Elatusmaksuista taas kerran
Eli oon miettiny olisko mulla oikeus elatusmaksuihin tässä tilanteessa, en löytänyt mitään selviä vastauksia eikä lastenvalvojalle saanut aikaa ennen kuin myöhään elokuulle.
Mulla ja exällä on kaksi teini-ikäistä lasta, ollaan erottu siis vuosia sitten ja lapset on alusta asti olleet vuoroviikkoasujia, lisäksi ovat kirjoilla meidän luona siten että yksi toisella ja toinen toisella jotta lapsilisät on menneet puoliksi. (Tarkennan että ovat siis vain eri paikoissa kirjoilla, asuvat joka viikko samassa kodissa) Asumme lähekkäin ja vuoroviikkoasuminen on sujunut hyvin. Lasten kasvaessa on kuitenkin tullut esim harrastuskuluja ja nyt rippileiriä ja juhlia joiden maksaminen on jäänyt suurelta osin minun vastuulle. Ex maksaa lasten kulut heidän ollessa siellä, jotain isompia hankintoja on aiemmin tehty yhdessä. vaatehankintoja olen jakanut lähipiirille siten että toivomme aina lahjoiksi myös lahjakortteja tai rahaa että pääsevät ostoksille ja varsinkin lasten ollessa pienempiä sain todella paljon vaatteita ystäviltä. Jotain on tietysto tarvinnut ostaakin ja kyllä minä olen niistä huolehtinut, ihan viime vuosina on exän luo saatettu ostaa myös jotain vaatteita.
Mulla on nykyään hieman korkeemmat tulot, olen myös naimisissa ja puolisolla ihan ok tulot + meillä on kaksi yhteistä lasta. Ex on ollut aika pitkään nyt sairauspäivärahalla ja todennäköisesti siirtyy siitä eläkkeelle, ei ole työkykyinen. Oletan että siitä huolimatta että mulla on kaksi lasta enemmän niin mun elatuskyky on isompi kuin exän. (Mun tulot tosin koostuu suurelta osin omaishoidontuesta, onko se sellainen tulo joka vaikuttaa elatuskykyyn?) Ja sitten tietysti toi mun puolison palkka, ei suuri mutta ihan ok ja pärjäämme.
Mutta oikeesti, ex ei ole kuulemma saanut toimeentulotukena yhtään harkinnanvaraista rippileiriin tai rippijuhliin ja niistä tulee mulle sitten yhteensä yli tonnin menot. Ja muutenkin näiden kahden teinin harrastukset alkaa oleen kalliita, toinen aikoo ajaa mopokortin syksyllä jne. Ex ei tietenkään pysty siitä minimisairauspäivärahasta mitään maksamaan eli se menisi kelan kautta mutta kun se pienikin raha auttaisi.
Onko siis mahdollista saada siitä huolimatta että lapset ovat puolet kuukaudesta aina siellä exän luona? Onko mahdollista saada molemmista vaikka olen toiselle etävanhempi? Siis voidaanko elatustukea ikinä maksaa etävanhemmalle? Vaikuttaako mun kahden nuoremman lapsen sairaudet mitenkään mun elatuskykyyn? Mikä on mun nykyisen puolison rooli, miten hänen tulot ja menot vaikuttaa ja mitä kaikkea niistä pitää mahdollisesti selvittää lastenvalvojalle?
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieti miten suuren loven ex-miehen tuloilla tekee jo pelkästään se että maksaa lasten ruuat silloin kun he ovat siellä, varsinkin jos ovat jo teinejä.
Tiedän. Mutta hän saa lapsista myös toimeentulotukea, toisesta koko osuuden ja toisesta puolikkaan. Samoin asumistukea toisesta. Ja sen lapsilisän johon hän saa myös yh-korotuksen vaikka ei sekään iso ole. Mutta pointtini on että hän saa myös tukea lapsiin perustuen ja hoitaa silti vain pakolliset. Yhtä suuren loven se meillä tekee kun hoidetaan pakollisten lisäksi kaikki muu.
”Hoitaa silti vaan pakolliset”
Onko sulla mitään käsitystä kuinka pienet noi tuet ynnä muut on?
Ja ihan naurettavaa tosiaan, kuka saakeli tarttee tonnin rippijuhlia. Jos on varaa järjestää tonnin rippijuhlat ylipäätään niin ei tarvi kyllä kitistä siitä että ex miehesi/kelan tai muun yhteiskunnan tahon nämä pitäisi rahoittaa.
Siitä lähilapsesta voisi ehkä saada minimielatustuen kelan kautta. Käykää lastenvalvojalla laskemassa molempien elatuskyky, tosin voi olla, että päädytään siihen et sinä maksat exälle sen luona olevasta lapsesta. Puolisosi tulot otetaan kai huomioon esim. asumismenot, katsotaan et sen pitäis kustantaa osittain sun lapsillekin. Lasten sairaskulut huomioidaan mahdollisesti isompana elatustarpeena tai syynä olla omaishoitajana. Tarkistakaa vaan asia.
Sinulla on mies, molemmilla töitä ja silti pitäisi tukea saada. Jaahas.
Vierailija kirjoitti:
Naisen ahneus on aivan käsittämätöntä. Toivottavasti tämä on provo.
En sanoisi exääni ahneeksi koska ei hän ole kieltäytynyt maksamasta, sovittiin sillon aikanaan että kumpikaan ei maksa ja niin meni ihan hyvin vuosien ajan. Tilanne on nyt vaan eri. Minä olen siis lasten isä jos minua tarkoitit.
