Me työntekijät joudumme itse siivoamaan työpaikalla!
Firman omistaja ei halua maksaa siivouksesta. Meillä on kiertävät siivousvuorot ja mä joudun ensi viikolla siivoamaan. Ja siis omien töiden lisäksi! Onko täällä juristia tai muuta asiaata tietävää, onko tuo edes laillista?
Kommentit (15)
Vierailija kirjoitti:
Mitä työsopimuksessa sanotaan työtehtävistä?
En muista ulkoa, sopimus on tuolla jossain mapissa. Mutta ei mua ole tänne siivoojaksi palkattu.
Ap
Enemmän kuin tavallista pienissä yrityksissä. Hyväksy tai vaihda työpaikkaa. Ei isoissakaan työpaikoissa ole siivoojaa aina paikalla joten joutuu niissäkin luutuamaan ja yleensä aika alkeellisilla välineillä, jotka myös huonokuntoisia.
Vierailija kirjoitti:
Enemmän kuin tavallista pienissä yrityksissä. Hyväksy tai vaihda työpaikkaa. Ei isoissakaan työpaikoissa ole siivoojaa aina paikalla joten joutuu niissäkin luutuamaan ja yleensä aika alkeellisilla välineillä, jotka myös huonokuntoisia.
No täällä ei tarvitse siivota joka päivä. Riittäisi kun kerran kuukaudessa vie roskat ja ehkä imuroi. Jokaisella on oma roskis niin ei tule paljoa roskaa.
Ap
Meillä sama juttu. Ihan normaalin työajan puitteissa sekin tapahtuu, ei siinä mitään ihmeellistä ole. Palkkaa siitä saa.
Mitä sitten valitat, jos ei edes ole paljoa siivottavaa?
Ja yleensä on työsopimuksessa lause: "muut työnantajan määräämät tehtävät". Joten se voi olla sitten sitä siivoamistakin.
Työnantaja määrää. Ilmeisesti omien tilojen siivous antaa enemmän lisäarvoa kuin varsinainen työ.
Täysin laillista, kyse on työnjohto-oikeudesta. Eli työnantaja määrää työtehtäväsi ja saa niitä muuttaa. Itse siivosin toimiston kerran viikossa ja jouduin pesemään ikkunatkin, sihteerinä. Toisessa paikassa aamu alkoi kerran viikossa hallin pesulla (katsastamo) ja päivittäisellä imuroinnilla, siellä työskentelin asiakaspalvelussa.
Joo, ja kun meidän firma muutti, me työntekijät tehtiin itse sekin. Siivoa vaan kiltisti. En tiedä millaista työtä teette, mutta ilmeisesti ette kovin kallispalkkaista. Kallispalkkaisia tohtorisnaisia ei työnantaja varmasti laita niillä liksoilla siivoamaan, vaan tulee kyllä halvemmaksi palkata siistijä sitä varten.
Teetkö sen normaalin työaikasi puitteissa, vai tuleeko se siihen päälle? Jos et voi tehdä sitä normaalina työaikanasi, se on sitten ylityötä, josta sinun pitää saada asianmukainen korvaus.
Aikoinaan Rautaruukilla jos tarvittiin huoltotyöhön rakennustelinettä, timpuri teki sen, jätti laudanpätkät ja sahanpurut kuin paskan perseestään ja siivooja siivosi jäljet.
Siivoojakin tienasi enemmän kuin Nokialla insinööri suunnittelutehtävissä.
Silti timpuri uskoi olevansa köyhä työläinen, jota ilkeä kapitalisti riistää.
Vierailija kirjoitti:
Joo, ja kun meidän firma muutti, me työntekijät tehtiin itse sekin. Siivoa vaan kiltisti. En tiedä millaista työtä teette, mutta ilmeisesti ette kovin kallispalkkaista. Kallispalkkaisia tohtorisnaisia ei työnantaja varmasti laita niillä liksoilla siivoamaan, vaan tulee kyllä halvemmaksi palkata siistijä sitä varten.
En ole tohtorisnainen ihan mutta jonku verran kallispalkkainen (n 6500€/kk). Mua ei haittaa nämä tämmöset; olen myynyt aikaani 7,5h ja työnantaja saa käyttää sen miten parhaaksi katsoo. Kerran oli tilanne, että firma keksi säästää - siivousfirma siis laitettiin pois ja keksittiin juuri että me toimistorotat hoidetaan ne hommat, kiertävästi. Kun sehän ei ole mitään oikeaa töitä eikä vie edes kauaa...
No ei siinä mitään, tein vuorollani sen 2-3h päivässä (oli muistaakseni aina jokaisella 1 viikko) sitä siivousta. Iso lafka. Pomo tuli kerran kysymään jonkin työtehtävän perään. Vastasin, että ehkä huomenna ehdin jos sitten lykkään hommaa x j y. En tee ylitöitä. Kuulin samaa muidenkin sanoneen jälkikäteen.
Siivousfirma palkattiin muutaman kk:n päästä takaisin Euroopan johtoryhmän päätöksellä kun oltiin käsitelty kvartaaliluvut ja todettu vissiin tuottavuuden tippuneen. 😄
Että mitäpä näistä nyt kiihtyä, kunhan palkka juoksee niin mulle ainakin ihan sama.
Vierailija kirjoitti:
Aikoinaan Rautaruukilla jos tarvittiin huoltotyöhön rakennustelinettä, timpuri teki sen, jätti laudanpätkät ja sahanpurut kuin paskan perseestään ja siivooja siivosi jäljet.
Siivoojakin tienasi enemmän kuin Nokialla insinööri suunnittelutehtävissä.
Silti timpuri uskoi olevansa köyhä työläinen, jota ilkeä kapitalisti riistää.
En ymmärtänyt viestiäsi.
Mutt itse kun olin rakennuksilla harjoittelijana, niin ärsytti jotkut "ammattimiehet", jotka eivät siivonneet omia jälkiään.
Mitä työsopimuksessa sanotaan työtehtävistä?