Suihkussa ei saisi käydä joka päivä, kuinka usein sinä käyt?
"Päivittäisestä suihkussa käymisestä voi professorin mielestä olla terveydelle enemmän haittaa kuin hyötyä.
Ensinnäkin suihkuttelu voi tuhota ihon normaalia, hyvää bakteeristoa. Ankarimmin ihon suojamekanismia verottaa kuumalla vedellä lotraaminen.
Jos iholta huuhtoutuu suihkun vuoksi viemäriin joka päivä runsaasti hyviä ja tarpeellisia mikro-organismeja, iho on vaarassa kuivua ja ärtyä.
Ihon pitäisi suojella meitä haitallisilta mikro-organismeilta, mutta kuiva iho ei tähän välttämättä kykene."
https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/04965918-c8be-4e5d-a2f1-f6045…
Minä käyn joka päivä suihkussa. Hikoilen paljon ja helposti, lisäksi hiukseni ovat rasvoittuvaa sorttia. Ihoni ei silti yleisesti ottaen ole kuiva, en edes rasvaa sitä yleensä. Kädet ainoat kuivat, kun niitä joudun työssäni pesemään paljon.
Kommentit (121)
Niinä päivinä kun urheilen, käyn aina urheilusuorituksen jälkeen. Muuten joka kolmas päivä. Kainalot ja alapää tulee luonnollisestikin pestyä päivittäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyn joka ilta suihkussa ja pesen siellä siis koko vartalon ja hiukset. Aamulla pesen kainalot ja kasvot ja intiimialueet.
Olisi muuten mukava tietää, että mitä sellaiset ihmiset tekevät työkseen, jotka eivät käy suihkussa joka päivä. Voisin kuvitella, että siivoojat, hoitajat, ym. ym. tekevät sellaista työtä, että todellakin haluavat päästä suihkuun työpäivän jälkeen.
Olen tarjoilija ja kahdesti viikossa suihkussa, työ on fyysisesti rankkaa, mutta minä en oikeastaan hikoile. Sille on ihan syykin tavallaan, tai syytä ei tiedetä mutta hikoilua ei esiinny. lähinnä naurattaa kun naama vain muuttuu punaisemmaksi mitä kiireempi on, saunassa en myöskään hikoile. Tämä alkoi teininä ja nyt nelikymppisenä odottelen vaihdevuosia mielenkiinnolla josko hikirauhaseni alkaisivat toimimaan.
"Itsesyntyinen hikoilun vähäisyys
Tuntemattoman tekijän aiheuttamassa hikoilun puutteessa hikirauhasia on normaali määrä. Ruumiin lämpötilan nousu ruumiillisessa rasituksessa, saunassa, kuumassa ilmassa tai infektiosairauden aikana ei saa aikaan hikoilua, joka jäähdyttäisi elimistöä. Sen sijaan ihosuonet avautuvat ja varsinkin kasvot punoittavat voimakkaasti. Kasvojen iho tuntuu kireältä. Iho ei kuitenkaan silminnähtävästi turpoa.
Ei tiedetä, miksi hikoilun laukaiseva hermoimpulssi ei kulje hikirauhaseen asti. Jännityksen aiheuttama ja muu niin sanottu emotionaalinen hikoilu toimii sen sijaan normaalisti. Potilailla on hikoilupuuskia tavalliseen tapaan myös vaihdevuosissa. Itsesyntyisen hikoilun puutteen yleisyydestä ei ole tehty tutkimuksia, mutta sitä pidetään naisilla melko yleisenä ainakin lievässä muodossa, miehillä harvinaisena. Siihen liittyy usein migreenityyppinen päänsärky. Oireet voivat alkaa lapsena tai aikuisena."
Lisättäköön vielä että alapesulla ja kainalot+naaman pesen päivittäin.
En käy suihkussa, jos oon vaan yksin kotona. Niinä päivinä kun on jotain ihmiskontaktia, käyn ainakin vartalosuihkussa, hiukset pesen yleensä 2 kertaa viikossa.
