Miksi TE-toimistoa haukutaan?
Kommentit (57)
Parasta oli se, että todellakin antoivat olla rauhassa, eivät soitelleet eivätkä patistelleet kursseille tai työnhakuun.
Koomista oli se, että virkailijat valittivat koko ajan valtavista työkiireistään ja stressistä. Välillä tuntui, että minun (asiakkaan) oli lohdutettava työtaakkansa alla nääntyvää virkanaista, minulla (työttömällä) ei ollut mitään hätää, paitsi tietysti se työttömyys.
- ex-työtön
Vierailija kirjoitti:
Mulla on yksi hyvä kokemus muutaman vuoden takaa! En muista enää miten juttu meni, mutta en saanut toimiston virkailijaa mitenkään kiinni. Jätin täysin ohjeiden mukaan soittopyyntöjä tiskille paikan päälle ja Työlinjan vaimikähänseoli kautta. Niihin ei vastattu.
Jälleen kerran jonotin sinne Työlinjalle ja pitkän jonotuksen jälkeen vastattiin. Kerroin ongelmani - että en saa virkailijaa kiinni - ystävällisesti ja perusteellisesti millä kaikilla tavoilla olin yrittänyt. Tämä puhelimeen vastannut henkilö suorastaan suuttui minun puolestani ja ilmoitti tiukasti, että onhan tämä nyt saatava järjestykseen, hän pistää nyt sellaisen soittopyynnön, että siihen on pakko vastata ja antoi oma-aloitteisesti palvelupäällikön yhteystiedotkin johon ottaa heti yhteyttä jos soittopyyntöön ei vastata!
Kiitin tätä henkilöä lämpimästi ja kehuin saaneeni sieltä linjalta aina hyvää palvelua, eihän se heidän vika ole, että toimistossa ei vastata. Tämä henkilö hölmistyi kehuistani ja lupasi laittaa kehut tiedoksi sähköpostilla heille kaikille!
Kyllä siihen soittopyyntöönkin vastattiin seuraavana päivänä. Sieltä ei luonnollisestikaan pahoiteltu tai mitään, että oli vähän ollut vaikea saada heidät kiinni...
Näitä juttuja tapahtuu satoja kertoja vuodessa! Asiakkaat ei ymmärrä, että se virkailija voi olla sairaana tai lomalla tai opintovapaalla, jolloin yksittäiselle virkailijalle osoitettu soittopyyntö ei etene viestinnässä minnekään. Toistaiseksi ei ole velvoitettu sairauslomalla vastaamaan asiakkaiden soittopyyntöihin eikä edes kesäaikaan vuosilomalla ole moista pakkoa, mutta kohta varmaan asiakaspalvelun vuoksi joudutaan noinkin tekemään.
Eikä se henklö hölmistynyt kehuistasi. Ne puhelut nauhoitetaan kaikki, todella moni kehuu puhelinpalvelua siksi, että nämä ovat työkseen puhelimen äärellä toisin kuin TE-toimiston väki, joka ei voi ryhtyä kesken asiakkaa henkilökohtaisen keskustelun vastaamaan muiden puheluihin.
Vierailija kirjoitti:
Koska se on vain aina yhtä nöyryyttävää ja kyselevät aina kun sinne menee, että onko töitä löytynyt. NO EI OLE JOS OLEN TÄÄLLÄ TEIDÄN KANSSA JANKKAAMASSA KRISTUKSENVITTUSAATANAHUORAKUSIVITTU
Nyt rauhallisesti vedät henkeä ja käyt kaapilla sihauttamassa auki tölkin. :P
No ongelma kai lähinnä monelle on se, että he eivät oikeastaan auta yhtään työpaikan löytämisessä vaan kyttäävät ja hengittävät niskaan. Toki riippuu myös virkailijasta.
Vierailija kirjoitti:
Parasta oli se, että todellakin antoivat olla rauhassa, eivät soitelleet eivätkä patistelleet kursseille tai työnhakuun.
Koomista oli se, että virkailijat valittivat koko ajan valtavista työkiireistään ja stressistä. Välillä tuntui, että minun (asiakkaan) oli lohdutettava työtaakkansa alla nääntyvää virkanaista, minulla (työttömällä) ei ollut mitään hätää, paitsi tietysti se työttömyys.
