Miksi vanhat ihmiset haluavat koko ajan että heillä siivotaan paljon
Kommentit (17)
Sitten joku jonka oma kotikaan ei ole siisti, kun ei ehdi eikä jaksa siivota, velvoitetaan puunaamaan vanhuksen täyteen dumpattua kotia miljoonine koriste- esineineen.
Helppo pomottaa kun ei itse enään pysty.Äitinikin moista koitti mutta en suostunut vaan hommasin hänelle väkisin siivoojan.Itselläkin oli omakoti siivottavana.
Vaikka ei kuukauteen imuroi, niin roskaa ei juurikaan ole. Siksi on turhaa useammin puunata joka paikkaa.
Kuka jaksaa ottaa useampia asuntoja siivottavaksi, arjen haasteiden lisäksi?
Ap ei vielä kertonut, minkä ikäisiä ihmisiä hän tarkoittaa. Jos puhutaan 80+ eli ennen sotia syntyneistä, heidän lapsuudessaan ja nuoruudessaan likaisuus liitettiin vahvasti köyhyyteen ja sairauksiin. Ei ole mikään ihme, että vuosikymmeniä on käytetty erilaisia desinfioivia pesuaineita ja vasta viime vuosina ymmärretty, että niistä on enemmän haittaa kuin hyötyä.
Isomummoni valitteli aina vieraille kuinka heillä on niin sotkuista. En ikinä nähnyt siellä pölyhiukkastakaan missään saati pientäkään sotkuisuutta. Heillä kävi jokin siivooja/kotiavustaja. Ennen sellaisen käyntiä mummeli tietenkin imuroi ainakin. Eihän sitä kehtaa sotkuiseen taloon vierasta päästää.
koska taivaaseen ei pääse jos koti ei ole aina puhdas. lisäksi kaikki turha aika on on käytettävä hyödylliseen eli siivoukseen.
Ehkä he haluavatkin vain seuraa. Käykää useammin katsomassa yksinäistä vanhusta ja voihan sitä sitten samalla vähän imuroidakin ja viedä roskat kahvinkeiton lomassa.
Suuremman siivouksen voi sitten ulkopuolinen siivoja hoitaa. Siivouskuluista saa myös kotitalousvähennystä verottajalta, kun vain muistaa sitä hakea.
Ikäihmiset haluavat noita siivojia niin usein siksi, että eipä noiden asunnoissa muuten juuri kukaan käy. Osa pystyisi siivoamaan itsekin välillä, mutta muista syistä käyttää siivouspalveluita. Ei noista paikoista ikinä pääsekään pois ilman kahvitteluja.
Ehkä asunnon siisteyden merkitys korostuu kun sieltä ei enää kykene liikkumaan ulos ollenkaan. Meidän rivitaloyhtiössä parikin noin 90-vuotiasta kotona asuvaa jotka eivät pysty ulkoilemaan, vain kotihoito/omaiset käyvät siellä.
Edelliseen lisättynä vielä se, että monet 80+ joutuvat olemaan paljon neljän seinän sisällä, joten huomio kiinnittyy helposti pieneenkin pölyyn ja irtoroskiin. Jos ei itse aina kykene esim. pyyhkimään pölyjä (pyyhkimään ehkä pystyisi, mutta koriste-esineet tms. tippuvat kädestä...), on 'helppo huomauttaa' asiasta. Jos siivooja ei jo käy, äkkiä hoitamaan asia. Jos käyt itse siivoamassa, yritä nyt edes ymmärtää ja asetu hetkeksi toistenkin asemaan.
Vierailija kirjoitti:
Isomummoni valitteli aina vieraille kuinka heillä on niin sotkuista. En ikinä nähnyt siellä pölyhiukkastakaan missään saati pientäkään sotkuisuutta. Heillä kävi jokin siivooja/kotiavustaja. Ennen sellaisen käyntiä mummeli tietenkin imuroi ainakin. Eihän sitä kehtaa sotkuiseen taloon vierasta päästää.
Äitini 70+v on juuri tällainen, tosin siivoaa itse eikä osta palvelua. Kerran olin siellä kylässä ja tämä alkoi valittamaan kuinka hirveä siivo on että pitää siivota ennen kuin sukulaiset tulevat. Kysyin että mikä siivo? Hän viittasi tuolilla olevaan kuvalehteen "nuo tuossa!". Sen vuoksi olisi pitänyt siivota koko asunto reilut 100 neliöä :D No ymmärsin että on pakko johonkin surunsa purkaa kun isä oli vastikään kuollut. Nykyään kyllä on ihan samanlainen, suorastaan maaninen ja taivas sitä toisten asuntojen moittimista, kukaan ei osaa mitään ja jokainen on laiska. Näkispä minun asunnon, olen tosi boheemi, tavarakasat ei minua paljon häiritse.
Ei kaikki, vaan sellaiset vanhukset jotka ovat tottuneet siistiin kotiin eli ovat itse olleet kovia siivoamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitini 70+v on juuri tällainen, tosin siivoaa itse eikä osta palvelua. Kerran olin siellä kylässä ja tämä alkoi valittamaan kuinka hirveä siivo on että pitää siivota ennen kuin sukulaiset tulevat. Kysyin että mikä siivo? Hän viittasi tuolilla olevaan kuvalehteen "nuo tuossa!". Sen vuoksi olisi pitänyt siivota koko asunto reilut 100 neliöä :D No ymmärsin että on pakko johonkin surunsa purkaa kun isä oli vastikään kuollut. Nykyään kyllä on ihan samanlainen, suorastaan maaninen ja taivas sitä toisten asuntojen moittimista, kukaan ei osaa mitään ja jokainen on laiska. Näkispä minun asunnon, olen tosi boheemi, tavarakasat ei minua paljon häiritse.
Ätini joutui suunnilleen pakottamaan ottamaan kotiavustajan. En tiedä mikä oli pointti saati hyöty kun mummeli teki itse sen mitä avustajan oli tarkoitus tehdä? Näiden vanhan kansan siisteysfriikkien kohdalla järjetön sotku on jokin mitätön juttu mihin ei itse kiinitä edes huomiota. Auta armias kun sellainen alkaa huomautella muille heidän sotkuistaan. Ei kuule kelpaa mikään selitys.
Olin pari vuotta henkilökohtaisena avustajana vanhukselle, n. 80 v. Hänen kotonaan piti imuroida ja viedä matot ulos tampattavaksi, sekä pyyhkiä lattiat kostealla JOKA PÄIVÄ!
Mummeli asui yksin pienen lyhytkarvaisen koiran kanssa.
Omasta mielestäni tuo siivous oli ylimitoitettua. Itse siivoan ehkä joka toinen viikko.
Nykyään en jaksa roudata mattoja ulos ollenkaan.
Minkä ikäisistä puhut?