Anteeks kun kysyin, en oo ahne, on vaan alkanu tilanne harmittaan ja kuormittaan varsinkin kun on noi sairaat lapsetkin.
Tehkää nyt alkuun pari lasta lisää. Kyllä joku niiden menot maksaa, ei teidän sitä miettiä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole miestä, on vaimo enkä ole töissä. Lasten elatus vaa ei mee tasan.
Muutan pois Suomesta, tällä kertaa pysyvästi. En jaksa enää kustantaa veroillani mm. sitä, että monille, etenkin naisille erilaisten yhteiskunnan maksamien tukien nostaminen mm. lasten avulla ei ole tilapäinen keino selviytyä haastavasta hetkellisestä elämäntilanteesta, vaan ihan puhdas elinkeino.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli sä ja sun uusi puoliso töissä ja ex työkyvytön ja SUN pitäs vielä saada hältä rahaa? :DDDDDD
Kuitenkin maksaa heidän kulujaan kun ovat hänellä. Mä olen aina kuvitellut et elarit on pakolliseen elämiseen (ruoka, vaatteet, asunto) - ei siihen että lapsi saa harrastaa kalliisti.Eikö halvempi ripari ois ollut mahdollisuusta? Rippijuhlat kotona ja tarjottavien teko itse? Teini voisi itse rahoittaa osan moposta ja mopokortista kesätöillä? Kummasti arvostavat enemmän kuin ei tuoda kuin Manulle illallinen.
Olen omaishoitaja, en töissä. Eli tulot ei todellakaan mulla ole suuret ja lasten sairauksista aiheutuu ylimääräisiä kuluja koko ajan. Jokaisella lapsella on myös oikeus harrastaa ja sossukin maksaa yhden harrastuksen kulut jos vanhempi niitä sieltä hakee, en tiedä onko ex hakenut mutta ainakaan harrastusmaksuihin ne rahat ei ole menneet vaan sanoo aina ettei sieltä mitään saa. Mitään kalliita harrastuksia meillä ei ole mutta kyllä niistä kuluja tulee silti. Ja mulla on tosiaan kaks muutakin lasta eli mun elatuskyky pienenee niiden takia, exällä ei ole kuin meidän kaksi yhteistä.
Okei. Ei uudelle puolisollesi ei kuulu mitenkään ne teidän yhteisten lapsien elatus ja sä vaan yksin pienistä tuista maksat heidänkin elämisen? Puoliso käyttää palkkatulonsa omiin menoihin? Ymmärrän kyllä omaishoitajuuden ongelmat, ei ole helppo rooli se. Mutta kai se sun exänkin pitää jollain elää ja asua? Jos kaikki tuo lapsista saatava tuki menee lasten pakolliseen.
En ole sossun asiakkaana ollut, mutta eikö sossu muka valvo mihin raha on mennyt? Siis jos se tuki myönnetään vaikka nuoren harrastukseen niin kai siinä jonkinlainen koukku on et se rahaa myös siihen menee? Näin ainakin oletin, kun sukulainen erosi (kaksi alaikäistä lasta), ei ollut palkkatöissä ja tarvi pyykkikoneen ja sossu maksoi.
(Ps. mopoilu on kallis harrastus. Vaikeaahan se on ajatella niin jos asia on toiselle rakas ja tärkeä ja jotain jota on odottanut)
Mitä Kela sanoi kun kysyit sieltä?
Miten ne ripillepääsyn kustannukset on yli tonnin? Mistä tämä muodostuu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisen ahneus on aivan käsittämätöntä. Toivottavasti tämä on provo.
En sanoisi exääni ahneeksi koska ei hän ole kieltäytynyt maksamasta, sovittiin sillon aikanaan että kumpikaan ei maksa ja niin meni ihan hyvin vuosien ajan. Tilanne on nyt vaan eri. Minä olen siis lasten isä jos minua tarkoitit.
Anteeks kun kysyin, en oo ahne, on vaan alkanu tilanne harmittaan ja kuormittaan varsinkin kun on noi sairaat lapsetkin.
Nyt pyydän anteeksi, että oletin naiseksi. Tyhmä minä.
Pointit silti pitää.
En jaksanut lukea aloitusta mutta tähän kommentoitakoon, että tältäkin sopalta olisi vältytty jos AP ei olisi pariutunut j ä n n ä m i e h e n kanssa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole miestä, on vaimo enkä ole töissä. Lasten elatus vaa ei mee tasan.
Tiedoksesi, erittäin harvoin edes ydinperheessä lasten elatus menee tasan puoliksi...
Eksäsi hoitaa peruselatuksen, jos hänellä ei ole enempään varaa, ei hänen myöskään tarvitse niihin osallistua. Peruselatus pitää sinunkin hoitaa, mopokortti ei siihen kuulu, eli teinin kannattaa mennä tienaamaan moporahoja ihan itse.
Väitätkö muuten, että sinä maksat molempien rippileirin, miksi? Toinen laskuhan menee eksälle...
Vierailija kirjoitti:
En jaksanut lukea aloitusta mutta tähän kommentoitakoon, että tältäkin sopalta olisi vältytty jos AP ei olisi pariutunut j ä n n ä m i e h e n kanssa!
No olisiko kuitenkin kannattanut lukaista ketju. Jos ap olisi pariutunut j*nnämiehen kanssa, ei niitä lapsia olisi olemassakaan.
Laki ei tunne käsitettä vuoroasuminen, joten muualla asuva vanhempi, jonka luona lapset ei ole kirjoilla on velvollinen maksamaan elatusta.