- ex-työtön
Kun on 500 asiakasta, joista 30:lle pitää soittaa tänään (ja joista 10 ei vastaa, jolloin pitää laittaa muistutus, että otan huomenna yhteyttä) ja joista 40 on jättänyt yhteydenottopyynnön kysyäkseen vaikka sitä, että eihän minun tarvitse hakea työtarjouksen työpaikkaa, kun menen joka tapauksessa aika varmaan tammikuussa opiskelemaan tai varmistaakseen, että olenhan työtön, kun en ihan tarkkaan muista jne. , niin onhan siinä aika stressaavaa olla. Ja kun se soittoasiakas kertoo, että ei voi edes harkita kokopäivätyötä, koska koira pitää pissittää 3 tunnin välein, niin onhan sitä naurussa pitelemistä toimistonkin puolella.
Vierailija kirjoitti:
Voisi olla positiivisempi fiilis, jos siellä ei kohdeltaisi kuin pientä lasta. Olen kuitenkin korkeakoulutettu ihminen ja säntillisesti käynyt yhdeksän euron leikkitöissä nyt vuoden ajan kahdella poissaolopäivällä. Kokemus ei vain riitä työpaikkoihin ja mietinkin nyt jotain ammatillista koulutusta.
Totta, olen keski-ikäinen työtön ja pistää niin vihaksi kun parikymppinen tytönheitukka (oman lapseni ikäinen) alkaa esittämään holhoavaa viranomaista ja "haluaa auttaa", vaikka en apua tarvitse, olen sen sanonut jo useita kertoja. Soittelee kerran kuukaudessa ja yrittää keksiä jutun aihetta vaikka tilanne ei ole muuttunut miksikään. Yleensä joudun itse ohjaamaan keskustelua ja ehdottamaan "tehdäänkö näin?"jotta pääsen hänestä eroon. Saa oletettavasti hyvin bonuksia jos saa minut kursseille ja muuhun tarpeettomaan toimintaan. Asiaani ei edistä ollenkaan se että istun viikon tyhjänpäiväisellä kurssilla kun senkin ajan voisin käyttää hakemusten kirjoittamiseen. Usein tulee mieleen kysyä siltä tytöltä että minkä ikäinen hän on ja asuuko vielä äidin ja isän luona, niin avuttomalta ja osaamattomalta hän kuulostaa. Kovasti muka haluaa auttaa, vaikka aina olen työni itse löytänyt ja saanut. Paistaa kilometrin päähän että hänellä kiiltelee vaan euronkuvat silmissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on yksi hyvä kokemus muutaman vuoden takaa! En muista enää miten juttu meni, mutta en saanut toimiston virkailijaa mitenkään kiinni. Jätin täysin ohjeiden mukaan soittopyyntöjä tiskille paikan päälle ja Työlinjan vaimikähänseoli kautta. Niihin ei vastattu.
Jälleen kerran jonotin sinne Työlinjalle ja pitkän jonotuksen jälkeen vastattiin. Kerroin ongelmani - että en saa virkailijaa kiinni - ystävällisesti ja perusteellisesti millä kaikilla tavoilla olin yrittänyt. Tämä puhelimeen vastannut henkilö suorastaan suuttui minun puolestani ja ilmoitti tiukasti, että onhan tämä nyt saatava järjestykseen, hän pistää nyt sellaisen soittopyynnön, että siihen on pakko vastata ja antoi oma-aloitteisesti palvelupäällikön yhteystiedotkin johon ottaa heti yhteyttä jos soittopyyntöön ei vastata!
Kiitin tätä henkilöä lämpimästi ja kehuin saaneeni sieltä linjalta aina hyvää palvelua, eihän se heidän vika ole, että toimistossa ei vastata. Tämä henkilö hölmistyi kehuistani ja lupasi laittaa kehut tiedoksi sähköpostilla heille kaikille!
Kyllä siihen soittopyyntöönkin vastattiin seuraavana päivänä. Sieltä ei luonnollisestikaan pahoiteltu tai mitään, että oli vähän ollut vaikea saada heidät kiinni...
Näitä juttuja tapahtuu satoja kertoja vuodessa! Asiakkaat ei ymmärrä, että se virkailija voi olla sairaana tai lomalla tai opintovapaalla, jolloin yksittäiselle virkailijalle osoitettu soittopyyntö ei etene viestinnässä minnekään. Toistaiseksi ei ole velvoitettu sairauslomalla vastaamaan asiakkaiden soittopyyntöihin eikä edes kesäaikaan vuosilomalla ole moista pakkoa, mutta kohta varmaan asiakaspalvelun vuoksi joudutaan noinkin tekemään.
