Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS Politiikan vaikutus pari- ja perhesuhteisiin

Vierailija
21.07.2019 |

Voisitko olla täysin eri tavoin ajattelevan kanssa parisuhteessa? Hiertääkö politiikka suhteita muihin perheenjäseniin.

Itselleni olisi dealbreaker, jos puoliso olisi täysin eri kannoilla kuin itse olen. Onneksi näin ei ole käynyt. Vanhempien kanssa politiikasta tulee välillä riitoja. Eläkeläisten itsekäs asenne kupata nuorempiensa rahoja on yleisin syy.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän huvittavaa kuinka joillakin politiikka voi pilata välit, ei taida muutenkaan olla kovin vankalla pohjalla sellaiset suhteet. Ei tulisi mieleenkään että politiikka aheuttaisi mitään oikeaa kinaa tyttöystäväni kanssa vaikka tiedän että meillä eri näkemykset. En suoraan kerro ketä äänestä, enemmän kerron arvoistani yleensä.

Tyttyöystävä kannattaa vihreitä ja kunnioitan hänen mielipidettään vaikka on viimeinen puolue mitä itse äänestäisin. Välillä voin huumorilla piikitellä kun pyytelee autokyytejä, 5€/km vihreiden äänestäjille jotka jatkuvasti vaikeuttamassa autoilua :) On kuten monet vihreät eli kannattaa autoilun verottamista ja rajoittamista, mutta kovasti aina pyytelemässä kyytejä kun ei itsellä autoa. Mutta meidän suhteessa tämä osataan hoitaa huumorilla.

Vierailija
2/11 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelen myös ettei tuollaiset suhteet voi olla kovin hyviä jos ei anneta tilaa toisen ajatusmaailmalle. Yleensä taitaa mennä niin että nämä ns suvaitsevaiset eivät suvaitse muita mielipiteitä. Niille kun maailma tuntuu olevan hyvin mustavalkoinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian erilaiset arvot olisi minullekin dealbreaker. Jos samanlaiset arvot mutta äänestää eri puoluetta, niin mikäs siinä, mutta perusarvot saisi olla samat.

Vierailija
4/11 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liian erilaiset arvot olisi minullekin dealbreaker. Jos samanlaiset arvot mutta äänestää eri puoluetta, niin mikäs siinä, mutta perusarvot saisi olla samat.

Sama. Olen itse sivistysporvari. Arvostan koulutusta, tiedettä, yksilön vastuuta tekemisistään. Olisi hyvin vaikea ajatella yhteiseloa jonkun kanssa, joka pitää perusoikeutenaan makoilla kotona ennemmin kuin työskentelee suurpääomalle tai henkilön kanssa, joka pitää esim. ilmastonmuutosta huuhaana tai halveksii koulutusta ja oppineita ihmisiä.

Vierailija
5/11 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän huvittavaa kuinka joillakin politiikka voi pilata välit, ei taida muutenkaan olla kovin vankalla pohjalla sellaiset suhteet. Ei tulisi mieleenkään että politiikka aheuttaisi mitään oikeaa kinaa tyttöystäväni kanssa vaikka tiedän että meillä eri näkemykset. En suoraan kerro ketä äänestä, enemmän kerron arvoistani yleensä.

Tyttyöystävä kannattaa vihreitä ja kunnioitan hänen mielipidettään vaikka on viimeinen puolue mitä itse äänestäisin. Välillä voin huumorilla piikitellä kun pyytelee autokyytejä, 5€/km vihreiden äänestäjille jotka jatkuvasti vaikeuttamassa autoilua :) On kuten monet vihreät eli kannattaa autoilun verottamista ja rajoittamista, mutta kovasti aina pyytelemässä kyytejä kun ei itsellä autoa. Mutta meidän suhteessa tämä osataan hoitaa huumorilla.

Olet poikkeuksellisen avarakatseinen mies. Kaltaisiasi on todella harvassa. 99,99 % miehistä ei hyväksy edes sitä että vaimon lempijäätelömaku on eri kuin miehellä.

Vai oletko lesbo tai bi-nainen? Sitten uskon sinua paremmin. Toisaalta epäilen sinun olevan oikeasti nainen, joka haluaa esittää miestä parantaakseen miesten mainetta.

Vierailija
6/11 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama. Olen itse sivistysporvari. Arvostan koulutusta, tiedettä, yksilön vastuuta tekemisistään. Olisi hyvin vaikea ajatella yhteiseloa jonkun kanssa, joka pitää perusoikeutenaan makoilla kotona ennemmin kuin työskentelee suurpääomalle tai henkilön kanssa, joka pitää esim. ilmastonmuutosta huuhaana tai halveksii koulutusta ja oppineita ihmisiä.

