Työnantaja ei korvaa:ambulanssi!?!
Sain sairaskohtauksen työpaikalla, työaikana ja siis kesken töiden.
Ambulanssi tilattiin, mutta joku joka sen tilasi ilmoitti siihen minun nimeni, ei työnantajaa.
Laskun maksan minä koska se on minun nimellä.
Että siinäpä työantajan tuki sairastuneelle. Ei varmaan arvailla mitä mieltä olen tästä .
Lisäksi sairaskassa vittuikee ja työnantaja tekee kaikkensa etten minä enää pääse takaisin töihin.
Kommentit (17)
Vierailija kirjoitti:
Ambulanssia ei tilata. Hätäkeskus päättää onko tarvetta vai ei.
Mutta ihan yleisten periaatetiden mukaan, se maksaa joka tilaa ja sinähän et mitään ambulanssia tilannut, etkä olisi sitä edes halunnut, joten et myöskään maksa mitään.
No johan on ajatuskukkanen. Harvoin vakavan sairaskohtauksen saanut tai vaikkapa onnettomuuteen joutunut itse apua soittaa, silti (tietysti) maksaa ambulanssin omavastuun.
...millä logiikalla tämä kuuluisi työantajan maksettavaksi?
Työnantaja maksaa vain työterveyshoidon ja valitsee itse missä se järjestetään.
Työmatkalla ja työaikana tapahtuneet tapaturmat kuuluvat työnantajan vakuutusyhtiön korvattavaksi, mutta sairauskohtaus ei ole työtapaturma.
Sinuna kääntyisin ammattiliittoni puoleen. Jos kyse on työn aiheuttamasta sairaudesta ja sen akuutista kohtauksesta, kaiken järjen mukaan työterveyden pitäisi korvata ambulanssi. Jos se taas EI ole työstä johtuva sairaus, voi olla, että joudut maksamaan ambulanssihoidon itse.
Mutta kysy liitostasi. Samoin tarvitset heiltä tukea, jos työnantajasi on nyt sinua kampeamassa pois työstä.
https://www.tyosuojelu.fi/tyoterveys-ja-tapaturmat/tyoterveyshuolto
"Työnantajan on järjestettävä lakisääteinen ehkäisevä työterveyshuolto, vaikka palveluksessa olisi vain yksi työntekijä. Sen sijaan sairaanhoidon järjestäminen on työnantajalle vapaaehtoista. Lakisääteiseen työterveyshuoltoon kuuluvat kuitenkin vastaanottokäynnit työhön liittyvän sairauden vuoksi."
Jos työnantaja kampeaa ulos työpaikasta, ota yhteys liittoon, jos siis kuulut siihen.
Ja kyyti maksoi mitä? 30e? Ja täällä valitetaan? Ei työnantaja kyytiä maksa vaan se, joka kyyditään.
Ambulanssikaavakkeeseen kirjoitetaan potilaan nimi ja kotiosoite. Lasku lähetetään sille samalle ihmiselle.
Jätä maksamatta, ulosottoon se menee muiden maksujen kanssa. Turha kantaa huolta raha-asioista.
Vierailija kirjoitti:
Ja kyyti maksoi mitä? 30e? Ja täällä valitetaan? Ei työnantaja kyytiä maksa vaan se, joka kyyditään.
25 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Sinuna kääntyisin ammattiliittoni puoleen. Jos kyse on työn aiheuttamasta sairaudesta ja sen akuutista kohtauksesta, kaiken järjen mukaan työterveyden pitäisi korvata ambulanssi. Jos se taas EI ole työstä johtuva sairaus, voi olla, että joudut maksamaan ambulanssihoidon itse.
Mutta kysy liitostasi. Samoin tarvitset heiltä tukea, jos työnantajasi on nyt sinua kampeamassa pois työstä.
https://www.tyosuojelu.fi/tyoterveys-ja-tapaturmat/tyoterveyshuolto
"Työnantajan on järjestettävä lakisääteinen ehkäisevä työterveyshuolto, vaikka palveluksessa olisi vain yksi työntekijä. Sen sijaan sairaanhoidon järjestäminen on työnantajalle vapaaehtoista. Lakisääteiseen työterveyshuoltoon kuuluvat kuitenkin vastaanottokäynnit työhön liittyvän sairauden vuoksi."
