Yhdistelmäpillereistä minipillereihin?
Lääkäri suositteli vaihtoa kun taukoviikolla särkee pää...
Kokemuksia vaihdosta? Tuntuu äkkiseltään vähän kurjalta vaihtaa kun nää nykyiset sopii muuten hyvin ja kuukautiset ennakoitavissa hyvin ja siirrettävissäkin.
Pelottaa myös esim mahdollinen ihon huononeminen.
Kommentit (3)
Kuulema voi ennustaa ongelmia myöhemmin tuo migreenitaipumus... mulla ikää 37.
Nykyisten pillerien valmistus lopetettiin juuri niin pakko vaihtaa johonkin. 
Mä en vaihtanut yhdistelmistä mineihin, kun siinä oli parin vuoden hormoniton jakso välissä.. Ja yhdistelmät eivät olleet vaihtoehto, koska ikää 35+, tupakoin ja mulla on migreeni.
Mutta joo, siis voit joutua kokeilemaan useampia minipillereitä ennen kuin sopivat löytyy. Muistaakseni kolmea erilaista hormonia niissä on vaihtoehtona. Mulla oli alkuun Microlutonit, mitkä toimi muuten tosi hyvin (ei mitään sivuoireita, ei vaikutuksia haluihin), mutta ekat 3kk vuosin koko ajan ja sen jälkeen vuotoa useimmiten tuli 2krt kuussa. Nyt syön MiniPill -merkkisiä pillereitä, ja itse asiassa musta tuntuu, että mun iho on jopa parantunut näillä, ja menkat jääneet pois.
Mutta kannattaa varautua alussa (ekat 2-6kk) vuotohäiriöihin, eli tosiaan voi vuotaa läpi melko paljonkin. Ja muutenkin minipillereihin liittyy vuotohäiriöitä melko paljon; joillain menkat voi myös jäädä kokonaan pois. Koska estrogeeni puuttuu mineistä, niin menkat ei myöskään välttämättä oo jatkossa säännölliset.
Jos ei muuta vaivaa, en vaihtaisi. Mulle minipillerit oli liian mietoa kamaa, jatkuvasti tiputteli. Sama hormonikierukan kanssa. Ehkäisyrengas oli hyvä