Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rapakunnosta takaisin - Vinkkejä?

Vierailija
16.07.2019 |

En ole ikinä oikein pitänyt liikunnasta enkä siis harrastanut mitään tiettyä lajia säännöllisesti. Olen kuitenkin ollut autoton ja pyörätön puuhastelija, ja tykännyt kävellä ympäri kaupunkia joten hyötyliikuntaa on tullut jonkin verran.

Muutimme mieheni kanssa alueelle (maalle) jossa auto on pakollinen ja minkäänlaista hyötyliikuntaa ei enää tule. Toisaalta ei täällä ole sellaistakaan maastoa joka houkuttelisi minua lenkille. Tähän kun lisää alkukesän sairastelukierteen, yhtälö on valmis. Ennen 12k askelta päivässä oli ihan tavallista ilman että koin edes liikkuneeni, nyt 2000 askelta vaatii jo ponnisteluja. Kuukauden verran olen lähinnä maannut kotona ja nyt tajusin miten kunto on romahtanut sinä aikana. Portaissa on alkanut hengästyttää ja liikunta kuulostaa vielä vastenmielisemmältä kuin ennen.

Olen toisaalta optimistinen: jos kunto romahti kuukaudessa, ehkä peruskunnon voi saada myös takaisin melko nopeasti?

Suositusten ”hikiliikuntaa 30 min kolmesti viikossa” kuulostaa tällä hetkellä ylivoimaiselta. Miten pääsen siihen pisteeseen, jossa voin edes harkita sitä?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene metsään kävelemään. Sielu lepää ja saat hyödyn vaihtelevasta maastosta.

Vierailija
2/5 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin vielä huhtikuussa ihan rapakunnossa. Sitten päätin että loppuelämäni ei voi olla näin huonokuntoinen. Aloin ensin käymään salilla kerran viikossa ja sen jälkeen löysin hyvän personal trainerin yhdeltä toiselta salilta. Nykyään treenaan pt:n kanssa kerran viikossa tunnin ja omatoimisesti kaksi kertaa viikossa joko sauvakävelyä tai kahvakuulan kanssa jumppaa. Kunto on noussut tosi hyvin ja olen alkanut löytää sitä liikunnan riemua. Mä olin ennen totaalinen sohvaperuna. Tsemppiä sulle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oleellinen tekijä itselläni on ollut viikoittaisen liikuntasuunnitelman tekeminen. Jos en ole päättänyt etukäteen, että esim. ti ja pe treenaan, viikko humpsahtaa sohvan pohjalla. On liian helppoa siirtää itselle lupaamatonta treeniä, kun on nyt vähän väsy, sääkin on huono ja ehkä kenties hyvällä mielikuvituksella päätä saattaa kohta särkeä. Toinen oleellinen juttu on itselleni suosia ohjattua liikuntaa. Kotona jumpatessa helposti löysäilen ja teen kevyillä painoilla tai vajaalla teholla.

Vierailija
4/5 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mitään kiinnostuksen kohteita joita voisi toteuttaa ulkona? Metsässä samoilua, sieni/marjapaikkojen etsimistä, eläinten/kasvien bongausta tai mitä tahansa. On paljon helpompaa käyttää tunteja kivan harrastuksen parissa ja liikkua lähes huomaamatta, kuin raahata itsensä väkisin 30 minuutin hikilenkille.

Vierailija
5/5 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikottainen liikuntasuunnitelma on hyvä. Itselleni motivaatiota ylläpitämiseksi auttoi liikuntapäiväkirja. Sen ei tarvitse olla mikään seikkaperäinen eikä muutenkaan aikaa vievä, vaan yksinkertainen. Silloin on helppo seurata oman kunnon kehittymistä, miltä suoritus tuntui ja omia kipupisteitä ym. liikunnassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kahdeksan