Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko sinua peloteltu lapsena?

Vierailija
20.07.2019 |

Mietin vain. Oma lapsuus rakentui tosi paljon pelon kautta rakennetun kontrollin varaan. Mietin että mikähän tässä oli tarkoituksena.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

uppi

Vierailija
2/12 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua peloteltiin mielisairaalalla, mutta olin jo sen verran iso että en uskonut. Hukkaan meni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista että olisi varsinaisesti peloteltutai uhkailtu, mutta pienistä virheistä ja vahingoista muistutettiin loputtomiin. Tuli sitten sellainen olo, että pienikin moka on kauhea ja ylitsepääsemätön katastrofi. Nyt aikuisena olen sitten kohtuuttoman pelokas (myös sosiaalisesti arka) ja pelkään virheiden tekemistä ja mokaamista yli kaiken. 

Kai tämäkin oli/on yhdenlaista pelolla hallitsemista. 

Vierailija
4/12 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto

Vierailija
5/12 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei silleen tahallaan peloteltu mutta varoiteltiin jatkuvasti kaikesta mitä voi tapahtua. Esim pelkään aikuisena kaikkea tulta, kun kaikesta saattoi tulla tulipalo ja häkämyrkytys...

Vierailija
6/12 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Kaikkeen kuoli. Äidinäiti oli tämän pelottelun alkulähde, mutta toki oli tämän kasvatusmallin tartuttanut äitiinikin. Lisäksi hoiti meitä paljon. Esimerkkejä: kun söit kalaa ja olit laittamassa haarukallista suuhun, saattoi kiljaista, että ”VARO niitä ruotoja!”, koska niihin tukehtuu. Kun yritit kiivetä puuhun ja olit alimmalla n. 50 cm:n korkeudella olevalla oksalla, huusi kuin hyeena että kohta putoat, pois sieltä, voit taittaa niskasi! Pyörällä ajaminen, saunominen, uiminen, pissan pidättäminen, ummetus, luistelu, hiihto, vieraille puhuminen yms yms olivat kaikki asioita, joihin liittyi valtavia riskejä ja tarinoita erinäisistä tavoista kuolla. Olen ajatellut, että liittyi agraariyhteiskunnan tapoihin pyrkiä pitämään lapsia hengissä, kun nämä taapersivat ilman aikuisen valvontaa, mutta aralle ja muutenkin varovaiselle lapselle tuollainen on kyllä todella lannistavaa. Luokittelisin jollain tavalla jopa henkiseksi väkivallaksi saada lapsi pelkäämään syömistä tai pyöräilyä. Sattuneesta syystä omillani pyrin välttämään viimeiseen asti, vaikka itse omassa päässäni näenkin uhkia kaikkialla. En halua jakaa sitä pääni sisältöä omille, ei elämää ihan niin paljon tarvitse pelätä.

Vierailija
7/12 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin ihan pikkulapsi tuolloin (1980-luvulla), leikimme äänekkäästi siskoni kanssa ja ukkini sitten sanoi että "pitää rauhoittua tai ukko mustilainen tulee ja vie".

Vierailija
8/12 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama, sain uskonnollisen kasvatuksen ja varsinkin äitini suhtautui uskontoon hyvin vanhan aikaisesti ja kasvatti tarkoin "Jumalan pelolla"...

Vierailija
9/12 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

mkinjuvbnkuh kirjoitti:

Jep. Kaikkeen kuoli. Äidinäiti oli tämän pelottelun alkulähde, mutta toki oli tämän kasvatusmallin tartuttanut äitiinikin. Lisäksi hoiti meitä paljon. Esimerkkejä: kun söit kalaa ja olit laittamassa haarukallista suuhun, saattoi kiljaista, että ”VARO niitä ruotoja!”, koska niihin tukehtuu. Kun yritit kiivetä puuhun ja olit alimmalla n. 50 cm:n korkeudella olevalla oksalla, huusi kuin hyeena että kohta putoat, pois sieltä, voit taittaa niskasi! Pyörällä ajaminen, saunominen, uiminen, pissan pidättäminen, ummetus, luistelu, hiihto, vieraille puhuminen yms yms olivat kaikki asioita, joihin liittyi valtavia riskejä ja tarinoita erinäisistä tavoista kuolla. Olen ajatellut, että liittyi agraariyhteiskunnan tapoihin pyrkiä pitämään lapsia hengissä, kun nämä taapersivat ilman aikuisen valvontaa, mutta aralle ja muutenkin varovaiselle lapselle tuollainen on kyllä todella lannistavaa. Luokittelisin jollain tavalla jopa henkiseksi väkivallaksi saada lapsi pelkäämään syömistä tai pyöräilyä. Sattuneesta syystä omillani pyrin välttämään viimeiseen asti, vaikka itse omassa päässäni näenkin uhkia kaikkialla. En halua jakaa sitä pääni sisältöä omille, ei elämää ihan niin paljon tarvitse pelätä.

Tämä oli kyllä ihan aiheellinenkin pelottelu kun lapsena keikuin sohvan selkänojalla ja minulle sanottiin että "ei saa olla siinä, putoat siitä ja pää halkeaa". Olin ihan pieni tuolloin ja muistan vieläkin sen kauhean mielikuvan mikä tuosta pään halkeamisesta tuli, en sen jälkeen noussut sohvien selkänojille rimpuilemaan.

Vierailija
10/12 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, molemmat vanhemmat on useita kertoja uhanneet tappaa minut ja/tai itsensä kun olen ollut alakouluikäinen. Äiti puhui kuinka sytyttää talon tuleen, isä sanoi "tapan teidät kaikki" jne.

Vierailija
11/12 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep, molemmat vanhemmat on useita kertoja uhanneet tappaa minut ja/tai itsensä kun olen ollut alakouluikäinen. Äiti puhui kuinka sytyttää talon tuleen, isä sanoi "tapan teidät kaikki" jne.

Lasketaanko se pelotteluksi, jos sytytti oikeasti?

Vierailija
12/12 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lasketaanko se pelotteluksi, jos sytytti oikeasti?

Se on kai jo tapon/murhan yritys?