Testamentti sulkee lasten puolisot ulos - mitä tarkoittaa käytännössä?
Vanhemmillani oli testamentti, jossa määrättiin, että lasten puolisot eivät ole osallisia perintöön. Olen kysynyt juristilta, mitä se tarkoittaa käytännössä, mutta en tajua. Osaako täällä joku vääntää rautalangasta?
Tajuan, että jos perintörahoilla ostan auton tai osakkeita, niin ne ovat minun. Tai jos remontoin puoliksi omistamaani kämppää perintörahoista otetulla kymppitonnilla, niin asuntoa myytäessä minulle kuului kymppitonni enemmän. Mutta miten se osoitetaan, koska se pitää pystyä osoittamaan?
Mutta mitä jos haluan käyttää perintörahan, sen kymppitonnin vaikka, arkielämiseen? Koko perheen ruokaan.
Entä jos haluan ostaa koko perheelle, myös puolisolle, lomamatkan?
Eihän tällaisia voi dokumentoida.
Kommentit (32)
"Tajuan, että jos perintörahoilla ostan auton tai osakkeita, niin ne ovat minun. Tai jos remontoin puoliksi omistamaani kämppää perintörahoista otetulla kymppitonnilla, niin asuntoa myytäessä minulle kuului kymppitonni enemmän. Mutta miten se osoitetaan, koska se pitää pystyä osoittamaan?"
Jos ostat auton ja erotessa sen arvo on kymmnesosa, saat tonnin, mutta jos arvo on kaksinkertaistunut, saat kymmpitonnin. Osoitetaan kauppakirjalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puolisot pois sulkeva testamentti tarkoittaa, että erotilanteessa osituksessa toisen perimä osuus huomioidaan. Samoin jos perinnön saanut kuolee, peritty omaisuus siirtyy suoraan lasten käyttöön. Jos olet perinyt 50000 euroa ja kuolet, se osuus jaetaan suoraan lapsille.
Eikö muutenkin kaikki minun rahani siirry suoraan lapsilleni? Eihän leski peri mitään. Ja kunnon avioehto, niin ei tulojamme edes lasketa yhteen.
Ap
Sinulla ja nykyisellä puolisollasi on avioehto. Mutta elämässä voi tapahtua kaikenlaista. Voit erota (tai miehesi voi kuolla) ja mennä uusiin naimisiin ilman avioehtoa. Avioehdotkaan ei aina ole kiveen hakattuja. Riippuu siitä, miten se on laadittu ja millaisessa tilanteessa (esim. jos voidaan osoittaa että toinen osapuoli joutu avioehdon myötä kohtuuttomaan tilanteeseen, on tuomioistuin voinut kohtuullistaa ehtoa). Eli vanhempasi ovat halunneet varmistaa perinnön pysymisen omilla sukulaisillaan. Toki sinä voit käyttää perinnön miten haluat. Hassata sen perheen kuluviin menoihin, yhteiseen lomamatkaan. Sitten ne rahat on menneet, ei niitä takaisin saa missään osituksessa. Mutta jos sijoitat ne johonkin pysyvään tai vain makuutat pankkitilillä, niin sitten asia on eri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puolisot pois sulkeva testamentti tarkoittaa, että erotilanteessa osituksessa toisen perimä osuus huomioidaan. Samoin jos perinnön saanut kuolee, peritty omaisuus siirtyy suoraan lasten käyttöön. Jos olet perinyt 50000 euroa ja kuolet, se osuus jaetaan suoraan lapsille.
Eikö muutenkin kaikki minun rahani siirry suoraan lapsilleni? Eihän leski peri mitään. Ja kunnon avioehto, niin ei tulojamme edes lasketa yhteen.
