Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko pomo määrätä kotiin joustovapaista jos töissä hiljaista?

Vierailija
12.07.2019 |

Kysymys (varastossa töissä olevan työkaverin puolesta).

Töissä nyt hiljainen kausi, ja ystävälle kertynyt plussaa (on tehnyt kiireaikana ylitöitä).

Eilen toimari ilmoitti odottavansa joustoa työntekijöiltä sanoin "kaikkien pitää joustaa". Ja kaikkien odotetaan nyt pitävän joustovapaita pois kun on hiljaista. Ystävä säästänyt näitä joustovapaita, sillä hän aloitti työpaikallamme maaliskussa ja kesälomia ei ole vielä kertynyt. Palkkaa meille ei ylitöistä makseta, vapaata saa suhteessa 1:1.. Joten ainoa keino on kerätä näit plustunteja, jotka tosiaan nyt toimari odottaa meidän kuluttavan koska hiljaista.

Voiko toimari määrätä pitämään hiljaisena aikana joustovapaita? Voishan tossa varastossa tehdä inventaariota, siivota, järjestää hyllyjä yms. Ainoastaan laskutettavia töitä (jotka tuovat suoraan yritykselle tuottoa) ei ole juurikaan.

Tietääkö joku fiksumpi mitä sanoo lainsäädäntö?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
12.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä työsopimuksessa lukee, mitä työehtosopimusta sovelletaan, mitä siinä lukee? Ei näitä asioita mutulla tai palstoilla päätetä.

Vierailija
2/22 |
12.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne joustovapaat on tarkoitettu nimenomaan työaikajoustojen tekemiseen. Mikään pakko niitä ei kuitenkaan ole käyttää. Ei niitä ole tarkoitus kerryttää loman korvikkeeksi. Eli pomosi on oikeassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
12.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, onko laillista, mutta edellisessä työpaikassa tehtiin juuri noin. Kerrankin olin ehtinyt olla töissä puoli tuntia, kun esimies tuli sanomaan, että pitää lähteä kotiin. Minulla oli työkavereina muutama kauempana asuva, jotka tulivat töihin kimppakyydillä. Yksikin ihmetteli, että pitäisi lorvia kaupungilla viisi tuntia ennen kuin kyyti kotiin lähtee.

Vierailija
4/22 |
12.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä. (Kaverin puolesta vastailen).

Vierailija
5/22 |
12.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä työsopimuksessa lukee, mitä työehtosopimusta sovelletaan, mitä siinä lukee? Ei näitä asioita mutulla tai palstoilla päätetä.

Toki. Itse olen eri osastolla ja kuulun eri ammattiliittoon. Kaupan ala kyseessä. Lähinnä siis jäin miettimään tätä, jos jolla kulla varastossa töissä olevalla olisi enemmän tästä tietoa. 

Vierailija
6/22 |
12.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri sanoi, että riippuu siitä mitä oot sopinut työsopimuksessi.

Vierailija
7/22 |
12.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reilun pelin sääntö olisi mielestäni seuraava: Jos et ole itse saanut vaikuttaa niihin päiviin joina olet tehnyt lisätunteja, ei pomokaan saa määrätä niitä päiviä jolloin pidät vapaasi. Jos taas olet saanut itse valita minä päivinä teet pidempään, saa pomosikin valita minä päivinä teet vähän lyhyempään töitä. Säännöllisestä työajasta ei kuitenkaan saa ennalta ilmoittamatta ja siitä sopimatta poiketa.

Vierailija
8/22 |
12.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ap tässä. Kaverini sanoo että näistä joustovapaista ei oe sovittu työsopimuksessa. Eikä allekirjoittaneellakaan ole. 

Itse (olen tosiaan eri osastolla ja työtehtävä on eri), olen pitänyt joustovapaita jos olen esim. halunnut lähteä aikaisemmin töistä, tai pitää pitkää viikonloppua tai muuta. Koskaan ei ole määrätty pitämään niitä pois.

Ja siis itselleni kertyy näitä plussia kun pari sesonkia vuodesta teen semmosia 60h työviikkoja... Mielelläni toki ottaisin plussat rahana, mutta se ei sovi toimarille. Jotan tunti tunnista saa pitää vapaata sitten näistä selkänahasta revityistä "joustotunneista".

Vierailija
9/22 |
12.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työaikapankeilla tasataan kau-si-vaih-te-lu-ja, niillä voidaan vähentää ylitöiden tekemistä ja lomautuksia. Joten kyse on tosiaan molemmin puolisesta joustosta. Sillä, jos työnantaja ei mahdollistasi joustojen keräämistä edessä saattaisi olla lomautus.

Vierailija
10/22 |
12.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ap tässä. Kaverini sanoo että näistä joustovapaista ei oe sovittu työsopimuksessa. Eikä allekirjoittaneellakaan ole. 

Itse (olen tosiaan eri osastolla ja työtehtävä on eri), olen pitänyt joustovapaita jos olen esim. halunnut lähteä aikaisemmin töistä, tai pitää pitkää viikonloppua tai muuta. Koskaan ei ole määrätty pitämään niitä pois.

Ja siis itselleni kertyy näitä plussia kun pari sesonkia vuodesta teen semmosia 60h työviikkoja... Mielelläni toki ottaisin plussat rahana, mutta se ei sovi toimarille. Jotan tunti tunnista saa pitää vapaata sitten näistä selkänahasta revityistä "joustotunneista".

