Äitini sanoo, että olen menossa yhteisen ystävän hautajaisiin"edustamaan" perhettä
Hän ei ole hautajaisiin lähdössä, kuten eivät myöskään siskoni.
Siskojeni kanssa en ole edes väleissä, paitsi toisen vähän. Miestä minulla ei ole, olen menossa yksin.
En oikein ymmärrä, miksi olisin sinne menossa edustamaan lapsuudenperhettä.
Kommentit (21)
Siis kun ajattelen vaikka aikuisia serkkujani, joilla on omat perheet tai elävät yksin, niin en ajattele, että joku heistä olisi edustamassa sisaruksensa perhettä?! Meidän perheessä ei ole edes emotionaalista läheisyyttä, ja kuulin vasta vähän aikaa sitten sattuman kautta että siskoni on asunut noin vuoden ajan toisella paikkakunnalla kuin luulin. Ap
Vierailija kirjoitti:
Ei sinun ole pakko mennä. Miksi tekisit sen vain mielistelläksesi äitiäsi?
Menen ihan omasta halusta -Ap
Äidillä on huono omatunto ku ei aio mennä ja ajattelee että sun läsnäolo jotenkin riittää. Meinaako että teiltä on yhteinen kukkavihko tms?
En ymmärrä mikä sinua Ap tässä hiertää?
Anna äitisi ajatella mitä tykkää, mitä sen on väliä. Kun kuitenkin hautajaisiin olet menossa.
Vierailija kirjoitti:
Äidillä on huono omatunto ku ei aio mennä ja ajattelee että sun läsnäolo jotenkin riittää. Meinaako että teiltä on yhteinen kukkavihko tms?
Ei puhunut mitään kukkavihkosta. Niin kai voi sitten olla huono omatunto.
Ehkä äitisi lepyttelee itseään kokiessaan huonoa omatuntoa siitä, ettei itse halua osallistua hautajaisiin. Toivon mukaan äitisi ja sisaruksesi kuitenkin toimittavat jonkinlaisen osanoton ilmaisun vainajan läheisille. Muitan itse mieheni hautajaisissa, miten tärkeältä ne osanotot tuntuivat ja lohduttivat. Ihmiset eivät useinkaan ajattele, miten se pieni ele huomata ihmisen kuolema on myös sen kuolleen ihmisen elämän kunnnioittamista ja muistamista.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä mikä sinua Ap tässä hiertää?
Se, että miksei itse lähtenyt sitten hautajaisiin. Ja että miksi sanoo, että mun pitäisi olla siellä sisaruksieni puolesta, joita ei myöskään kiinnosta ja joista en edes tiedä mitä heille kuuluu. Ap
No, voithan siellä hautajaisissa selittää kaikille kiinnostuneille, että edustat vain itseäsi, et "perhettä". Nostaa varmasti tunnelmaa ja arvostavat sinua enemmän.
Voihan olla että pitää jotenkin nolona ja epäkunnioittavana että teiltä on niin vähäinen edustus ja on helpompi ajatella että edustat koko perhettä. Mutta miksei hän itse lähde sitten? Onko pelkkää itsekkyyttä kun hautajaiset usein on aika epämukavia tilaisuuksia?
Äidit ovat yleensä tosi sokeita sisarusten väleille. Omallakin äidilläni meni vuosikausia hyväksyä se fakta, etten aio aikuisena olla veljeni kanssa missään tekemisissä. Emme ole koskaan tulleet toimeen, hän on aina huutanut vihaavansa minua, on kaikin tavoin ollut aina hyvin ilkeä minua kohtaan. Miksi ihmeessä antaisin sen jatkua vain sen takia, että äitini mielestä minun pitäisi hymyssä suin hoidella veljeni lapsia ja auttaa hänen muijaansa taloustöissä tms. Ei ne äidit aina ole tyttäriensä parhaita ystävättäriä.
Mene niin kuin menet ja unohdat äitisi kommentin.
Ap:llä ei taida olla ongelmia, koska niitä täytyy väkisin vääntää.
Voit sanoa äidillesi, että edustat ihan itseäsi eikä ketään muuta. Jos ei itse halua eikä siskosi mennä, se on ihan heidän asiansa.
Äitisi saattaa ajatella noin, mutta ehkä hautajaisissa olevat sukulaiset eivät, vaan pikemminkin ihmettelevät, miksi muut lapsuuden perheestäsi eivät tulleet.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Meillä on hautajaisissa sellainen vaihe, että on enojen ja tätien hautajaisia. Omat vanhemmat ovat jo kuolleet ja meitä lapsia on kolme. Kyllä minä ajattelen, että kun joku meistä osallistuu hautajaisiin, niin silloin me edustamme sitä meidän lapsuuden perhettä, josta enää vain me lapset perheinemme olemme jäljellä. Olemme päässeet hautajaisiin vähän vaihtelevalla kokoonpanolla. Mutta ikinä ei ole ollut niin, ettei kukaan olisi päässyt. Hautajaisiin pyritään menemään jos suinkin onnistuu ja pidetään tärkeänä että edes joku meidän entisestä lapsuudenperheestä siellä on.
No jos oli vaan sellainen sanonta. Monesti sanotaan noin jos yksi vaan menee että on edes yksi perheestä paikalla "edustamassa". Ei se sitä tarkoita että olisit ihan edustamalla edustamassa perhettä vaan äitisi ajatteli että hyvä kun joku edes on menossa lapsuuden perheestä.
Vierailija kirjoitti:
No jos oli vaan sellainen sanonta. Monesti sanotaan noin jos yksi vaan menee että on edes yksi perheestä paikalla "edustamassa". Ei se sitä tarkoita että olisit ihan edustamalla edustamassa perhettä vaan äitisi ajatteli että hyvä kun joku edes on menossa lapsuuden perheestä.
Ehkä otin sitten vähän liian kirjaimellisesti sen. Mutta äidillä varmasti oli huono omatunto, heti kun kuuli että olen menossa niin alkoi järjestää että ottaa lapseni hoitoon silloin - en olisi mitään hoitajaa tarvinnut edes, lapsi olisi voinut tulla mukaan tai olla kaverillaan sen aikaa. Eli jälkeenpäin ja muille varmaan perustelee, että mulle oli tärkeää päästä sinne ja hän sit huolehti lapsesta, että tehtiin tällainen "työnjako". Hänellä on tapana esittää suvulle, että oltaisiin jotenkin tiivis porukka joka vetää yhtä köyttä, niin että sillä kai tuollaiset kommentit särähtää helposti korvaan mulla. Ap
Tavallaan edustat äitisi sukuhaaraa.
Ei sinun ole pakko mennä. Miksi tekisit sen vain mielistelläksesi äitiäsi?