Eikä se henklö hölmistynyt kehuistasi. Ne puhelut nauhoitetaan kaikki, todella moni kehuu puhelinpalvelua siksi, että nämä ovat työkseen puhelimen äärellä toisin kuin TE-toimiston väki, joka ei voi ryhtyä kesken asiakkaa henkilökohtaisen keskustelun vastaamaan muiden puheluihin.
Asiakkaat ymmärtää, että he ovat niitä joiden tilin saldo näyttää kohta nollaa kun asia X on jäänyt raportoimatta tai selvittämättä TE-palvelujen edellyttämällä tavalla, niin kyllähän siinä hikeä pukkaa jos ei saa ketään kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisi olla positiivisempi fiilis, jos siellä ei kohdeltaisi kuin pientä lasta. Olen kuitenkin korkeakoulutettu ihminen ja säntillisesti käynyt yhdeksän euron leikkitöissä nyt vuoden ajan kahdella poissaolopäivällä. Kokemus ei vain riitä työpaikkoihin ja mietinkin nyt jotain ammatillista koulutusta.
Totta, olen keski-ikäinen työtön ja pistää niin vihaksi kun parikymppinen tytönheitukka (oman lapseni ikäinen) alkaa esittämään holhoavaa viranomaista ja "haluaa auttaa", vaikka en apua tarvitse, olen sen sanonut jo useita kertoja. Soittelee kerran kuukaudessa ja yrittää keksiä jutun aihetta vaikka tilanne ei ole muuttunut miksikään. Yleensä joudun itse ohjaamaan keskustelua ja ehdottamaan "tehdäänkö näin?"jotta pääsen hänestä eroon. Saa oletettavasti hyvin bonuksia jos saa minut kursseille ja muuhun tarpeettomaan toimintaan. Asiaani ei edistä ollenkaan se että istun viikon tyhjänpäiväisellä kurssilla kun senkin ajan voisin käyttää hakemusten kirjoittamiseen. Usein tulee mieleen kysyä siltä tytöltä että minkä ikäinen hän on ja asuuko vielä äidin ja isän luona, niin avuttomalta ja osaamattomalta hän kuulostaa. Kovasti muka haluaa auttaa, vaikka aina olen työni itse löytänyt ja saanut. Paistaa kilometrin päähän että hänellä kiiltelee vaan euronkuvat silmissä.
Soittelee kerran kuukaudessa? Miksi ihmeessä? Ei tavalliselle työttömälle soitella noin usein eikä tavallinen työtön edes tiedä, minkä näköinen henkilö hänelle soittelee.
Onko lääkityksesi kunnossa, olisiko se mielenterveystoimiston avopalvelun sairaanhoitaja, joka sinulle soittaa?
Mitäpä osaisin sanoa kun en ole koskaan siellä käynyt. Viimeksi olen asioinut työnhaun merkeissä kerran sen edeltäjässä (työvoimatoimisto) vuonna -83 ja sillloin virkailija oli ihan asiallinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiakkaat ymmärtää, että he ovat niitä joiden tilin saldo näyttää kohta nollaa kun asia X on jäänyt raportoimatta tai selvittämättä TE-palvelujen edellyttämällä tavalla, niin kyllähän siinä hikeä pukkaa jos ei saa ketään kiinni.
Miksi tuossa tilanteessa toimii ohjeiden vastaisesti? Jotenkin ajattelisi, että kun rahat on loppumassa, niin noudattaisi ohjeita eikä olettaisi, että joku toinen hoitaa. Ei se rastin laittaminen tehtävän kuittaamiseksi mitään rakettitiedettä ole.
Koska siitä on tullut kyttäys laitos.
Mitään apua työllistymiseen ei saa sen sijaan vahditaan, että milloin voidaan antaa karenssia tai laittaa ihmiset orjiksi.
Minusta se kasvoton asiointi on turhauttavaa. Tulee välillä kirjoitettua liian kärkkääsi, kun tuntuu, että kirjoittaa robotin kanssa.
Laittaisivat edes "Terveisin Kela, Niina" tai jotakin vastaavaa. Nyt keskustellaan vain jonkun kasvottoman henkilön kanssa.