Työehtosopimus mahdollistaa sen, että joustot voi pyytää myös rahana.

Vierailija
11/22 |
12.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työehtosopimus mahdollistaa sen, että joustot voi pyytää myös rahana.

Voi pyytää, joo, mutta sama sopimus mahdollistaa sen, että niitä ei ole pakko maksaa rahana?

Vierailija
12/22 |
12.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työaikapankit kuuluu äärestä harvaan tessiin, joten työpaikalla tehdään paikallinen sopimus työaikapankin pelisäännöistä. Joten asia pitää selvittää siellä työpaikkalla mitä on paikallisesti sovittu.

Vierailija
13/22 |
12.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luottamusmiehen juttusille siis!

Vierailija
14/22 |
12.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työsopimuksen lisäksi pitäis nyt  tutustua työehtosopimukseen. Mutta koska jousovapailla tavallisemmin korvataan mm. lomarahoja ja lomaltapaluu rahoja, niin haistan palaneen käryä, jos työnantaja pitää oikeutenaan määrätä yksipuolisesti milloin työnekijän tulisi jousovapaansa käyttää. Kysyn miten tällainen määräys eroaisi työnantajan oikeudesta yksipuolisesti lomauttaa työnekijä?  

Vierailija
15/22 |
12.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysyn miten tällainen määräys eroaisi työnantajan oikeudesta yksipuolisesti lomauttaa työnekijä?  

Palkanmaksu ei muutu joustovapaissa, mutta lomautuksessa kylläkin. Joustovapaat eivät vaikuta palkanmaksuun millään lailla, koska lisätunnit eivät lisää palkkaa eivätkä vastaavasti joustovapaat vähennä palkkaa.

Vierailija
16/22 |
12.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä itse asiaan nyt kommentoida, mutta itse en kerta kaikkiaan tajua sitä, että joku vapaaehtoisesti halua lojua työmaalla, missä ei ole tekemistä. Tai sitten on just tuota pikkupuuhastelua. Oikein tai ei, juridisesti, minusta on järkevää pitää vapaat silloin kun on hiljaista. Kivittäkää. 

Vierailija
17/22 |
12.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysyn miten tällainen määräys eroaisi työnantajan oikeudesta yksipuolisesti lomauttaa työnekijä?  

Palkanmaksu ei muutu joustovapaissa, mutta lomautuksessa kylläkin. Joustovapaat eivät vaikuta palkanmaksuun millään lailla, koska lisätunnit eivät lisää palkkaa eivätkä vastaavasti joustovapaat vähennä palkkaa.

Saako työnekijä siis palkkansa silä ajala, jolta työnanaja yksipuolisesi ilmoittaa hänelle, että lähdeppäs jousovapaalle nyt? - Ellein, niin  käteviä tällaiset joustovapaat työnantajalle, jos sellaiselle voi määrätä yksipuolisesti milloin katsoisi viisaaksi ja asiasta ei tarvitsisi sopia työsopimuksessa ja ei varmaan työehtosopimuksessakaan, kun monelle työnanajalle ammattiliiot on punainen vaate....  

Vierailija
18/22 |
12.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä itse asiaan nyt kommentoida, mutta itse en kerta kaikkiaan tajua sitä, että joku vapaaehtoisesti halua lojua työmaalla, missä ei ole tekemistä. Tai sitten on just tuota pikkupuuhastelua. Oikein tai ei, juridisesti, minusta on järkevää pitää vapaat silloin kun on hiljaista. Kivittäkää. 

Aika moni meistä haluaa a) ansaita palkkaa. b) Kokea, että jousto toimii molemmin puolisesti, eikä jousto vapaat määräydy vain satunnaisesti, työnantajan yksin määräessä niiden ajankohdan.. 

Vierailija
19/22 |
12.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saako työnekijä siis palkkansa silä ajala, jolta työnanaja yksipuolisesi ilmoittaa hänelle, että lähdeppäs jousovapaalle nyt? - Ellein, niin  käteviä tällaiset joustovapaat työnantajalle, jos sellaiselle voi määrätä yksipuolisesti milloin katsoisi viisaaksi ja asiasta ei tarvitsisi sopia työsopimuksessa ja ei varmaan työehtosopimuksessakaan, kun monelle työnanajalle ammattiliiot on punainen vaate....  

Kuukausipalkkalaisella ei palkka muutu, jos välillä tekee pitempää päivää ja välillä pitää plustunnit vapaana. Tunnit annetaan vapaana tunti tunnista eikä niitä makseta rahana, jos työnantaja ei suostu. Ja kyllä, monessa työehtosopimuksessa on maininta tästä. Eikä ne työntekijäammattiliitot tee työehtosopimuksia yksinään, työnantajilla on omat liitot.

Vierailija
20/22 |
12.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se tarkoita lojumista ilman järkevää tekemistä vaan sitä, että kerrankin olisi mahdollista tehdä töitä leppoisassa tahdissa ja käyttää hankaliin asioihin kunnolla aikaa. Työnantaja haluaa, että töissä on aina hirveä kiire ja hommaa kuin hommaa painetaan urakkatahtia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kolme