Miksi TE-toimistoa haukutaan?
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on yksi hyvä kokemus muutaman vuoden takaa! En muista enää miten juttu meni, mutta en saanut toimiston virkailijaa mitenkään kiinni. Jätin täysin ohjeiden mukaan soittopyyntöjä tiskille paikan päälle ja Työlinjan vaimikähänseoli kautta. Niihin ei vastattu.
Jälleen kerran jonotin sinne Työlinjalle ja pitkän jonotuksen jälkeen vastattiin. Kerroin ongelmani - että en saa virkailijaa kiinni - ystävällisesti ja perusteellisesti millä kaikilla tavoilla olin yrittänyt. Tämä puhelimeen vastannut henkilö suorastaan suuttui minun puolestani ja ilmoitti tiukasti, että onhan tämä nyt saatava järjestykseen, hän pistää nyt sellaisen soittopyynnön, että siihen on pakko vastata ja antoi oma-aloitteisesti palvelupäällikön yhteystiedotkin johon ottaa heti yhteyttä jos soittopyyntöön ei vastata!
Kiitin tätä henkilöä lämpimästi ja kehuin saaneeni sieltä linjalta aina hyvää palvelua, eihän se heidän vika ole, että toimistossa ei vastata. Tämä henkilö hölmistyi kehuistani ja lupasi laittaa kehut tiedoksi sähköpostilla heille kaikille!
Kyllä siihen soittopyyntöönkin vastattiin seuraavana päivänä. Sieltä ei luonnollisestikaan pahoiteltu tai mitään, että oli vähän ollut vaikea saada heidät kiinni...
Näitä juttuja tapahtuu satoja kertoja vuodessa! Asiakkaat ei ymmärrä, että se virkailija voi olla sairaana tai lomalla tai opintovapaalla, jolloin yksittäiselle virkailijalle osoitettu soittopyyntö ei etene viestinnässä minnekään. Toistaiseksi ei ole velvoitettu sairauslomalla vastaamaan asiakkaiden soittopyyntöihin eikä edes kesäaikaan vuosilomalla ole moista pakkoa, mutta kohta varmaan asiakaspalvelun vuoksi joudutaan noinkin tekemään.
Eikä se henklö hölmistynyt kehuistasi. Ne puhelut nauhoitetaan kaikki, todella moni kehuu puhelinpalvelua siksi, että nämä ovat työkseen puhelimen äärellä toisin kuin TE-toimiston väki, joka ei voi ryhtyä kesken asiakkaa henkilökohtaisen keskustelun vastaamaan muiden puheluihin.
Siinä tapauksessa ei kyllä ollut kyse mistään sairauslomista tai kesälomista ja kummasti siihen soittopyyntöön vastattiin heti kun soittopyynnössä luki suunnilleen "asiakas on jättänyt jo viisi soittopyyntöä". Se linjalla vastannut henkilö luki minulle ääneen mitä kirjoitti. En pyytänyt häntä tekemään niin, ihan oma-aloitteisesti teki, kuten myös oma-aloitteisesti suhtautui hyvin jämäkästi asiaan. Aivan yhtä hyvin olisi voinut vaan neutraalisti kirjoittaa "tavallisen" soittopyynnön.
Ja sen verran hämmästynyt ja positiivisen hölmistynyt oli saamistaan kehuista, että normaalilla ihmistuntemuksella sen kuuli puhelusta läpi sekä äänensävyistä että sanoista. Perustelin myös kehut muullakin kuin vain sillä, että ovat ystävällisiä. Plus todellakin sanoi kirjoittavansa kaikille sähköpostiviestin siitä, että saivat kehuja. Silloin on varmasti poikkeuksellisesta tilanteesta kyse. Muussa tapauksessa olen huolissani heidän ajankäytöstään, jos joka puhelusta lähtee turhaa massasähköpostia.