Ihan niinku joku vielä nykyään kuuluis johonki liittoon. Vanhojen pappojen Brezneviläisiä jäänteitä...
Se ambulanssi maksaa 25 e sulle. Riippuen sairauskassa säännöistä, voivat korvata sen kokonaan sulle takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Jos työnantaja kampeaa ulos työpaikasta, ota yhteys liittoon, jos siis kuulut siihen.
Mitä se hyödyttää? Mut savustettiin ulos töistä kun pystyin tapaturman jälkeen tekemään töitä vain osa-aikaisesti. Kätevästi ketjutetut määräaikaiset sopparit jäivät sen jälkeen kirjoittamatta. Kätevää kunnille jotka vuosia ketjuttavat soppareita, työntekijälle aivan persiistä.
Ei ambulanssia voi mitenkään "tilata työnantajan nimelle", se ei vaan ole millään lailla mahdollista. Jos kyse on työtapaturmasta tai liikennevahingosta, on mahdollista merkitä se tieto lomakkeelle potilaan henkilötietojen lisäksi jolloin vakuutusyhtiö maksaa kulut. Muussa tapauksessa lasku 25e omavastuusta menee aina ja poikkeuksetta potilaalle itselleen. Omavastuukin tulee vain silloin kun ambulanssi kuljettaa potilaan tai lääkitsee kohteessa. Jos akuutin hoidon tarvetta ei todeta tai potilas menee esim taksilla päivystykseen niin se pelkkä tutkiminen ei maksa mitään.
Siis 25e ja jaksat valittaa??? Ei varmaan tämän kohtauksen vuoksi työnantajasi halua sinusta eroon 🙄.
Sovi työpaikalla, että sulle ei sitten ambulanssia soiteta, oli sitten sydäri, keuhkoveritulppa tai viinakramppi. Jää perikunnalle 25e enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Ei ambulanssia voi mitenkään "tilata työnantajan nimelle", se ei vaan ole millään lailla mahdollista. Jos kyse on työtapaturmasta tai liikennevahingosta, on mahdollista merkitä se tieto lomakkeelle potilaan henkilötietojen lisäksi jolloin vakuutusyhtiö maksaa kulut. Muussa tapauksessa lasku 25e omavastuusta menee aina ja poikkeuksetta potilaalle itselleen. Omavastuukin tulee vain silloin kun ambulanssi kuljettaa potilaan tai lääkitsee kohteessa. Jos akuutin hoidon tarvetta ei todeta tai potilas menee esim taksilla päivystykseen niin se pelkkä tutkiminen ei maksa mitään.
Oletko nyt ihan varma asiasta? Sairastuin Saksassa, työpaikallani, ollessani töissä. Ambulanssi tuli Lubeckestä ja vei minut sairaalaan.
Jos papereissa olisi lukenut työnantajan nimi, he olisivat kaikki laskut maksaneet, mutta koska joku soittaja oli ilmoittanut minun nimeni , niin lasku tuli minulle kuulemma maksettavaksi. Ei minulle ole puhuttu mistään omavastuulla enkä osaa saksaa että sitä papereista edes löytäisin.
Se 25€ on vain potilaan omavastuuosuus, todellisuussa se että ambulanssi edes liikahtaa johonkin suuntaan tehtävän saadessaan maksaa yhteiskunnalle PALJON enemmän, silloin ei ole kysymys enää kympeistä.
Ambulanssia ei tilata. Hätäkeskus päättää onko tarvetta vai ei.
Mutta ihan yleisten periaatetiden mukaan, se maksaa joka tilaa ja sinähän et mitään ambulanssia tilannut, etkä olisi sitä edes halunnut, joten et myöskään maksa mitään.