Itse olen aika perinteinen "vihervassari", jonkun poliittinen kompassi -testin mukaan vasemmistolibertaari. Ilmastonmuutoksen kieltäminen tai yleinen tiedevastaisuus olisi minullekin dealbreaker, ja toisaalta myös suoranainen erilaisten ihmisten (esim. "vääränväristen" tai seksuaalivähemmistöjen) halveksuminen. Sivistynyt ihminen osaa kritisoida ideologioita halveksumatta samalla kanssaihmisiään.

Vierailija
7/11 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä olisi mahdotonta olla ihmisen kanssa, jolla on kovin erilaiset perusarvot.

Olen itse uskossa, äänestän Kristillisdemokraatteja, olen sekasyöjä ja arvoiltani perinteinen. Olisi hankala kuvitella itseäni vaikka Vasemmistoa äänestävän, vahvat liberaalit arvot omaavan kasvissyöjän puolisoksi, olisihan siinä jo arkikin vaikeaa ja jokainen vähänkin syvempi keskustelu olisi väittely. Raskasta.

Vierailija
8/11 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet poikkeuksellisen avarakatseinen mies. Kaltaisiasi on todella harvassa. 99,99 % miehistä ei hyväksy edes sitä että vaimon lempijäätelömaku on eri kuin miehellä.

Vai oletko lesbo tai bi-nainen? Sitten uskon sinua paremmin. Toisaalta epäilen sinun olevan oikeasti nainen, joka haluaa esittää miestä parantaakseen miesten mainetta.

Auttaa paljon ettei tyttöstäväni ota politiikkaa hirveän vakavasti. Hänellä on arvonsa muttei anna sen rajoittaa elämäänsä tai suhteitaan. Itse olen samanalainen, minullakin arvoni mutta kyllä tyttöystäväni henkilönä menee politiikan edelle. Ja mies olen.

En pystyisi suhteeseen sellaisen naisen kanssa joka ottaa politiikan niin vakavasti että pitää sitä kynnyskysymyksenä parisuhteeseen lähtiessään.

Vierailija
9/11 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

mies 31v kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Auttaa paljon ettei tyttöstäväni ota politiikkaa hirveän vakavasti. Hänellä on arvonsa muttei anna sen rajoittaa elämäänsä tai suhteitaan. Itse olen samanalainen, minullakin arvoni mutta kyllä tyttöystäväni henkilönä menee politiikan edelle. Ja mies olen.

En pystyisi suhteeseen sellaisen naisen kanssa joka ottaa politiikan niin vakavasti että pitää sitä kynnyskysymyksenä parisuhteeseen lähtiessään.

Niin, tuskin se poliittinen vakaumus häiritsee, jos se on kovin olematon. Sama kuin uskonto, eipä ne maallistuneiden tapauskovaisten ihmisten uskontoasiat häiritse ketään.

Vierailija
10/11 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parisuhde on tärkeämpi kuin minun poliittiset ajatukseni. Vaikka äänestänkin persuja voisin silti esittää jotain muuta. Oma elämä on tärkeämpää kuin joku ihmismassan aate.

Vierailija
11/11 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni kertoo siitä ettei moni (myöskään viher-vasemmistosta) ole AIDOSTI suvaitsevaisia. Asiat voivat riidellä, ihmisten ei kannata riidellä.

Itse koen aidosti rikkautena sen, että ympärilöäni on paljon eri lailla ajattelevia ihmisiä. Jos ns. avaa korvansa ja kuuntelee kaikilla on hyviä pointteja äärilaidasta äärivasemmalle.

Itse kallistun enemmän vasemmalle, mutta toisaalta ymmärrä oikeiston pointteja myös. Veikkaan että suurin osa suomalaisista jakaa kuitenkin tietyt arvot (sairaista pitää huolehtia, kaikilla on oikeus käydä kouluja, maan pitää pysyä turvallisena, luontoa pitää arvostaa jne.) mutta KEINOT on kaikilla vähän erilaiset.

Moni elää kuplassa, pk-seudulla asuva ei ymmärrä ettei syrjäkylillä oma auto on usein siellä asumisen edellytys jne. mutta ymmärrys kasvaisi jos astuisi ulos kuplastaan ja aidosti kokeilisi jotain muuta, vaikka asuisi talven siellä syrjäkylilöä tm.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä viisi