Mutta ei se mitään, sinä tiedät varmasti asian paremmin, vaikka et ole siihen osallisena mitenkään. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on yksi hyvä kokemus muutaman vuoden takaa! En muista enää miten juttu meni, mutta en saanut toimiston virkailijaa mitenkään kiinni. Jätin täysin ohjeiden mukaan soittopyyntöjä tiskille paikan päälle ja Työlinjan vaimikähänseoli kautta. Niihin ei vastattu.
Jälleen kerran jonotin sinne Työlinjalle ja pitkän jonotuksen jälkeen vastattiin. Kerroin ongelmani - että en saa virkailijaa kiinni - ystävällisesti ja perusteellisesti millä kaikilla tavoilla olin yrittänyt. Tämä puhelimeen vastannut henkilö suorastaan suuttui minun puolestani ja ilmoitti tiukasti, että onhan tämä nyt saatava järjestykseen, hän pistää nyt sellaisen soittopyynnön, että siihen on pakko vastata ja antoi oma-aloitteisesti palvelupäällikön yhteystiedotkin johon ottaa heti yhteyttä jos soittopyyntöön ei vastata!
Kiitin tätä henkilöä lämpimästi ja kehuin saaneeni sieltä linjalta aina hyvää palvelua, eihän se heidän vika ole, että toimistossa ei vastata. Tämä henkilö hölmistyi kehuistani ja lupasi laittaa kehut tiedoksi sähköpostilla heille kaikille!
Kyllä siihen soittopyyntöönkin vastattiin seuraavana päivänä. Sieltä ei luonnollisestikaan pahoiteltu tai mitään, että oli vähän ollut vaikea saada heidät kiinni...
Näitä juttuja tapahtuu satoja kertoja vuodessa! Asiakkaat ei ymmärrä, että se virkailija voi olla sairaana tai lomalla tai opintovapaalla, jolloin yksittäiselle virkailijalle osoitettu soittopyyntö ei etene viestinnässä minnekään. Toistaiseksi ei ole velvoitettu sairauslomalla vastaamaan asiakkaiden soittopyyntöihin eikä edes kesäaikaan vuosilomalla ole moista pakkoa, mutta kohta varmaan asiakaspalvelun vuoksi joudutaan noinkin tekemään.
Eikä se henklö hölmistynyt kehuistasi. Ne puhelut nauhoitetaan kaikki, todella moni kehuu puhelinpalvelua siksi, että nämä ovat työkseen puhelimen äärellä toisin kuin TE-toimiston väki, joka ei voi ryhtyä kesken asiakkaa henkilökohtaisen keskustelun vastaamaan muiden puheluihin.
Asiakkaat ymmärtää, että he ovat niitä joiden tilin saldo näyttää kohta nollaa kun asia X on jäänyt raportoimatta tai selvittämättä TE-palvelujen edellyttämällä tavalla, niin kyllähän siinä hikeä pukkaa jos ei saa ketään kiinni.
Miksi tuossa tilanteessa toimii ohjeiden vastaisesti? Jotenkin ajattelisi, että kun rahat on loppumassa, niin noudattaisi ohjeita eikä olettaisi, että joku toinen hoitaa. Ei se rastin laittaminen tehtävän kuittaamiseksi mitään rakettitiedettä ole.
Jokaiseen tilanteeseen ei ole löydettävissä yksiselitteistä ohjetta, joten sitä ihmistä yritetään tavoittaa ohjeen saamiseksi. Pitääkö psykologin todella hakea hänelle osoitettua fysioterapeutin tehtävää työnantajalta joka olisi potentiaalinen vaihtoehto jos ei anna urpoa ensivaikutelmaa hakemalla ihan väärää työtä? Pitääkö tämän ja tämän laajuinen täydennyskoulutus hyväksyttää TE-palvelujen ennen kurssin alkua? Tarvitseeko lääkärintodistuksen jos cv-työpaja jää väliin lapsen oksennustaudin vuoksi? Millainen se TE-palvelujen toivoma todistus asiasta X on? Itse olen esim. toimittanut työkkäriin kaksi eri todistusta oppilaitokselta että en ole osallistunut opintoihin joihin en koskaan ole ollutkaan osallistumassa enkä sanonut osallistuvani, mutta TE-palvelujen virkailija oli kuullut tai ymmärtänyt puhelimessa ihan väärin. Ensimmäinen oppilaitoksen lähettämä todistus ei kelvannut, piti hankkia toinen, ja sitä varten halusin selkeät ohjeet koska koko shown ajan rahahanat oli kiinni.
