Sanooko ne neuvolassa ylipainosta?
Painan 112-117 kiloa ja oon raskaana. Pelottaa että sanovat jotain. :(
Kommentit (34)
Voivat sanoa, mutta vain hyvää ajatellen. Sua ja vauvaa. Voi tulla esim radi, mulle tuli vaikka paino oli raskauden alussa 68kg ja lopussa 75kg.
Sanoo. Sitä painoa seurataan. Punnitaan ja kirjataan taulukkoon.
No sun kohdalla on syytä sanoakin.
Ap nyt terveelliset elintavat käyttöön heti. Ajattele niin, että vauvasi rakentuu niistä aineksista, mitä suuhusi pistät. Itselläni auttoi, vaikka en ollutkaan ylipainoinen odottaja.
Saatan hieman kyseenalaistaa kaltaistesi kyvyn olla hyviä äitejä, kun pelkäät ensimmäisenä neuvolantädin kommentteja, etkä sitä, kuinka vauvasi voi kärsiä ylipainosi takia.
Mikseivät naiset voi hoitaa itseään kuntoon ennen lastenhankintaa?
Vierailija kirjoitti:
Saatan hieman kyseenalaistaa kaltaistesi kyvyn olla hyviä äitejä, kun pelkäät ensimmäisenä neuvolantädin kommentteja, etkä sitä, kuinka vauvasi voi kärsiä ylipainosi takia.
No ei ollut suunniteltu raskaus ja myöhäistä enää laihduttaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Voivat sanoa, mutta vain hyvää ajatellen. Sua ja vauvaa. Voi tulla esim radi, mulle tuli vaikka paino oli raskauden alussa 68kg ja lopussa 75kg.
Mikä on radi?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on radi?
Ap
Raskausdiabetes
Painoin 100kg kun raskauduin. Viikolle 30 mennessä paino on noussut 6kg, tästä lääkäri sanoi ettei saisi enempää nousta koska olen ylipainoinen odottaja. Kävin kahdesti sokerirasituksessa, eli ei niitten perusteella ole radia. Mun täytyy tästä huolimatta mitata verensokereita 4 kertaa päivässä kolmen päivän ajan. Olen nyt viikolla 34, käyn töissä (kaupassa, hyllytystä yms) ja olo on hyvä eikä ole vaivoja.
Silti painosta jaksetaan lähes joka kerta neuvolassa huomautella ja puhua kuinka vaarallista se on. Laihduttaa en saa, mutta en myöskään lihota. Kokoajan tuntuu että olen huono ihminen koska olen lähtökohtaisesti ylipainoinen odottaja.
Et voi varsinaisesti laihduttaa, mutta voit raskauden aikana syödä ohjeiden mukaan. Näin raskauden tuoma painon pysyisi kohtuudessa. Jos et liiku niin alita nyt ulkoilu, kävely tms.
Neuvolassa seurataan äidin ja sikiön vointia. Siihen kuuluu myös painon seuranta. Toivottavasti terkka on asiallinen.
Älä ajattele että sinua syyllistetään vaan asia on fakta. Sinulla on ylipainoa ja se voi olla riskitekijä
Mulla oli 5 kg ylipainoa. Siitä ei sanottu mitään, ainoastaan seurattiin paljonko painoa tulee lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on radi?
Ap
Raskausdiabetes. Jos se tai painonnousu huolettaa sinua niin voit ottaa raskausdiabeteksesta kärsivien ruokavalion heti käyttöösi. Sano siitä neuvolassa ja sinulle annetaan tai printataan se Terveyskirjaston sivuilta sinulle.
Ruokavalion avulla vauva saa kaiken tarvitsemansa, sinä vältyt raskausdiabetekselta ja suurelta painonlisäykseltä. Synnyttämisestä toipuu helpommin kun ei ole ylipainoinen. Toki sekin on yksilöllistä mutta pienen vauvan vanhempi joutuu kyllä liikkumaan ja valvomaan koliikin sattuessa niin, että se oma ravitsemus jää helposti retuperälle.
Muutenkin raskausdiabeetikkojen ruokavalio on kaikin puolin järkevä ohje kaikille liiallisista kiloista kärsivälle.
Vierailija kirjoitti:
Mulla bmi 30, ei sanonut mitään.
Ap:n painoindeksi on kyllä paljon enemmän, ellei pituutta sitten ole 2m, mitä epäilen. Mulla oli myös raskauden alussa BMI 30 ja nyt rv38 painoa on tullut 2kg. Eivät ole sen kummemmin huomautelleet neuvolassa mutta ovat olleet tyytyväisiä kun painoa ei ole tullut juuri ollenkaan.
Raskaus on hyvä motivaattori laittaa ruokatavat kuntoon ja alkaa vaikka kävelylenkit päivittäin. Sujuu loppuraskauskin mukavammin jos ei ole ihan rapakunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Painoin 100kg kun raskauduin. Viikolle 30 mennessä paino on noussut 6kg, tästä lääkäri sanoi ettei saisi enempää nousta koska olen ylipainoinen odottaja. Kävin kahdesti sokerirasituksessa, eli ei niitten perusteella ole radia. Mun täytyy tästä huolimatta mitata verensokereita 4 kertaa päivässä kolmen päivän ajan. Olen nyt viikolla 34, käyn töissä (kaupassa, hyllytystä yms) ja olo on hyvä eikä ole vaivoja.
Silti painosta jaksetaan lähes joka kerta neuvolassa huomautella ja puhua kuinka vaarallista se on. Laihduttaa en saa, mutta en myöskään lihota. Kokoajan tuntuu että olen huono ihminen koska olen lähtökohtaisesti ylipainoinen odottaja.