Kyllä mun pitää joka aamu käydä suihkussa jotta en haise, en toki hiuksia pese kuin korkeintaan pari kertaa viikossa enkä käytä kropan pesuun yleensä saippuaa, joskus haaroihin laitan sinne tarkoitettua pesunestettä. Vaatteetkin pitää joka aamu laittaa puhtaat, olisi kauhea pukea likaiseen kroppaan (pääosin siis haarat ja kainalot) puhtaat vaatteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyn joka ilta suihkussa ja pesen siellä siis koko vartalon ja hiukset. Aamulla pesen kainalot ja kasvot ja intiimialueet.
Olisi muuten mukava tietää, että mitä sellaiset ihmiset tekevät työkseen, jotka eivät käy suihkussa joka päivä. Voisin kuvitella, että siivoojat, hoitajat, ym. ym. tekevät sellaista työtä, että todellakin haluavat päästä suihkuun työpäivän jälkeen.
Olen tarjoilija ja kahdesti viikossa suihkussa, työ on fyysisesti rankkaa, mutta minä en oikeastaan hikoile. Sille on ihan syykin tavallaan, tai syytä ei tiedetä mutta hikoilua ei esiinny. lähinnä naurattaa kun naama vain muuttuu punaisemmaksi mitä kiireempi on, saunassa en myöskään hikoile. Tämä alkoi teininä ja nyt nelikymppisenä odottelen vaihdevuosia mielenkiinnolla josko hikirauhaseni alkaisivat toimimaan.
Tuntemattoman tekijän aiheuttamassa hikoilun puutteessa hikirauhasia on normaali määrä. Ruumiin lämpötilan nousu ruumiillisessa rasituksessa, saunassa, kuumassa ilmassa tai infektiosairauden aikana ei saa aikaan hikoilua, joka jäähdyttäisi elimistöä. Sen sijaan ihosuonet avautuvat ja varsinkin kasvot punoittavat voimakkaasti. Kasvojen iho tuntuu kireältä. Iho ei kuitenkaan silminnähtävästi turpoa.
Ei tiedetä, miksi hikoilun laukaiseva hermoimpulssi ei kulje hikirauhaseen asti. Jännityksen aiheuttama ja muu niin sanottu emotionaalinen hikoilu toimii sen sijaan normaalisti. Potilailla on hikoilupuuskia tavalliseen tapaan myös vaihdevuosissa. Itsesyntyisen hikoilun puutteen yleisyydestä ei ole tehty tutkimuksia, mutta sitä pidetään naisilla melko yleisenä ainakin lievässä muodossa, miehillä harvinaisena. Siihen liittyy usein migreenityyppinen päänsärky. Oireet voivat alkaa lapsena tai aikuisena."
Minäkään en ole hikoillut koskaan, tai en ainakaan teini-iästä alkaen. Ei tule hiki saunassa eikä lenkillä, ja synnytyksissäkin hoitajat sanoivat, että "eihän sulla ole edes hiki", kun kipuja ja tuskaa valitin. Nyt olen 59-v. enkä hikoile vieläkään.
Ettekö te ihmiset liiku ollenkaan, vai jätättekö vaan hikoilun jälkeen peseytymättä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellakin käyn joka päivä suihkussa ja ennenn nukkumaanmenoa, hyi olkoon jos pitäisi mennä likaisena sänkyyn.
Mitä hittoa sä päivän touhuat, jos olet iltaisin likainen??
Sä varmaan sitten makaat sisällä sängyssä? Itse ainakin harrastan liikuntaa lähes päivittäin, vähintään kävelen työmatkat yhteensä 3km. Asun tiheästi asutulla kaupunkialueella, jossa jo ilmansaasteita kertyy varmasti hiuksiin ulkona kulkiessa. Jalat on kengissä vähintään 10-11 tuntia, meikit on naamassa.. Jne jne.
Ylipäätään jos elää normaalisti eikä ole vain siellä kotona sängyssä, on kyllä päivittäin suihkun tarpeessa.
Jos elää normaalisti niin ei tarvitse meikata itseään.
