Mielipiteitä - kuinka paljon kavereiden lapsia pitäisi hoitaa?
Eräs tuttuni on vihainen minulle, koska hänen mielestään en hoida tarpeeksi hänen lapsiaan. Itselläni ei vielä ole lapsia, siksi hänen mielestään minun pitäisi hoitaa hänen lapsiaan.
Olen osallistunut sen verran kuin voin, mutta vähän tökkii oletus siitä, että minun pitäisi aina olla käytettävissä ilmaisena lapsenvahtina. Tuttuni on kuitenkin itse kotona lasten kanssa, hänen miehensä tekee gradua loppuun eikä ole töissä, joten on paljon kotona, kaksi isompaa lasta on hoidossa päivät ja tutullani on myös palkattu lastenhoitaja ja siivooja kotona (miehen vanhemmat auttavat rahallisesti, siksi tämä on mahdollista).
Hänen omat vanhempansa auttavat välillä, mutta hän on tyytymätön siihen, että koska he asuvat toisella paikkakunnalla niin eivät voi auttaa jatkuvasti lastenhoidossa, eivätkä miehen samassa kaupungissa asuvat vanhemmat auta hänen mielestään tarpeeksi.
Mielestäni hänellä kuitenkin on melko paljon apua, varsinkin kun hän tai miehensä eivät käy töissä. Ja yleensä syy siihen, että haluaa minut lastenvahdiksi on se, kun hän haluaa päästä juhlimaan tai shoppailemaan ilman lapsia.
Nyt välimme ovat viilenneet tämän takia. Hän on vielä enemmän siksi vihainen minulle, että olen auttanut melko paljon toista ystäväämme lastensa kanssa, mutta tämä ystävämme on töissäkäyvä yksinhuoltaja joka aidosti tarvitsee välillä apua ihan pystyäkseen tekemään työnsä.
Mitä mieltä, kumpi meistä on tässä "riidassa" väärässä?
Kommentit (6)
No ei yhtään. Aika omituista, että joku ylipäätään alkaa vaatia, että kaverin/tutun pitäisi hoitaa hänen lastaan. En osaa kuvitella, että omassa tuttavapiirissäni kukaan esittäisi tuollaisia vaatimuksia.
Anna välien viilentyä, vaikka pakastua!
Sinua yritetään vain käyttää hyväksi. Törkeästi.
Ei ole velvollisuus yhtään kenelläkään hoitaa kenenkään muun lapsia. Minä en ole yhdenkään ystäväni tai sisarukseni tai mieheni sisaruksen lapsia hoitanut, enkä hoida. En voi sietää lapsia, enkä todellakaan anna periksi siinä, että jonkun mielestä minun "kuuluu hoitaa". Ei kuulu. En ole millään tavalla osallistunut niiden lasten tekemiseen. Jos siihen kaatuu ystävyys, kaatukoon minun puolestani.
Ei tarvitse hoitaa yhtään. Mitä hyödyt itse tuosta "kaveri"suhteesta? Mä luulen, että avunanto ei toimi toiseen suuntaan siis jos joskus itse tarvitse apua tulee vastaukseksi se tyypillinen "kyllä mää muuten voisin mut ku mulla on nää lapset niin en voi auttaa nyt". Tarkkana ettet joudu hyväksikäytetyksi.
Tietenkään ei ole velvollisuutta auttaa, varsinkaan kun kaverillasi on selvästi jo paljon apua nytkin käytettävissä.
Mietipä nyt