Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eihän kenenkään mökkirantaan saa luvatta mennä ongelle?

Vierailija
12.07.2019 |

Eihän?

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
12.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tontti ja pihapiiri ovat ihan eri asioita. Useimmiten mökkitontti on isompi kuin pihapiiri. Joten kirjoituksessasi oli olennainen virhe. Tontin rajoilla ei ole mitään merkitystä jokamiehen oikeuksien kannalta."

Edelleen olen täysin vakuuttunut siitä että ymmärsit tarkoitukseni. Haluat nyt vain jankata ja viilata pilkkua. Yritätkö tällä tavoin jotenkin oikeuttaaoman mahdollisen pihapiiriin tunkeutumisenkin?

Vierailija
22/25 |
12.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli pakko aidata sekä kesämökin ja kodin tontit, kun kummassakaan ei ole nurmikkoa tai muuta "hoidettua" aluetta vaan pihat on mäntykangasta. Mummot änki väkisin talon viereen mustikoita poimimaan ja varastamaan kanttarellit pihasta.

Suosittelen aitaamista muillekin, korkea koiraverkko pitää tunkeilijat poissa mutta on suhteellisen helppo asentaa myös metsämaastoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
12.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pihan hoidetut alueet, yleensäkin rakennetut alueet ja viljelykset eivät kuulu jokamiehen oikeuksien alle. Viljelyksiin kuuluvat niin marjapensaat kuin heinäpellotkin ja laitumet.

Muuallakin rakennetuilla alueilla oleskelua saa rajoittaa, eli esimerkiksi laiturille meno voidaan kieltää vaikkei se olisikaan omassa pihassa. Lähtökohtaisesti tällaisen yksittäisen rakennelman luo siis saa mennä, mutta omistaja saa kyllä kieltää sen.

Moottoriajoneuvojen ajaminen, tai pysäköinti, ei kuulu missään jokamiehen oikeuksiin. Käytäntö on kuitenkin muotoutunut sellaiseksi, että opastetuilla teillä saa ajaa jollei sitä ole erikseen kielletty. Julkisilla teillä saa tietenkin ajaa, eli tuo koskee yksityisteitä. Metsäteillä ei saa ajaa jollei siihen ole saanut lupaa.

Vierailija
24/25 |
12.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jankka kirjoitti:

"Tontti ja pihapiiri ovat ihan eri asioita. Useimmiten mökkitontti on isompi kuin pihapiiri. Joten kirjoituksessasi oli olennainen virhe. Tontin rajoilla ei ole mitään merkitystä jokamiehen oikeuksien kannalta."

Edelleen olen täysin vakuuttunut siitä että ymmärsit tarkoitukseni. Haluat nyt vain jankata ja viilata pilkkua. Yritätkö tällä tavoin jotenkin oikeuttaaoman mahdollisen pihapiiriin tunkeutumisenkin?

Minä en kenenkään pihaan tunkeudu, eikä kyseessä ole pilkun viilaus. Ilmeisesti teillä on hyvin pieni mökkitontti, koska ajattelet, että tontti ja hoidettu pihapiiri on sama asia. Mutta useimmiten näin ei ole, joten sanan tontti käyttäminen tässä johtaa harhaan, ja on tärkeää korjata, ettei kukaan oikeasti luule, että mökkitontti ei kuuluisi jokamiehen oikeuksien piiriin. Koska kyllä mökkitontille saa tulla mustikoita poimimaan ihan laillisesti. Kunhan ei tule pihapiiriin. Tai keräämään ne kantarellit, eikä se ole varastamista.

Vierailija
25/25 |
12.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pihapiiri nauttii kotirauhan suojaa eikä ole jokamiehenoikeuksien piirissä. Ympäristöministeriö määrittelee pihapiirin tarkoittavan rakennuksia ja rakennelmia sekä maanomistajalle kuuluvaa niiden lähiympäristöä, jossa on pihan tunnusmerkkejä, kuten hoidettua ympäristöä. Kotirauhan suoja on voimassa silloinkin, kun kiinteistöllä ei oleskella ja koskee kesämökkejä aivan samalla tavalla, kuin kaupunkikotejakin. 

Omilla melontareissuillani olen joskus vahingossa noussut jonkun mökkirantaan. Jos ranta on hyvin luonnontilaisen kaltainen ja harmaantnut mökki sijaitsee jossain pusikon tai rantatörmän takana, niin eipä sitä vedenpinnan tasosta välttämättä huomaa. Huomattuani erehdykseni olen jatkanut heti matkaa muualle, tottakai.