Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Naisten katetrointi

Vierailija
16.07.2019 |

Onko palstalaisilla kokemuksia katetroinnista. Minulla on virtsaumpi ollut melkein kaksi viikkoa ja pissaaminen on vaikeaa. Saan muutaman sata milliä tulemaan, kun rakossa on melkein 1000ml virtsaa. Tämä helpottaa ja taas pystyn jatkamaan hommia. Kävin eilen päivystyksessä jossa virtsaputki katetroitiin. Tällöin virtsaa tuli melkein 700ml. Tänä aamuna menin uudestaan ja taas päälle 400ml tuli.

Nyt minulla aloitettiin kotikatetrointi, koska virtsaaminen ei onnistu. Myös ilmeisesti virtsarakko on niin venynyt etten saa mitään ulos ennenkuin se on täynnä. Aloitettiin 4krt vuorokaudessa katetrointi ja nyt sainkin virtsaa sen avulla ulos.

Kysymys kuuluukin, onko teillä virtsaumpi helpottanut kuinka nopeasti katetroimisien jälkeen? Minulla on lähete menossa urologille jossa syytä selvitellään. Olen käynyt ultrassa, on otettu pissasta monenmoisia testejä sekä paljon verikokeita munuaisiin ym liittyen - mutta mitään selviyttä ei löydy. Kaikki arvot ovat puhtaat. Ilmeisesti minulla on hermostoon liittyvänä tämä ja siksi urologille meno on ainoa vaihtoehto, jossa apu voisi löytyä.

On todella harmillinen vaiva, eikä aikaisempaa kokemusta ole. Takapuoli ja takareidet ovat jumissa ja jonkinlaista särkyä niihin kohdistuu. Voisiko kyse olla hermosta joka jollain tavalla on sidoksissa virtsarakkoon? Lähinnä myös mietin, palautuuko pissaaminen kuinka nopeasti katetrointien jälkeen? Kiitos jo etukäteen vastauksista.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli rakossa on ollut yli 1 000 ml virtsaa, potilaalle tulisi jättää kestokatetri tai virtsarakkoavanne 1 - 2 viikoksi, jotta rakko voi jäntevöityä. Tällöin katetrin pitää olla auki koko ajan.

Vierailija
2/5 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska naisilla virtsaummen tavallisin syy on rakkolihaksen toimintakyvyn heikentyminen, hoito ei ole yhtä helppoa kuin miehillä, sillä rakkolihaksen supistuskykyä ei yleensä pystytä merkittävästi parantamaan. Potilasta voidaan opettaa tyhjentämään rakkonsa paremmin ponnistamalla tai painamalla, minkä lisäksi ulosvirtauskanavan vastusta voidaan vähentää laajentamalla virtsaputkea tai tekemällä rakonkaulan halkaisuleikkaus. Myös omatoiminen toistokatetrointi on hyvä vaihtoehto. Parhaat hoitotulokset saadaan potilailla, joilla virtsaummen aiheuttaa selvä ulosvirtauskanavan tukos.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
4/5 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minulla eilen ollut kuin 700ml, mutta pakosti on joskus ollut enemmänkin koska en eilen saanut virtsaa ulos. Mutta koska eilen ei ollut eikä tänä aamuna, aloitettiin tämä kotona. Katetroin nyt heti kun pissaamistarve on, ettei rakko enää veny ja palautuisi takaisin.

Vierailija
5/5 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla katerointi on vaikeaa menen uudestaan Uroterapeutille, Sitten virtsarakon tähystykseen.