1. Jos saat työtarjouksen, niin toimit sen ohjeiden mukaan. Ei ole sinun tehtäväsi miettiä, mitä työnantaja ajattelee.
2. Sinulla on oikeus opiskella miten paljon tahansa 6 kk ajan, kunhan se ei haittaa työnhakuasi /työmarkkinoiden käytettävissäolemista.
3. Kyllä, lääkärintodistus lapsen sairaudesta tarvitaan, jos et halua selvityspyyntöä poissaolosta.
4. Oppilaitoksessa tiedetään, millaisia todistuksia he te-hallinnolle antavat. Oppilaitoksille on annettu selkeät ohjeet, joten haukut väärää puuta.
Kolmeen ensimmäiseen löytyi vastaus suoraa ohjeista, neljäs on enemmänkin oppilaitoksen väärinymmärrystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä tapauksessa ei kyllä ollut kyse mistään sairauslomista tai kesälomista ja kummasti siihen soittopyyntöön vastattiin heti kun soittopyynnössä luki suunnilleen "asiakas on jättänyt jo viisi soittopyyntöä". Se linjalla vastannut henkilö luki minulle ääneen mitä kirjoitti. En pyytänyt häntä tekemään niin, ihan oma-aloitteisesti teki, kuten myös oma-aloitteisesti suhtautui hyvin jämäkästi asiaan. Aivan yhtä hyvin olisi voinut vaan neutraalisti kirjoittaa "tavallisen" soittopyynnön.
Ja sen verran hämmästynyt ja positiivisen hölmistynyt oli saamistaan kehuista, että normaalilla ihmistuntemuksella sen kuuli puhelusta läpi sekä äänensävyistä että sanoista. Perustelin myös kehut muullakin kuin vain sillä, että ovat ystävällisiä. Plus todellakin sanoi kirjoittavansa kaikille sähköpostiviestin siitä, että saivat kehuja. Silloin on varmasti poikkeuksellisesta tilanteesta kyse. Muussa tapauksessa olen huolissani heidän ajankäytöstään, jos joka puhelusta lähtee turhaa massasähköpostia.
Mutta ei se mitään, sinä tiedät varmasti asian paremmin, vaikka et ole siihen osallisena mitenkään. :)
Miksi se tekisi massasähköpostituksen, kun niillä on käytössä ihan oma väline näille asioille? Sinne kerätään risut ja ruusut, ei niitä porukalle meilailla.
Jos valtio haluaa jossain säästää, niin työvoimatoimistojen lakkauttaminen olisi erittäin kannatettavaa. Niin turha toimisto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työvoimatoimiston virkaillijoiden asenne pitempään työttömänä olleelle on se, että ainoa vaihtoehto on kuntouttava työtoiminta määrättömäksi ajaksi ja ajaminen työvoiman ulkopuolelle. Olisi voinut kuvitella, että heillä olisi jokin intressi esim.palkkatukitöiden järjestämiseen ym.mutta ei. Ei ne välitä oikeasti töitä vaan hallinnoivat karensseja ja lätkivät niitä mielellään, jos ei pilkun tarkasti toimi heidän mukaansa.
Niiden on pakko lätkiä karensseja ym., toimintaa ohjaa säännöt ja lait, joita on pakko noudattaa.