En ole koskaan tajunnut, että mitä hyötyä siitä työkkäristä kekkekään on. Ihan suojatyöpaikkoja koko lössi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutappa asennettasi, ei kai sinusta tunnu tuon viestin perusteella mukavalta jos ajattelet hänestä tuolla tavalla. Ei ihme että olet työtön. Ja mikset ole sitten löytänyt töitä, miksi olet työtön?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käy ny hyvä ihminen edes kokeilemassa, josko siitä viikon istumisesta olisikin hyötyä, kun ei siitäkään tunnu olevan hyötyä, että juuri sen viikon aikana niitä hakemuksia kirjoittelet sen 8h päivässä, jota et edes tee :D, eipähän soittelisi sulle kerran kuukaudessa.
Mulla on hyviä kokemuksia!
Terveydentilan takia halusin määräaikaisen sopimuksen loputtua osa-aikatyöhön ja nostaa samalla soviteltua työttömyystukea.
Työntekijä sieltä soitti ja ei yhtään hiillostanut, että muista hakea kokoaikatyötä. En siis missään vaiheessa ole Kelaan tai sinne edes maininnut terveydentilasta.
Missään vaiheessa ei ole tullut työtarjouksia tai kuumotusta, että hae kokopäivätyötä. Ihan pelastus ollut, että homma pelaa eikä jo töissä olevaa ahdistella.
Piti uusia työnhaku tässä vielä kerran, ja netissä chatissä sain neuvoa. Lomaakkeella otin yhteyttä ja tekstareilla hoidettiin homma, tosi sutjakkaa.
Vierailija kirjoitti:
Minusta se kasvoton asiointi on turhauttavaa. Tulee välillä kirjoitettua liian kärkkääsi, kun tuntuu, että kirjoittaa robotin kanssa.
Laittaisivat edes "Terveisin Kela, Niina" tai jotakin vastaavaa. Nyt keskustellaan vain jonkun kasvottoman henkilön kanssa.
Kyllä minulla tekstarissa ainakin luki jotain Terveisin Susanna × Uudenmaan TE-toimistosta
Vierailija kirjoitti:
Työvoimatoimiston virkaillijoiden asenne pitempään työttömänä olleelle on se, että ainoa vaihtoehto on kuntouttava työtoiminta määrättömäksi ajaksi ja ajaminen työvoiman ulkopuolelle. Olisi voinut kuvitella, että heillä olisi jokin intressi esim.palkkatukitöiden järjestämiseen ym.mutta ei. Ei ne välitä oikeasti töitä vaan hallinnoivat karensseja ja lätkivät niitä mielellään, jos ei pilkun tarkasti toimi heidän mukaansa.
Niiden on pakko lätkiä karensseja ym., toimintaa ohjaa säännöt ja lait, joita on pakko noudattaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tuossa tilanteessa toimii ohjeiden vastaisesti? Jotenkin ajattelisi, että kun rahat on loppumassa, niin noudattaisi ohjeita eikä olettaisi, että joku toinen hoitaa. Ei se rastin laittaminen tehtävän kuittaamiseksi mitään rakettitiedettä ole.
Jokaiseen tilanteeseen ei ole löydettävissä yksiselitteistä ohjetta, joten sitä ihmistä yritetään tavoittaa ohjeen saamiseksi. Pitääkö psykologin todella hakea hänelle osoitettua fysioterapeutin tehtävää työnantajalta joka olisi potentiaalinen vaihtoehto jos ei anna urpoa ensivaikutelmaa hakemalla ihan väärää työtä? Pitääkö tämän ja tämän laajuinen täydennyskoulutus hyväksyttää TE-palvelujen ennen kurssin alkua? Tarvitseeko lääkärintodistuksen jos cv-työpaja jää väliin lapsen oksennustaudin vuoksi? Millainen se TE-palvelujen toivoma todistus asiasta X on? Itse olen esim. toimittanut työkkäriin kaksi eri todistusta oppilaitokselta että en ole osallistunut opintoihin joihin en koskaan ole ollutkaan osallistumassa enkä sanonut osallistuvani, mutta TE-palvelujen virkailija oli kuullut tai ymmärtänyt puhelimessa ihan väärin. Ensimmäinen oppilaitoksen lähettämä todistus ei kelvannut, piti hankkia toinen, ja sitä varten halusin selkeät ohjeet koska koko shown ajan rahahanat oli kiinni.
Koska se on vain aina yhtä nöyryyttävää ja kyselevät aina kun sinne menee, että onko töitä löytynyt. NO EI OLE JOS OLEN TÄÄLLÄ TEIDÄN KANSSA JANKKAAMASSA KRISTUKSENVITTUSAATANAHUORAKUSIVITTU