Mitä hälytysmerkkejä on jotka paljastavat myrkyllisen kaverisuhteen?
Kommentit (14)
-Vähättely ja halveksunta.
-Vähän vaikee selittää mut sellainen kilpailussa olon tunne jota itse et halua eli et siis kilpaile millään. Mutta huomaat kaverisi kilpailevan.
-Olet tylsistynyt etkä viihdy enää hänen seurassaan.
-Hän kertoo sinulle pahaa mieltä tuottavia asioita ja arvostelee niitä joiden kanssa olet esimerkiksi jutellut.
-Manipulointi
-Hänellä ei ole rajoja, käytöstapoja ja joudut ne itse tekemään
Tässä joitakin varoitusmerkkejä, joita olen oppinut vuosien varrella lukemaan:
-Huomaat jatkuvasti, että joudut perustelemaan, peittelemään tai selittelemään kaverisi käytöstä itsellesi tai muille. "Ei se pahaa tarkoita, sillä on vain meneillään X, Y, Z..." Jos tällainen jatkuu kuukaudesta ja vuodesta toiseen, ongelma voi olla kaverin persoonassa, temperamentissa tai tavassa suhtautua muihin.
-Kaverin seurassa tulee paha, kiusallinen tai hankala olo. Kaikilla on joskus skismaa, mutta jatkuva huono olo toisen kanssa ollessa ei ole normaalia.
-Suhde ei ole tasavertainen. Jommankumman tarpeet ovat aina vähemmän tärkeitä kuin toisen. Suhteessa on selkeä dynamiikka, jossa sinä olet kaverillesi aina olkapää jota vasten itkeä/henkilökohtainen terapeutti/taksi/raha-automaatti, muttet voi koskaan odottaa vastapalveluksia – tai sitten niistä tehdään kauhea numero. Tähän liittyen, iso varoitusmerkki on myös sellainen dynamiikka, jossa kaveri voi "huomautella" sinulle milloin mistäkin asioista, mutta jos otat hänen käytöksensä puheeksi vähänkään kriittisessä valossa, seuraa räjähdys tai mökötystä.
-Kaveri on kyvytön iloitsemaan kanssasi positiivisista asioista, tai tukemaan sinua kohtuullisessa määrin kohdatessasi vastoinkäymisiä. Kaveri kääntää kaikki keskustelut itseensä, omiin ongelmiinsa tai saavutuksiinsa.
-Kaveri vääristelee tapahtumien kulkua, väittäen esimerkiksi riitojen olevan aina sinun syytäsi, projisoiden oman persoonansa haasteet sinuun, jne.
Kaveristasi paistaa se, että muut ovat olemassa vain häntä varten.
Lisäksi hän yrittää hienovaraisen ovelasti ohjailla puheillaan ja omilla perusteluillaan sinun elämääsi.
Sinulle jää aina hänen seurassaan epämääräinen, alistettu ja paha olo.
paha olla aina tapaamisten jälkeen.
Hän vertaa teitä kokoajan. Jos näytät uuden vaatteen, jonka ostit, hän analysoi vaatteen, miten väri ja malli sopisi hänelle. Jos leikkautat hiuksesi, hän perustelee, miksei itse leikkauta kyseistä mallia. Jos laihdut, häntä ei kiinnosta nälkiintyminen, hän haluaa nauttia elämästä. Jos sinulla on auto, hän ei halua autoilla eettisistä syistä (sinun autokyytisi kyllä kelpaa).... eli olette koko ajan kuin kilpasilla, hänen mielestään.
Vittuilu ja piruilu. Törkeät katoamistemput esim. yhteisillä reissuilla. Kaverin miehelle itsensä tykyttäminen.
Energiasyöppö. Syyllistävä. Mustasukkainen, yllättäen ihan hetero kavrrsuhteissa on jollain tspana olla mustasukksinen. Kateellinen. Muista eristävä.
rahanlainaaminen, ei takaisinmaksua
sinä olet yhteydenpidossa useimmiten aloitteentekijä
Tapaamisten jälkeen on epämääräinen paha olo, vaikka tapaaminen olisi sujunut ihan hyvin.
Itselläni on "kaveri", joka koko ajan maalaa piruja seinälle tulevaisuuteni asioista. Kun jotain iloista tapahtuu minulle, hän sanoo, miten asiat voivat kuitenkin kääntyä huonosti.
Jos juttelet jollekkin. Hän tulee siihen väliin.
Alkaa jutella siitä mikä sinulla oli kesken kaverin kanssa ja kääntää samantien aiheen itseensä. Aina ja joka paikassa ihme kiilaaja.
Ai niin, vielä yksi juttu, joka liittyy enemmän ystävyyden alkuun ja tutustumisvaiheeseen. Tämä on hyvin subjektiivinen ja erittäin kontekstisidonnainen asia, joka voi kuitenkin joissain tilanteissa olla varoitusmerkki.
Olen huomannut, että jo alkuvaiheessa todella innokkaat ja intensiiviset ihmiset voivat olla ystävyyssuhteissa ailahtelevaisia, vaativia ja hankalia. Jos heti hehkutetaan sielunsiskoutta ja käyttäydytään kuin lyhyen keskustelun tai tuttavuuden perusteella oltaisiin jo parhaita ystävyksiä, kannattaa pitää etäisyyttä kunnes on arvioinut tilanteen. Itselläni kävi melko vasta näin, ja muutamaa kuukautta myöhemmin paljastui yhteisen ystävän kautta henkilön todellinen luonne: kaksinaamainen, vaativa ja ystäviään epäreilusti kohteleva draamakuningatar.
Yksi kaveripiirini jäsen jaksaa jatkuvasti korostaa kuinka paljon parempia hänen muut (tämän kaveripiirin ulkopuoliset) ystävänsä ovat. Yhteisissä tapaamisissa on jatkuvasti kännykällä ja viestittelee näiden parempien ystävien kanssa. Muutenkaan ei koskaan ota muita huomioon, saa nähdä kuinka kauan hänen uudet kaverisuhteensa kestävät. Hankala päästä eroon kun kuitenkin joskus on itse aloitteellinen osapuoli, varmaankin vain päästäkseen kehumaan omaa erinomaista elämäänsä.
Tahallisten huonojen vinkkien ja neuvojen antaminen.