Miehen pelottavat puheet ja käyttäyminen, kokemuksia?
Ei ole provo ja ihan pakko kysyä onko tämä enää normaalia ja onko kenelläkään kokemusta.
Mieheni on nelikymppinen ja ollaan oltu yhdessä jo 15 vuotta. Hän on aina ollut niin normaali kuin olla ja voi, käy vakitöissä ja elämä on ollut tasaista ja hyvää, ollaan oltu aina terveitä.
Muutaman viime vuoden aikana miehen käytös on alkanut muuttumaan. Se alkoi niin, että miehellä oli päähänpinttymä, että petän häntä (en ole koskaan pettänyt). Syytti että tsättäilen toisten miesten kanssa ja jos menin naispuolisen ystävän kanssa lounaalle kaupungille niin halusi viedä minut sinne, että näkee kenen kanssa menen lounaalle. Epäilee että mulla on salaisia suhteita.
Viimeisen vuoden aikana hän on alkanut saamaan hädin tuskin hillittäviä vihakohtauksia. Ja näm kohtaukset tulevat jos hän ei saa tahtoaan läpi. Se voi olla kotona tapahtuvaan asiaan liittyvä tai joku töissä tapahtunut asia. Esimerkiksi kun varasimme lomamatkaa niin halusin kerrankin valita lomakohteen hotellin. Mies halusi toisen, mutta kauniisti pyysin sitä valitsemaani tietyin perustein. Mies muuttui taas ihan punaiseksi ja näin kuinka viha pakkautuu ja hän alkoi jo koko kehon osalta tärisemään. Sen jälkeen hän varasi itse valitsemansa hotellin.
Eli aina kun hän ei meinaa saada tahtoaan läpi hän menee punaiseksi, kireäksi (ääni ja vartalo) ja tekee lopulta just niin kuin itse päättää. Kuvailee näitä tilanteita tapahtuvan myös töissä.
Nyt on tullut taas jotain minun mielestäni outoa. Mies on alkanut puhumaan toisen ihmisen fyysisestä vahingoittamisesta. Eli jos joku ihminen ei toimi hänen haluamallaan tavalla niin mies sanoo, että tuon ihmisen voisi tappaa tavalla X.
Mitä tämä on? Tässä alkaa pelkäämään omasta ja lasten puolesta! Ja miehen mielestä hän tietenkin aivan terve ja normaali.
Kommentit (20)
"Eli aina kun hän ei meinaa saada tahtoaan läpi hän menee punaiseksi, kireäksi (ääni ja vartalo) ja tekee lopulta just niin kuin itse päättää. Kuvailee näitä tilanteita tapahtuvan myös töissä."
Työterveyslääkäriin. Heti.
On minunkin mieheni tullut kiukkuisemmaksi yli 40v. On haluton ja kiukkuaa vaikka miten pienistä jutuista. Itse epäilen miehelläni testosteroni vajetta mutta ei halua lääkäriin. Hän on sellainen kun hänellä olisi jatkuvasti menkat.
Nyt ois varmaan aika unohtaa av, ja ottaa yhteyttä tämän alan asiantuntijaan. Kuulostaa hyytävältä. Minä ainakin toimisin heti.
Jos hän itse tajuaa epänormaalin käytöksensä niin hoitoon heti. Jos ei niin lähde vikkelästi. Kuulostaa pahalta.
Lääkäriin. Omalla exällä oli just samanlaisia hulluja mustasukkaisuuskuvitelmia. Isällään oli samanlaista. Epäilen et olivat olleet aina, mutta tulivat näkyviksi kun olin "nalkissa". Epäilen jotain harhaluuloisuushäiriötä tai muuta psykiatrista ongelmaa. Tuli myös tiuskimista, tieraivoa, uhkaavaa käytöstä ja lopuksi koko ajan raaistuvaa väkivaltaa. Ukollasi viiraa, mutta tsekkauttaisin vielä, ettei kyse ole esim. Aivokasvaimesta.
Eihän tuo ihan terveeltä kuulosta ja jotenkin vielä vaikean ristiriitaista
- lisääntynyt mustasukkaisuus voi johtua siitä että mies pettää itse tai on pettänyt - tai voi olla johtumatta
- Miehesi vaikuttaa stressaantuneelta ja se voi johtua esimerkiksi töistä. Oireista päätellen aika lähellä burn outia. Lyhyt pinnaisuus ja hermojen meneminen yms viittaisi siihen.
- vaikein yhtälö on ehkä siinä että mies ei anna sinulle periksi missään. Se voi johtua em. stressistä mutta voi olla oire myös muista mielenterveyden ongelmista kuten myös mustasukkaisuus. Eli taustalla voi olla narsistisia piirteitä joihin liittyi kontrollointia ja ehkä muiden vähättelyä. Nämä piirteet ovat voineet korostua nyt esim. juuri stressin vuoksi.
Aikuinen mies
Pettää itse ja yrittää näin ollen syyttää sinua siitä mitä hän itse tekee.