En käy päivittäin suihkussa. MIetin mistä päivittäinen suihku yleensä on tullut. Ei ollut vielä tapana 60-70 -luvulla.
2-5 krt viikossa suihku.
Alakerta 2xpvä plus seksiä ennen ja jälkeen.
En hikoile pahasti, ihoni on kuiva, joten ei tarvetta jokapäiväiseen lutraamiseen.
Selvää on että ruumillisen työn tekijät, urheilijat ja hikihaisulit käyvät joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellakin käyn joka päivä suihkussa ja ennenn nukkumaanmenoa, hyi olkoon jos pitäisi mennä likaisena sänkyyn.
Mitä hittoa sä päivän touhuat, jos olet iltaisin likainen??
En ole hän, mutta minä hoidan lapsia päiväkodissa pientenryhmässä. Tahmatassut ovat nopeita, ja jatkuvasti on bakteereita liikkeellä. Pakko käydä suihkussa työpäivän jälkeen
Hah, aika hauska. Minäkin olen päiväkodissa töissä, siis jolta tuo kysyttiin :D Lisäksi pyöräilen töihin ja käytän koiria lenkillä. Tulee hikoiltua PALJON, pakko käydä pesulla.
Miksi tästä pitäisi olla mitään mieltä tai "kysyä" lupaa. Käyn silti joka päivä suihkussa. Jokaisen oma asia käykö vai eikö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka aamu käyn suihkussa. 5-7krt käyn aamulla lenkillä, joten jo ihan sen takia, ettei muiden tarvitse haistella hienhajua. Ja vaikken lenkillä käviskään niin hiukset on sen verran likaset, et vähintään ne on pestävä, joten se on sit melkeinpä sama, vaik pesis kaikki.
Käyt 5-7krt aamuisin lenkillä? Minkä pituisia lenkkejä vedät? Mä käyn 5-7 krt VIIKOSSA lenkillä, yleensä aamuisin...
Ja useimmiten riittää VESIpesu hiuksille, ei shampoo pesu joka krt, johan päänahkakin kärsisi...
Kirjotusvirhe, 5-7kertaa viikossa aamuisin lenkillä, 10-20km välillä lenkin pituus. Ei riitä vesipesu ym. testattu on. Tällä nykyisellä tavalla päänahka ym. parhaiten.
Keskimäärin kaksi kertaa päivässä, mutta en lotraa ja hinkkaa itseäni. Haluaisin nähdä professorin vetävän muutaman kilometrin lenkin ja sen jälkeen menevän puolison kanssa sänkyyn puhtaiden lakanoiden väliin.
2-3 kertaa viikossa niin että pesen hiukset, treenien ym hikoilun jälkeen pikasuihku. Omat hiukset näyttää parhaimmalta päivä pesun jälkeen ja seuraavanakin vielä hyvä, seuraavana päivänä alkaa vähän latistua ja neljäs päivä on jo vähän rasvaset.
Kainalot kyllä haisee ellen pesisi ja käyttäisi dödöä mutta en kyllä ymmärrä mistä se päivittäin suihkussa käymättömien haju sitten tulisi.
Kaksi kertaa päivässä pyöräilyn päätteeksi. En käytä pesuainetta, mutta lämmintä vettä kylläkin. En ole havainnut puutteita mikro-orgasmeissa.
Käyn suihkussa joka toinen päivä. Jos hikoilen päivän aikana hulluna, niin sitten käyn illalla suihkussa. Lakanat vaihdan viikon välein.
Vierailija kirjoitti:
Ettekö te ihmiset liiku ollenkaan, vai jätättekö vaan hikoilun jälkeen peseytymättä?
Suomalaisista n. 25% ei harrasta ollenkaan liikuntaa. 50% liikkuu kerran tai kaksi viikossa. Näin muistan lukeneeni jostain uutisesta vuosi, pari sitten. Lukemat tuskin tuosta muuttuneet.
On taas tämäkin, ikäänkuin saman sapluunan pitäisi sopia jokaiselle iästä ja tekemisistä riippumatta.