Ap
Vaikka puoliso ei peri, niin ilman avioehtoa leski voi saada avio-oikeuden perusteella tasinkoa. Jos esim. A:n omaisuus on 20 000 euroa ja hänen puolisonsa B omaisuus 80 000, kummallakaan ei ole velkaa, puolisoilla ei ole testamenttia eikä mikään em. omaisuudesta ole saatu perintönä, jossa puolison avio-oikeus olisi suljettu pois, niin B:n kuollessa ensin A saa tasinkona 30 000, ja B:n lapset perivät 50 000.
Mutta jos B:n omaisuudesta 20 000 onkin B:n perintörahoilla ostamia osakkeita, ja ko. perinnössä puolison avio-oikeus on suljettu pois, niin A saakin tasinkoa vain 20 000 ja B:n lapset perivät 60 000.
25 koskee siis tilannetta, jossa ei ole lainkaan avioehtoa. Avioehto muuttaa asian, jos avioehtoon ei ole kirjoitettu, että se koskee vain avioeroa (tällaiset avioehdot ovat aika yleisiä).
Kuitit talteen isoista hankinnoista. Pahan päivän varalle. Jos kuolet ennen puolisoasi, perintösi menee kokonaan lapsillesi tai omalle suvullesi. Miehesi ei saa tasinkoa tuosta peritystä omaisuudesta. Jos on avioehto, ei muustakaan.
Minä ja edes menneet vanhempani, jotka lapseni peri osaksi, olemme halunneet varmistaa lähinnä ettei avioerossa ex-puoliso pääse kuppaamaan perittyä omaisuutta.Tosin lapsi on vakuuttanut ettei menisi naimisiin ilman avioehtoa.
minä tulkitsen asian niin, että jos esim suvun kesämökki on jakamaton niin jos sinulle tulee ero niin puolisosi ei voi vaatia osuutta kesämökistä. Jos sinä taas olet saanut rahaa ja käyttänyt ne vaikka yhteisen asuntonne velan lyhennykseen niin silloin joudut kyllä oikeudesta hakemaan poikkeusta erotilanteessa ositukselle koska normaalisti menee kyllä 50/50. Jos taas ostat vaikka oman mökin rahoilla sinun tulee suojata sekin erillisellä sopimuksella ts. avioehdolla.
Jos ostat sillä teille jotain pysyvämpää kuin ruokaa tai loman, se on eron tultua sinun omaisuutta, joka ei kuulu avio-oikeuden piiriin.
Jos käytät sen vain kulutukseen, omaa tyhmyyttäsi. Vanhemmat ovat tehneet töitä ja halunneet turvata lapsilleen jotain pysyvää, esim eron varalta.
Maksa rahalla vaikka sitä teidän asuntolainaa tai remontti, ja siitä säästyneillä rahoilla kustanna teille loma, jos niin haluat.
Ei tuolla ole mitään käytännön merkitystä niin kauan kun et itse kuole tai ette eroa. Pätee siis vain omaisuuden ositustilanteessa. Itsekin asun kämpässä, jonka mieheni rahoitti perinnöllään ja testamentissa on suljettu perintö pois puolisoilta.
Jos haluat myydä kaiken omaisuutesi ja syöttää ja juottaa sillä miestä, totta kai saat tuhlata häneen vaikka kaiken omaisuutesi, ja ottaa pikavippejäkin vielä päälle.
Mitään järkeä siinä ei ole enkä itse niin tekisi.
Eihän sitä tuossa ole käytetty vaan omaisuus on pihasaunassa kiinni. Kulutus on käyttämistä ja niitä varoja ei enää ole. Sen sijaan omaisuus voi toki olla autossa, osakkeissa, kiinteistössä tms mutta kohteen olisi hyvä olla sellainen, että se on järkevästi eroteltavissa ja arvostettavissa. Jos rakennat mökille kesäkeittiön ja pihasaunan 50 000 eurolla, ei se välttämättä nostanut mökkikiinteistön arvoa 50 000 euroa vaan ehkä 35 000 tai 60 000 ja noista voi tulla vääntöä, jos on riitaa.