Voiko pomo määrätä kotiin joustovapaista jos töissä hiljaista?
Kysymys (varastossa töissä olevan työkaverin puolesta).
Töissä nyt hiljainen kausi, ja ystävälle kertynyt plussaa (on tehnyt kiireaikana ylitöitä).
Eilen toimari ilmoitti odottavansa joustoa työntekijöiltä sanoin "kaikkien pitää joustaa". Ja kaikkien odotetaan nyt pitävän joustovapaita pois kun on hiljaista. Ystävä säästänyt näitä joustovapaita, sillä hän aloitti työpaikallamme maaliskussa ja kesälomia ei ole vielä kertynyt. Palkkaa meille ei ylitöistä makseta, vapaata saa suhteessa 1:1.. Joten ainoa keino on kerätä näit plustunteja, jotka tosiaan nyt toimari odottaa meidän kuluttavan koska hiljaista.
Voiko toimari määrätä pitämään hiljaisena aikana joustovapaita? Voishan tossa varastossa tehdä inventaariota, siivota, järjestää hyllyjä yms. Ainoastaan laskutettavia töitä (jotka tuovat suoraan yritykselle tuottoa) ei ole juurikaan.
Tietääkö joku fiksumpi mitä sanoo lainsäädäntö?
Kommentit (22)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä itse asiaan nyt kommentoida, mutta itse en kerta kaikkiaan tajua sitä, että joku vapaaehtoisesti halua lojua työmaalla, missä ei ole tekemistä. Tai sitten on just tuota pikkupuuhastelua. Oikein tai ei, juridisesti, minusta on järkevää pitää vapaat silloin kun on hiljaista. Kivittäkää.
Ei se tarkoita lojumista ilman järkevää tekemistä vaan sitä, että kerrankin olisi mahdollista tehdä töitä leppoisassa tahdissa ja käyttää hankaliin asioihin kunnolla aikaa. Työnantaja haluaa, että töissä on aina hirveä kiire ja hommaa kuin hommaa painetaan urakkatahtia.
ap tässä. Just niin!!
ap tässä. Olen kanssasi samoilla linjoilla ja itse liukenen HETI kun on hiljaista ja käytän joustoja pois. Tällä työkaverilla sinällään erilaien tilanne, että pienet lapset joilla pitkät lomat eikä hänellä lainkaan kerry lomaa, eli joutuu pitämään palkatonta. Nämä joustoplussat sit semmosia et jos on vaikka 43 tuntia plussaa niin sillähän sitten hiljaisena aikana viettää mukavasti lomaa lasten kanssa. Mutta ongelma nyt tämä, että hän tulee töihin (on sopinut lapsille hoitajan), on töissä 3 tuntia ja sitten pomo patistaa kotiin. Tätä joka toinen tai kolmas päivä. Ja näin ne plussat sulaa tunti tunnilta.