Kannattaa nyt muistaa, että siellä äitiysneuvolassa huolehditaan enemmän vauvan voinnista ja sinun painoasi arvostellaan vain ikäänkuin vauvan kasvatusalustana. Se ei ole henkilökohtaista.
Yhtä lailla neuvolassa kiinnitetään huomiota siihen, ettei paino nouse vaikka söisi prikulleen annettujen ohjeiden mukaan. Minulla raskauspahoinvointi kesti kuusi kuukautta ja muuttui sen jälkeen närästykseksi. Osa syömästäni tuli ylös ja hel ve tilliseen närästykseen auttoi vain kylmä maito ja raejuusto. Elin niillä sitten loppuraskauden koska annettujen ohjeiden noudattaminen oli närästyksen vuoksi mahdotonta.
Mulla oli kahden ihmisen paino raskaana ollessa. Asiasta kyllä keskusteltiin syyllistämättä eli kerrottiin lisäriskit mitä raskaus tuo tullessaan ylipainolla ja radi kokeissa piti käydä 2 kertaa. Ihan normaalissakin raskaudessa punnitaan joka kerta neuvolassa. Jos sun hoitaja sielä alkaa hankalaksi sulla on oikeus vaihtaa.
Raskaana saa muuten laihduttaa kunhan tekee sen oikein eli liikkuu enemmän oman jaksamisen rajoissa ja syö oikein. Itse laihduin raskaana ollessa ihan vain syömällä paremmin. 10kg kevyempänä raskautta edeltävään painoon kävelin ulos synnäriltä. Ainiin ja jos joku pelottelee että niistä sulavista läskeistä menee myrkkyjä sun kautta vauvaan niin se on täyttä huuhaata ja höpöhöpöä. Ylipainoisena olisi kuitenkin tärkeää ettei paino nouse raskaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on radi?
Ap
Raskausdiabetes. Jos se tai painonnousu huolettaa sinua niin voit ottaa raskausdiabeteksesta kärsivien ruokavalion heti käyttöösi. Sano siitä neuvolassa ja sinulle annetaan tai printataan se Terveyskirjaston sivuilta sinulle.
Ruokavalion avulla vauva saa kaiken tarvitsemansa, sinä vältyt raskausdiabetekselta ja suurelta painonlisäykseltä. Synnyttämisestä toipuu helpommin kun ei ole ylipainoinen. Toki sekin on yksilöllistä mutta pienen vauvan vanhempi joutuu kyllä liikkumaan ja valvomaan koliikin sattuessa niin, että se oma ravitsemus jää helposti retuperälle.
Muutenkin raskausdiabeetikkojen ruokavalio on kaikin puolin järkevä ohje kaikille liiallisista kiloista kärsivälle.
Terveyskirjaston ohjeet radin ruokavaliosta on ihan peestä. Eikä ne ole järkeviä yhtään kenellekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on radi?
Ap
Vauva kyllä ottaa tarvitsemansa äidin kehosta vaikka pakolla. Se on äiti jonka voinnin takia hyvä ruokavalio on suositeltavaa. Toki jos kauheasti mättää herkkuja yms radi saattaa kolahtaa ja se sitten haitata lapsen kehitystä
Vierailija kirjoitti:
Mä taas kyseenalaistan sun kyvyn olla hyvä äiti tommosella toisen tuomitsemisella. Raukka lapset oppii heti että toisia saa tuomita ja haukkua. Näin niitä koulukiusaajia syntyy.
Lisäksi ihan normaalia stressata sitä että neuvolassa kohdellaan törkeästi painon takia. Johan jo itsekkin jo täällä olet ilkeä asiasta. Jos olet saanut lokaa niskaan painosta pitkään niin normaalia ahdistaa asia kun haluaisi kuitenkin niinkin herkällä hetkellä kun raskaana olla hyvin mielin. Eri asia jos vaikka tupakoisi tms mutta ylipaino nyt ei tuo kun hieman isomman radi riskin. Ei muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikseivät naiset voi hoitaa itseään kuntoon ennen lastenhankintaa?Mä taas kyseenalaistan sun kyvyn olla hyvä äiti tommosella toisen tuomitsemisella. Raukka lapset oppii heti että toisia saa tuomita ja haukkua. Näin niitä koulukiusaajia syntyy.
Lisäksi ihan normaalia stressata sitä että neuvolassa kohdellaan törkeästi painon takia. Johan jo itsekkin jo täällä olet ilkeä asiasta. Jos olet saanut lokaa niskaan painosta pitkään niin normaalia ahdistaa asia kun haluaisi kuitenkin niinkin herkällä hetkellä kun raskaana olla hyvin mielin. Eri asia jos vaikka tupakoisi tms mutta ylipaino nyt ei tuo kun hieman isomman radi riskin. Ei muuta.
Tupakointia ja ylipainoa on kyllä turha verrata keskenään.
Ylipaino johtuu väärästä ravinnosta, joten melkoisen tärkeää on naisen alkaa syömään hyvin kun on raskaana ja näin varmistaa lapsen hyvä ja terve kehitys. Kyse ei ole vain radista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on radi?
Ap
Vauva kyllä ottaa tarvitsemansa äidin kehosta vaikka pakolla. Se on äiti jonka voinnin takia hyvä ruokavalio on suositeltavaa. Toki jos kauheasti mättää herkkuja yms radi saattaa kolahtaa ja se sitten haitata lapsen kehitystä
Mistä se vauva sen ravinnon ottaa, jos äiti syö huonosti?
Mulla bmi 30, ei sanonut mitään.