Antaisitko kehitysvammaiselle kissan tai koiran?
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
En, vaatii kuitenkin isoa vastuunkantoa myös silloin, kun kaikki ei mene hyvin. Päivittäiset lenkitykset, ruokinnat ym. varmasti sujuisivat, mutta miten lemmikin käytöksen tarkkailu esim. sairastumisen varalta, eläinlääkärikäynnit ja -laskut sekä kouluttaminen. Kilttikään eläin ei pysy kilttinä ilman kouluttamista ja toisaalta eläintä ei voi kouluttaa liian kovakouraisin ottein tai epäloogisin säännöin.
Nimenomaan näin. Koiraa pitää pystyä lukemaan koko ajan juuri esim. sairauksien varalta, mutta myös esim. ulkona ihmisiä ja muita koiria kohdatessa. Välillä koiran käytös on hyvin hienovaraista, ja sen tulkitseminen vaikeaa ihan normaalillekin ihmiselle, saati sitten jollekin kehitysvammaiselle.
Käyn kotikäynneillä paikoissa, jossa on lemmikkejä, ja en antaisi kissaa tai koiraa niihin. Kv- tai mt-diagnoosi ja niillä saatu kuntoutustuki tai eläke pitäisi olla merkkejä siitä, ettei pysty hoitamaan lemmikkejä.
Tällä hetkellä yksi kehitysvammainen etsii heti toista kissaa, Juuri hommasi kissan olikohan 2pv sitten nyt oli jo uusi ilmoitus teksti kopioitu tori. Fi
Haluun toinen kissa. kiltti ja rauhallinen ja tykkää lapset, tykkää ulkona ja siisti koti. Laitta mulle viestiä. Toimi toinen kissa kanssa. Mitä vaan värit kissat. Ja tykkää toinen kissa.
Kehitysvammasta riippuen, ja etenkin ulkopuolisesta avusta, voisin harkita kissaa. Monimutkaisia ja ihania otuksia, silti helpompia kuin koirat. Mutta tällöin pitäisi olla ns.hyvätasoinen kehitysvammainen, ja omaiset/hoitajat vierailemassa usean kerran viikossa. Toki myös muiden tahojen pitäisi olla sitoutuneita eläimen hoitoon.
Minulla muuten on eläke mt-syistä, ja olen varmasti joka mittarilla hyvä omistaja koiralleni. Tiedän etteivät siihen kaikki kykene, mutta en silti tekisi kovin raakoja yleistyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Tällä hetkellä yksi kehitysvammainen etsii heti toista kissaa, Juuri hommasi kissan olikohan 2pv sitten nyt oli jo uusi ilmoitus teksti kopioitu tori. Fi
Haluun toinen kissa. kiltti ja rauhallinen ja tykkää lapset, tykkää ulkona ja siisti koti. Laitta mulle viestiä. Toimi toinen kissa kanssa. Mitä vaan värit kissat. Ja tykkää toinen kissa.
Voi ei, Tiedän tämän hänellä oli koira jonka laittoivat pois koska vauva tulossa
Tunnen lievästi kehitysvammaisen down henkilön jolla on kissa. Asuu yksin mutta kotihoito käy kerran päivässä katsomassa että kotona on kaikki hyvin. Virallisesti hän on työtön koska hakee töitä ja saa työttömyystukea. Välillä ollut lyhyitä jaksoja töissä. Ihan normaaleja keskusteluita käydään hänen kanssaan. Ainoastaan kasvonpiirteet kertoo down syndroomasta. Ja ehkä vähän lapsellisen oloinen.
Riippuisi kehitysvamman asteesta ja onko kykeneväinen hoitamaan itseään tai asioitaan, siitä missä ja kenen kanssa ihminen asuu ja millainen tukiverkosto hänellä on. Täysin vieraalle kehitysvammaiselle en antaisi omia elämiäni. Pitäisi ensi tietää nämä edellämainitut asiat. En tosin myy eläimiä kenellekään muullekaan joka vaikuttaa vähänkään epäilyttävältä. T. Kehitysvamma-alan ohjaaja
Vierailija kirjoitti:
Nyt etsivät jo kolmatta kissaa,
Onhan huspahtaneilla mummmoillakin lemmikkejä, vaikka pohtimiskyky olisi jo kadonnut.