Virkailijoiden pitää toimia sääntöjen puitteissa, mutta tokihan heillä on myös omaa ratkaisu- ja harkintavaltaa. Itse sain kerran karenssin hyvin kyseenalaisesta jutusta, jonka taatusti olisi voinut ratkaista toisin ( juttelin siitä toisen virkailijan kanssa, ja hänkin kummasteli asiaa ja kannusti valittamaan päätöksestä. Tosin kerran oli myös niin, että minulle olisi ihan hyvin voitu antaa karenssi (omaa huolimattomuuttani), mutta tämä virkailija sattui olemaan armeliaampi.
Vierailija kirjoitti:
Minusta se kasvoton asiointi on turhauttavaa. Tulee välillä kirjoitettua liian kärkkääsi, kun tuntuu, että kirjoittaa robotin kanssa.
Laittaisivat edes "Terveisin Kela, Niina" tai jotakin vastaavaa. Nyt keskustellaan vain jonkun kasvottoman henkilön kanssa.
Samaa mieltä. Edes joku keksitty nimi näkyviin vuesteihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässäkin keskusteluketjussa paistaa läpi se, että jengi ei ymmärrä,mitä tuo työ on. Ei siellä ole mitään valtaa lähteä tekemään poikkeuksia, vaan siellä toimitaan ministeriön ohjeen mukaan. Kaikissa työyhteisöissä on huonoja, keskinkertaisia ja hyvä työntekijöitä sekä ilkeitä, kivoja, hauskoja ihmisiä jne. TE ei oikeasti ole juoni teitä kohtaan. Suomessa on helvetin hyvä sosiaaliturva, siksi tarvitaan myös byrokratiaa, jossa erotellaan ne joille apu yhteisestyi laadittujen sääntöjen (laki) mukaan kuuluu. Joskus käy virheitä ja niitä voidaan oikaista valitusasteissa.
Ymmärretään varsin hyvin, mutta TE-toimiston ja monen muunkin julkisella työskentelevän keskitysleirin vartija (teemme vain mitä käsketään) asennetta emme. Onko työpaikka niin liipasimella, ettei asiallista kritiikkiä ministeriölle uskalleta ruohonjuuritasolta esittää. Itse en voisi olla työpaikassa, minkä järkevyys monissa asioissa vastaa lumen tai hiekan lapioimista kasasta toiseen.
Ministeriössä valmistellaan asiaa koskevat lait, jotka eduskunta käsittelee ja joko vahvistaa tai ei. Missä kohtaa tuossa on mielestäsi TE:n yksittäisten virkailijoiden lausuntokierros, jossa heidän rakentava kritiikkinsä huomioidaan ennen HE:n vahvistamista? Työ ja pysyvä sellainen on tänä päivänä harvinainen resurssi, joten ei kukaan, jolla ei ole omaisuutta kertynyt reippaasti, lähde kävelemään työstä siksi ,että siinä on olemassa haasteita ja lainsäädännön toteutus on byrokraattista. Haloo!
Itse olen ollut viimeiset neljä talvea työttömänä. Jokainen jakso on kestänyt 4-5 kuukautta. Yhtään kertaa ei ole te-toimisto Minua patistellut töihin. Kahtena kertana ei olla edes soitettu työttömyysjakson aikana. Tiedä sitten onko se hyvä vai huono asia.
Huomenta, te-täti!
Kiva kun sulla on aikaa puolustella turhaa osaasi työelämässä tekemällä turha aloitus.
Mutta onhan nyt perjantai, niin varmaan ihan sallittua tälleen virka-aikana.
Te, joiden mielestä TE-toimistot ja niissä tehtävä työ ovat turhia, miksi olette asiakkaana siellä? Jos koette paikan ja palvelun turhaksi, voittehan päättää työnhakunne. Ei ole pakko olla TE-toimiston asiakas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässäkin keskusteluketjussa paistaa läpi se, että jengi ei ymmärrä,mitä tuo työ on. Ei siellä ole mitään valtaa lähteä tekemään poikkeuksia, vaan siellä toimitaan ministeriön ohjeen mukaan. Kaikissa työyhteisöissä on huonoja, keskinkertaisia ja hyvä työntekijöitä sekä ilkeitä, kivoja, hauskoja ihmisiä jne. TE ei oikeasti ole juoni teitä kohtaan. Suomessa on helvetin hyvä sosiaaliturva, siksi tarvitaan myös byrokratiaa, jossa erotellaan ne joille apu yhteisestyi laadittujen sääntöjen (laki) mukaan kuuluu. Joskus käy virheitä ja niitä voidaan oikaista valitusasteissa.