Normaali ihmisen kasvuprosessi. Huomaa antaneensa liiaksi periksi ja nyt vaan kuppi alkaa olla täynnä. Pitää itsensä puolta. Alku ihastuksen myötä hän on antanut itsestään liikaa sinulle mieliksi. Nyt on takaisin oton aika.
Mitä pitäisi tehdä. Stressi kasvaa koska et huomaa että olet lakanut seuraamaan miehesi käytöstä, kommentoimaan sitä ystäville/sukulaisille/lapsille jotka nyt tekee saman.
Paineet lisääntyy ja rentoutta haetaan pullosta tai työstä tai urheilusta. Jollain tavalla on päästä pois kyttäämisen alta.
Jos luonne muuttuu ihmisellä noin radikaalisti, niin jossain on häiriötila. Jos olisi pelkkä mustasukkaisuus, epäilisin että hän pettää (se monesti projisoidaan kumppaniin) mutta nuo raivarit kielii jonkinlaisesta aivo"vammasta". Joko fyysisestä tai kemiallisesta. Miehen täytyy itsekin tajuta asia ja ehkä kärsiäkin siitä.
Itselleni tuli noita raivareita, tieraivoa ym. kun keskeytin mielialalääkitykseni. Aloitin sen uudestaan pienellä annoksella, ja raivokohtaukset on loppuneet.
Ihanan uroksen oot löytänyt. Älä ihmeessä lähde suhteesta, vaan hankkiudu raskaaksi.
Onko mahdollisesti alkanut käyttää huumeita tai testosteronia/muita hormonaalisia valmisteita?
Voi olla kyseessä demoni eli riivaajahenki. Tuo kuvailu millä tavalla haluaisi tappaa.
Lääkäriin, voi olla aivokasvain tai esim skitsofrenia, ja oli mikä tahansa niin se tulee hoitaa ja se kannattaa tehdä nyt ennen kuin mitään vakavampaa on tapahtunut.
Miehellä ei ole koskaan ollut mitään lääkitystä. En kyllä usko mihinkään huumeiden käyttöön, mies on johtavassa asemassa suuressa yrityksessä töissä.
Mustasukkaisuuden syyksi on sanonut, että ei halua menettää minua. No miksi mustasukkaisuus on tullut vasta viime aikoina?
Nuo raivokohtaukset ja toisen vahingoittamisesta puhumiset minua eniten pelottaa. Onko tosissaan ja voisiko oikeasti satuttaa toista ihmistä fyysisesti? Ja nämä puheet on tulleet vasta viime aikoina. Hän ei ole tietääkseni koskaan satuttanut ketään. Hän ei ole mikään kapakkatappelijakaan ollut koskaan.
Omaan korvaani nuo satuttamispuheet ja tärinäviha kuulostavat epänormaalilta. Viimeksi sanoi, että hän voisi hukuttaa erään henkilön (heillä oli ollut mielipide-eroja).
AP
Jos miehelle ei ole puhjennut mielisairautta, niin hän kokee jostain syystä äärimmäistä stressiä. Henkilökohtaisen kapasiteetin ylittävä stressi saa ihmisessä esiin mielenterveysongelmaisen piirteitä, vaikka ihminen normaalioloissa olisi... Noh, normaali.
Kontrolloinnin tarve kertoo "jos saisit tietää niin jättäisit minut" -tyyppisestä ajatuksenkulusta. Miehellä menee töissä erittäin huonosti tai sitten hän on esim ryssinyt raha-asiansa totaalisesti. Tai rakastaja kiristää kertovansa salasuhteesta sinulle, ellei hän eroa sinusta. Me ulkopuoliset emme voi tietää.
Nyt olisi kuitenkin hyvä hetki varmistaa, että sinulla on mukavasti säästöjä, lämpimiä ystävyyssuhteita ja että itselläsi on asiat erityisen hyvin tolallaan. Parisuhteesi voi sairastuttaa sinutkin, jos mies ei hoidata itseään nopeasti.
Mies lääkäriin ja äkkiä. Jos ei suostu / onnistu, niin ota lapset ja lähde. Vaikka turvakodin kautta, ja mielellään vielä lähestymiskielto.
Mustasukkaisuusepäily voi kertoa, että hän itse pettää.
Muuten voi olla, että joku elämäntilanne tai vanheneminen tms on laukaissut jonkin mt-höiriön. Eiväthän ihmiset, joilla on mielenterveydessä vikaa, sellaisina synny, vaan se puhkeaa yhtäkkiä jossain vaiheessa elömää.
Ottaisin yhteyttä lääkäriin ja lähtisin lasten kanssa asumuseroon, kunnes mies on normaali ja syy diagnosoitu ja hoidettu, jos niin onnistutaan tekemään. Kuulostaa siltä, että nyt hän on vaaraksi muille.
Jos sinä puolisona huolestut, huolestun minäkin. Sinä todennäköisesti tunnet puolisosi, ja näet muutoksen.
Sen sijaan en tiedä, mitä pitäisi tehdä.