Uskoisitko että Oulu on idempänä kuin Porvoo?
Näin on todellisuudessa mutta ei ainakaan mun mielikuvassa. Vaikka karttoja tykkään plaraillakin.
Kommentit (20)
Uskoo helpostikin, jos Suomen maantietoa tuntee. Suomen rantaviiva kallistuu itään päin pohjoista kohti mentäessä.
Tampere-Lahti-linjan eteläpuolella ei oikein aina hahmoteta Pohjois-Suomen mittasuhteita ja sitä, että Oulu on suurinpiirtein Suomen puolivälissä ja että Oulu-Helsinki- välin ajaminen vie suurinpiirtein yhden työpäivän/suunta.
Kerran hieroin kauppaa yhdestä tavarasta ja olin valmis maksamaan rahtikustannukset ja hieman vaivanpalkkaa jos myyjä toimittaa Matkahuollolla tavaran Lahdesta Ouluun.
"Käy autolla hakemassa, eihän siinä mene kuin pari tuntia ja halvemmaksikin se tulee..."
Ajoimme eräälle kurssille Lehtimäelle 360km.
Suurin osa porukasta valitti Lehtimäen olevamn kaukana, jopa 180km oli joillakin matkaa.
Nyt vastaavat kurssit järjestetään Mikkelissä.
Assburger kirjoitti:
Kerran hieroin kauppaa yhdestä tavarasta ja olin valmis maksamaan rahtikustannukset ja hieman vaivanpalkkaa jos myyjä toimittaa Matkahuollolla tavaran Lahdesta Ouluun.
"Käy autolla hakemassa, eihän siinä mene kuin pari tuntia ja halvemmaksikin se tulee..."
Mä lähtisin hakemaan. Mutta tykkään muutenkin autoilla paljon pelkästään huvin vuoksikin katsellen maisemia ja pinnanmuotoja.
Ei ole. Mutta oulu on idempänä kuin helsinki.
Oulu 65°01′N 025°28′E
Porvoo 60°23′40″N 25°39′50″E
Vierailija kirjoitti:
Assburger kirjoitti:
Mä lähtisin hakemaan. Mutta tykkään muutenkin autoilla paljon pelkästään huvin vuoksikin katsellen maisemia ja pinnanmuotoja.
Toki, jos on kyseisellä hetkellä vapaa-aikaa tarpeeksi. Useimmille kuitenkaan 12h/1000km ylimääräinen autoilu ei ole aina pelkkää hupia. Varsinkin jos se pitää sijoittaa keskelle työviikkoa.
Toki vuosittain teemme pidemmänkin reissun, mutta se on aina suunniteltu loma.
Jaha, Oulu ja Porvoo on aika lähelle samalla linjalla ja Porvuu vähän idempänä.
Mutta toisaalta :jos tarkoituksesi on mennä Porvoosta (huom. en nyt siis puhu mistään provoista) Ouluun niin suoraan sieltä itään vain suuntaamalla se ei taida onnistua sen enempää henkilöautolla kuin purjeveneelläkään, eikä itse asiassa edes yksityislentokoneella...
Näin siksi, että hallitseva suunta noiden paikkakuntien välillä , eli siis se kumpi niiden välimatkan suhteen on käytännössä ratkaisevampi on kuitenkin pohjois-etelä suuntainen .
Välimatkaa käytännössä on siis siinä suunnassa enemmän kuin sitä suoraan ja vain leveyspiirin mukaan laskettua .
Entä vastaus kysymykseen: pitääkö paikkansa, että Oulu on idempänä kuin Porvoo ?
Vastaus: kyllä pitää pitää , mutta näin on käytännössä kuitenkin vain kartalla, koska etäisyyttä kahden maantieteellisen paikan välillä mitattaessa on tietenkin aina otettava huomioon sekä pituus-,että leveyspiiri, eli kummankin vaikutus etäisyyden laskemiseen .
No kuka on kysynyt, pääseekö Porvoosta Ouluun itään päin matkustamalla?
Ei kukaan.
Ja se paikka on idempänä, jonka paikkakoordinaatissa itäinen pituusastelukema on suurempi.
Vastaus on siis yksiselitteinen.
Vierailija kirjoitti:
Oulu 65°01′N 025°28′E
Porvoo 60°23′40″N 25°39′50″E
Niin Porvoo on idemmässä.
Sitä en ole tarkistanut, ulottuuko Oulun itäreuna idemmäksi kuin Porvoon itäreuna.
Oulun maa-alue on kuntaliiroaten myötä laajentunut.
Joensuu on idempänä kuin Istanbul. Siksipä täällä ihan orientaalinen meininki 😄
Helsinki on lähempänä itärajaa kuin Kuopio.
Kävin kerran Oulussa. Sitten palasin takaisin Suomeen.
Ja Helsinki on pohjoisempana kuin Grönlannin eteläkärki.
Islanti on melkein kokonaan etelämpänä kuin Rovaniemi.
New York on etelämpänä kuin Rooma.
Oulu on idempänä kuin Helsinki mutta ei idempänä kuin Porvoo kyllä Porvoo on idempänä
Vain puolitotuus kirjoitti:
Mutta toisaalta :jos tarkoituksesi on mennä Porvoosta (huom. en nyt siis puhu mistään provoista) Ouluun niin suoraan sieltä itään vain suuntaamalla se ei taida onnistua sen enempää henkilöautolla kuin purjeveneelläkään, eikä itse asiassa edes yksityislentokoneella...
Näin siksi, että hallitseva suunta noiden paikkakuntien välillä , eli siis se kumpi niiden välimatkan suhteen on käytännössä ratkaisevampi on kuitenkin pohjois-etelä suuntainen .
Välimatkaa käytännössä on siis siinä suunnassa enemmän kuin sitä suoraan ja vain leveyspiirin mukaan laskettua .
Entä vastaus kysymykseen: pitääkö paikkansa, että Oulu on idempänä kuin Porvoo ?
Vastaus: kyllä pitää pitää , mutta näin on käytännössä kuitenkin vain kartalla, koska etäisyyttä kahden maantieteellisen paikan välillä mitattaessa on tietenkin aina otettava huomioon sekä pituus-,että leveyspiiri, eli kummankin vaikutus etäisyyden laskemiseen .
Olisiko päikkärien paikka?
Vierailija kirjoitti:
Vain puolitotuus kirjoitti:
Olisiko päikkärien paikka?
No jos et ollenkaan jaksa lukea ,etkä miettiä omassa päässäsi asiaa niin käypä vaan päiväunille, kaikin mokomin.
Eihän täällä toki kenelläkään ole velvollisuutta lukea mitään...
toiv. nimim. :'Kommentoimasi jutun kirjoittaja'
Ei uskota. Tää on taas joku Porvoo-juttu.