Ymmärretään varsin hyvin, mutta TE-toimiston ja monen muunkin julkisella työskentelevän keskitysleirin vartija (teemme vain mitä käsketään) asennetta emme. Onko työpaikka niin liipasimella, ettei asiallista kritiikkiä ministeriölle uskalleta ruohonjuuritasolta esittää. Itse en voisi olla työpaikassa, minkä järkevyys monissa asioissa vastaa lumen tai hiekan lapioimista kasasta toiseen.
Siinäkin on rajansa, mitä ruohonjuuritasolta voidaan antaa palautteena eteenpäin. Tiedän, kun olen valtion virastossa työssä.
Virkailijan palautteille ja kehitysehdotuksille ei välttämättä sen kummemmin korvaa lotkauteta, koska ajatellaan, että eihän tuollaiset työmuurahaiset mistään mitään tiedä. Vaikka nimenomaan virkailijathan konkreettisesti näkevät ne lain kehitystarpeet, eivät niinkään erityisasiantuntijat norsunluutorneissaan.
Ainoaksi vaihtoehdoksi jää laittaa palautetta esimiehen kautta. Esimies sitten "suuremmalla painoarvollaan" laittaa palautteen kiertämään, jos jaksaa ja viitsii. Ja kun esimiestenkin tulosvastuu on näissä paikoissa mitä on, ei paljon tarvitse viitsiä.
Sen voi ymmärtää, että on tiukat byrokraattiset säännöt, vaikka ne ottavatkin päähän. Sitä ei voi ymmärtää, että kohdellaan alentavasti ja ilkeästi, siihen ei näillä TE-virkailijoilla ole mitään sääntöä eikä velvollisuutta. Miksi ei vain voi käyttäytyä neutraalisti, jos ystävällisyys on vaikeaa?
Vierailija kirjoitti:
Te, joiden mielestä TE-toimistot ja niissä tehtävä työ ovat turhia, miksi olette asiakkaana siellä? Jos koette paikan ja palvelun turhaksi, voittehan päättää työnhakunne. Ei ole pakko olla TE-toimiston asiakas.
Tiedät hyvin, että se on pakollista, jos on työkykyinen työtön ja tarvitsee työttömyyskorvausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedät hyvin, että se on pakollista, jos on työkykyinen työtön ja tarvitsee työttömyyskorvausta.
Itse asiassa on monessa tapauksessa pakollista silloinkin, kun on työkyvytön työtön.
Vierailija kirjoitti:
Jos valtio haluaa jossain säästää, niin työvoimatoimistojen lakkauttaminen olisi erittäin kannatettavaa. Niin turha toimisto.
Edellinen hallitus oli lakkauttamassa te-toimistoja, tilalle olisi tullut yksityiset toimijat ja aktiivimalli oli ensiaskel siihen suuntaan, että työnvälitys yksityistetään. Tehtiin siis laki, jossa konkreettisesti edellytettiin asioita, joita yksityiset yritykset olisivat asiakkaille tarjonneet.
Jostain syystä kansalaiset ei yhtään tykänneet siitä, että työttömänä ei saisikaan enää olla rauhassa!
Niitä palkkatukipaikkoja voi hakea itsekin. Pyydät työkkärin tädiltä palkkatukikortin ja meet mainostaa itseäsi yrityksille. Sitten vaan hakemusta perään jos työnantajan mielenkiinto herää.
Tämä! Outoa olisi, jos Kelan työntekijä vastailisi TE:n puolesta :D