etsiä sitä vauvaa jos se kolari sattuu.
Tarkoituksena on antaa tieto pelastajille (poliisi, palomiehet, ensihoitajat tms.), että kyydissä on vauva, jos on joutunut kolariin tai muuhun onnettomuuteen ja itse tajuttomana.
Juu, hassua kyllä. Ikään kuin pyydettäisiin jotain erityiskohtelua tuolla. En kyllä näitä tarroja ole missään muualla nähnyt kuin televisiossa.
Nuo kyltithän keksittiin USA:ssa, tässä mielenkiintoista taustaa:
https://www.huffingtonpost.ca/2015/08/20/baby-on-board-signs-meaning_n_…
Tarkoitus tosiaan on kannustaa muita ajamaan hieman varovaisemmin, mutta kylteillä on myös toinen hyödyllinen käyttö: jos auto joutuu onnettomuuteen, esim. ajautuu ulos tieltä, pelastushenkilökunta tietää että autossa pitäisi olla vauva ja osaa etsiä tätä.
Eihän niissä mitään järkeä ole. Ikäänkuin varomattoman ajamisen pitäisi riippua siitä ketä muissa autoissa on. Ei noiden tarrojen kanssakaan kukaan voi tietää ketä niissä autoissa on, ja siksi toisekseen onnettomuudessa kuolleen aikuisen tai vanhuksen perhettä ei hirveästi lohduta eikä pitäisikään lohduttaa, jos kaahailija ilmoittaa, että en ajatellut että sen olisi niin väliä kun autossa ei ollut lasta...
Ylipäänsä uhrien ominaisuuksilla ei pitäisi olla väliä tuomittavuuden kannalta liikenteessä sen paremmin kuin henkirikoksissakaan. Koska se ei ole törttöilijän tai murhaajan asia päättää kenellä on oikeus henkeen tai terveyteen.
Vierailija kirjoitti:
Tarkoituksena on antaa tieto pelastajille (poliisi, palomiehet, ensihoitajat tms.), että kyydissä on vauva, jos on joutunut kolariin tai muuhun onnettomuuteen ja itse tajuttomana.
Eikö siellä sitten näy se turvaistuin? Ja kai sieltä autosta tarkistetaan muutenkin, onko ihmisiä sisällä vaikkei mitään tarroja olisikaan. Ei vauva turvaistuimineen nyt niin pieni ja huomaamaton ole.
Halutaan kertoa, että törttöilee liikenteessä, koska vauva vie kaiken huomion.
Vierailija kirjoitti:
Eli tarra irrotetaan, kun vauva ei ole kyydissä? Vai annetaan pelastusviranomaiselle väärää tietoa ja annetaan mahdollisesti henkensä uhalla etsiä vauvaa autonromusta?
Mihin se vauva mahtaa hävitä sieltä kolaritilanteessa, niin että oikein pelastushenkilökunta joutuu etsimään :)))))
Vierailija kirjoitti:
Mutta ottaako ihmiset käytännössä merkin pois, jos vauva ei ole kyydissä? Epäilen sitä, ja silloinhan se pahimassa tapauksessa johtaa kriittisen ajan tuhlaamiseen vauvaa etsiessä.
Osaa pelastushenkilökunta etsiä 100-200 m säteellä onnettomuuspaikasta, sillä se sinapikone lentää usein kuin ohjus :))))
Vierailija kirjoitti:
eiköhän se selviä siitä karrelle palaneesta turvaistuimesta mikä siellä oli kyydissä
Onpa jotenkin omituinen ajatus, että ilman tarraa se lapsi jäisikin pelastamatta. Miten?
Vierailija kirjoitti:
Osaa pelastushenkilökunta etsiä 100-200 m säteellä onnettomuuspaikasta, sillä se sinapikone lentää usein kuin ohjus :))))
Hei ne turvavyöt ei ole vaikeita, kannattaa sinunkin opetella käytyämään :)))))
Tai sitten hommaa sellainen tarra jossa lukee idiootti kyydissä niin osaavat etsiä sieltä pusikosta.
Vauvan henki on vähemmän arvokas kuin aikuisen, koska vauvalla ei ole vielä edes minätietoisuutta, elämänkokemuksista nyt puhumattakaan.
Mihin se tarra pahassa kolarissa näkyy jos auto on rutussa?
Vierailija kirjoitti:
Onpa jotenkin omituinen ajatus, että ilman tarraa se lapsi jäisikin pelastamatta. Miten?
Kenties sen tarran liimaavat haluavatkin että se lapsi etsitään sieltä ensin.
Jos vauvaa ja turvaistuinta ei tunnista autonromusta, ei ole mitään tehtävissä, oli tarra tai ei.
Jos se saisi hullut perässäroikkujat edes vähän jättämään turvaväliä.