Mitkä tv-sarjat kuuluvat yleissivistykseen?
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seinfeld
Sopranos
Twin Peaks
Game of Thrones
Walking Dead
Downton Abbey
Noilla pääsee alkuun.
Katson aika paljon elokuvia ja sarjoja. Luen alan kirjallisuutta ja artikkeleita harrastuksen vuoksi. Olen suorittanut muutamia kursseja aiheesta Avoimessa Yliopistossa.
Twin Peaksista olen nähnyt ne orggikset, tätä uusinta viritystä en vielä.
Sopranosia olen katsonut muutamia jaksoja.
Muita en ole nähnyt.
Tässä täytyy nyt miettiä mitä tällä "yleissivistyksellä" tarkoitetaan?
Elokuvahistoriallista arvoa on vain Twin Peaksilla, koska se vaikutti paljon tv-sarjoihin ja elokuviin. Noilla muilla listatuilla ei ole sellaista arvoa.
Saman tason sarjoja (kuin Twin Peaks) on Big Brother ja Selviytyjät. Se on siis mielestäni roskaa, mutta niillä oli jättimäinen vaikutus tv-maailmaan.
Jos haluaa tietää mistä kahvihuoneessa puhutaan, niin ehkä GoT on sitten sitä osastoa, tosin meidän työpaikalla kukaan ei puhu mistään noista sarjoista.
Handmaid's Tale. Game of Thrones. Silta (se alkuperäinen, tanskalainen versio). Taistelutoverit. Solsidan. Frasier. Star Trek (mieluiten se vanhin, jossa William Shatner näyttelee kapteeni Kirkiä). Dallas. Dynastia. Ritari Ässä. Hill Street Blues. Teho-osasto. Twin Peaks. Miami Vice. Happy Days. Kupla. Downton Abbey. Tyttökullat. Jo mainittu Seinfeld. Frendit. Walking Dead.
Tärkeitä sarjoja on vaikka kuinka paljon, ja viittauksia näihin eri yhteyksissä. Nykyisistä nuorisosarjoista en sen sijaan osaa sanoa yhtään mitään.
Ei mikään sarja. Kirjojen kohdalla onkin sitten jo eri juttu.
Vierailija kirjoitti:
Seinfeld tuli itsellekin ekana mieleen. Komediaklassikko ja ihan omaa luokkaansa.
On varmasti muitakin. Mikä olisi paras draamasarja ikinä?
Jotenkin ajattelen asian niin että semmoiset kuuluu yleissivistykseen mihin viitataan palkon muissa sarjoissa, elokuvissa ja ohjelmissa ja Seinfeld on juuri tämmöinen ja Frendit, Sinkkuelämää, got, selviytyjät...
Downton Abbey, Game of Thrones, Simpsonit. Ehkä jopa South Park sen provosoivuuden takia tänä mielensäpahoittajien aikana.
Pieni talo preerialla
Musta ori
Pokka pitää
Twilight zone, Frasier, Seinfeld, Twin Peaks.
Onko yleissivistävä sarja sellainen että heität jonkun fraasin ja toiset tajuavat sen? "Valar morghulis" ja random vastaa "valar dohaeris".
Vastaan Frasier.
Vierailija kirjoitti:
Pikkukakkonen
Mä vaihdoin se isoon kolmoseen, kippis!
Ei mikään. Rasittavia ne ihmiset jotka äimistyvät "siis et sä oo kattonut Frasierii, missä tynnyrissä sä oot kasvanu"
Huomaan, että minulla on hyvin paha aukko sivistyksessä. koska olen onnistunut elämään näkemättä ja katosmatta ainoatakaan edellä mainitsemaasi sarjaa. Mutta minä olenkin varmaan vähän vanhanaikainen koska pidän yleisemminkin enempi mm. kirjojen lukemisesta kuin tv:n tapittamisesta, vaikka toki sitäkin toisinaan. Sen sijaan yhä useammin kysyn, että mitä minä teen tällä palstalla.