Käytetyillä lastenvaatteilla rahoiksi?
Tuolla muutama perhebloggari vakuuttelee, että voi lapsilleen ostaa vaikka kuinka vaatteita,
koska niistä saa lähes saman tai jopa enemmän kirpputoreilla, vaikka niitä olisi käytetty. Eli niillä voi jopa tienata.
Onko oikeasti näin? Mitä merkkejä koskee, ja millä foorumeilla kannattaa myydä?
Facen ryhmät? Tori? Mistä saa parhaimmat hinnat? Entäs jos vaatetta ei käytetä lainkaan, minkä vaatteen hinta varmasti nousee? Näin isovanhempana olisi kiva ostaa vaatteita, joiden arvo oikeasti säilyy.
Kommentit (9)
En usko. Itse en kyllä maksaisi käytetyistä rytkyistä uuden hintaa.
Ei ole mahdollista päästä voitolle käytetyillä lastenvaatteilla, ellei ole itse saanut niitä jostain syystä ilmaiseksi. Merkkivaatteet pitää arvonsa, jos ne on hyvin vähän pidettyjä eli käytännössä vain päällä käyneitä, jos sitäkään. Muista kuin merkkivaatteista ei ole mahdollista saada käytettynä kuin hiluja.
Mielellään nämä merkkirytkyjen ostajat väittävät lähiympäristölleen, että vaatteilla voi tienata, esim. omille miehilleen näin uskottelevat, että saavat miehensä maksamaan vaatteet. Totuus on kuitenkin toinen.
Jos haluaa ansaita, olisi ostettava special-alesta merkkivaatteita, joista ei irrota edes lappuja. Kun osa mammoista jää ilman, voi itse laittaa vaatteet isolla rahalla myyntiin. Mutta kyse on siis täysin käyttämättömistä vaatteista.
No ei se nyt ihan noin mustavalkoista ole. Sanoisin että tuokin asia vaatii perehtymistä. Minä olen vuosien saatossa oppinut merkit mitkä myy, ja samoin oppinut huomaamaan milloin ne hiipuu. Pitää olla myös silmää malleille ja kuoseille, kaikki ei tee kauppansa vaikka rinnassa olisi mikä logo.
Vaatehuolto on myös oma juttunsa, paljon kirppiksiä kiertävänä olen huomannut että suurin osa ihmisistä ei osaa pestä ja huoltaa vaatteita oikein. Niistä tulee silloin harmaata lumppua.
Jos tietää oikeat merkit, on silmää malleille ja kuoseille, huoltaa vaatteita oikein ja osaa ne vielä kaupata oikeilla saiteilla, niin kyllä niistä rahaa takaisin saa. Ei se silti mitään rahoiksi lyömistä ole, koska harvoin vaatteesta kuitenkaan saa enempää kuin mitä siitä on maksanut. Ja aina voi käydä niin että lapsi saa polviin reiät tai syö kauluksen puhki-> roskiskamaa. Mutta minulle tämä “harrastus” on mahdollistanut sen että olen voinut aina ostaa lapsilleni kivoja ja laadukkaita vaatteita, vaikka olen pienituloinen. Koska myynnin jälkeen esim. merkkitoppahaalarille on voinut jäädä käyttöhintaa vain esim. 30e.
Mutta painotan että itselle ainakin tämä on enemmänkin harrastus kuin tapa tienata. Koska satun vain pitämään kauniista vaatteista. :)
Mutta kannattaako ostaa uusia alesta, vaiko tehdä hyvällä silmällä löytöjä kirpputoreilta?
Jotenkin itse ajattelen, että jälkimmäisellä voikin tienata.
En myöskään ymmärrä enää uusien ostamista, kun maailma on "rättejä" täynnä.
Ja joku jo taisi aiemmin sanoa, että taitaa olla itsen ja aviopuolison (tai muun rahoittajan) huijaamista, että vaatteista saisi aina vähintään omansa takaisin.
No ei ihan pidä paikkaansa. Lastenvaate on aika riski"sijoitus", vaatteet kuluvat hyvällä pyykkihuollollakin usein melko nopeasti lasten rymytessä. Joskus jostain vaatteesta voi saada enemmän kuin on maksanut, mutta kaupat pitää tehdä oikeaan aikaan. Suosio kestää usein vähän aikaa. Kannattaa mieluummin hankkia laadukkaita vaatteita, joita lapsi haluaa pitää ja huoltaa hyvin, jotta vaate säilyy seuraaville käyttäjille.
Vierailija kirjoitti:
No ei ihan pidä paikkaansa. Lastenvaate on aika riski"sijoitus", vaatteet kuluvat hyvällä pyykkihuollollakin usein melko nopeasti lasten rymytessä. Joskus jostain vaatteesta voi saada enemmän kuin on maksanut, mutta kaupat pitää tehdä oikeaan aikaan. Suosio kestää usein vähän aikaa. Kannattaa mieluummin hankkia laadukkaita vaatteita, joita lapsi haluaa pitää ja huoltaa hyvin, jotta vaate säilyy seuraaville käyttäjille.
Siis enemmän kuin uutena? Vaiko enemmän kuin itse kirpparille maksoi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis enemmän kuin uutena? Vaiko enemmän kuin itse kirpparille maksoi?
Uutena.
Tietyt kuviot/kuosit on haluttuja. Aina ei tarvitse edes olla merkkikamaa. Mutta pitää tietää just eikä melkein. Itse en ole tehnyt vaatteilla bisnestä, mutta kyllähän jo sekin ihmetytti, kun joku halusi maksaa käytetystä H&M bodysta 12€, kun itse maksoin siitä 7,95€. Huutokaupan lähtöhinta oli muutaman euron.
Olen eri mieltä. Joskus aikoinaan noin oli, mutta nykyään tarjontaa on niin paljon että hyvätkään vaatteet eivät meinaa mennä kaupaksi vaikka halvalla myy. Voihan olla että on jotain tiettyjä tosi haluttuja ja laadukkaita merkkejä joita on helpompi myydä, mutta niistä varmasti joutuu itsekin hankita vaiheessa enemmän maksamaan.