Mitä pitää huomioida ennen raskautta?
Haaveissa olisi oma lapsi. Pitääkö jo yritysvaiheessa huomioida eri ruoka-ainerajoitukset esim. inkiväärin, yrttiteen ja kalojen suhteen? Vai vasta sitten kun raskaustesti on positiivinen?
Kommentit (22)
Multitabsin raskausajan monivitamiini on ollut käytössä jo kuukausia, siinä on kai foolihappoa tarvittava määrä?
Ei saa olla ylipainoa tai raskautuminen vaikeaa. Mies ei myöskään kiihotu mätisäkistä niin se vaikuttaa suoraan tuohon operaatioon 😁
Ei mitään rajoituksia ole ennen plussaa. Kunnosta kannattaa tietty pitää huolta ja tupakointi lopettaa, foolihappolisä (esim. se raskausvitamiini) on hyvä idea.
Miehellä samat (lisävitamiini ei tietenkään välttis) lisäksi pitäisi välttää tiukkoja pöksyjä ja saunomista ennen vauvantekohommia.
Loppuun saakka päässyttä raskautta seuraa vähintään 18 vuoden vastuu toisesta ihmisestä, joka on suurimman osan ajasta joko yhteistyökyvytön tai yhteistyöhaluton. Noin muuten, onnea matkaan. Sitä tarvitaan.
Varaudu siihen, että synnytyksessä pitää olla alapää paljaana.
Alkoholi pois. Se voi vaurioittaa jo ennen positiivista testiä.
Että on realistiset kuvitelmat, jottei katkeroidu.
1. Se, ettei muksu maksa (juuri) mitään ekana vuotenaan on puppua.
2. Pahimmillaan muksu tietää n. 500 € enemmän rahanmenoa kuussa. Tuo on kerran ollut jopa tuplana.
3. Toteuta sellaisia juttuja joita et voi tehdä vuosikausiin sit ku oot paksuna ja sit kun sul on laps. Vaeltamaan lappiin. Pidenpi reissu kahdestaan. Saariston rengastie pyörällä. Meil ei ollut mahdollisuutta toteuttaa näitä, no joskus sitten.
4. Ryhdy jo kuntoileen, kyllä synnytys on vähän kuin maratoni, varsinkin siinä niin uskomattoman huonossa kunnossa.
5. Hanki tavaraa käytettynä, on ekologisempaa.
6. Lue synnytyskirja.
7. Lue lastenkasvatuskirja.
Tsemppiä!! <3
Keskustele kumppanin kanssa miten jaatte vastuut (esim yövalvomiset). Minkä ikäisenä lapsi päiväkotiin, miten jaatte hoitovapaat, oletteko samalla kannalla rokotuksista, otatteko vakuutuksen, oletteko samantyyppisiä kasvattajia jne.
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään rajoituksia ole ennen plussaa. Kunnosta kannattaa tietty pitää huolta ja tupakointi lopettaa, foolihappolisä (esim. se raskausvitamiini) on hyvä idea.
Miehellä samat (lisävitamiini ei tietenkään välttis) lisäksi pitäisi välttää tiukkoja pöksyjä ja saunomista ennen vauvantekohommia.
Mihin perustuu tuo että miehen tulee välttää tiukkoja housuja ja saunomista? Ja miten pitkän aikaa niitä pitää välttää "ennen vauvantekohommia"?
Aloittaisin jo kuukausia ennen yrittämistä raskausmonivitamiinit ja extrana vielä d-vitamiinin ja foolihapon mieluiten folaattimuodossa (vaikka oliskin jo monivitamiinissa mukana). Elimistöllä menee yllättävän pitkään ennen kuin vitamiinivarastot latautuu riittävän täyteen.
Lisäksi syö TOSI paljon hyviä, erilaisia rasvoja: reilusti laadukasta oliiviöljyä, kalaa tai kalaöljyjä, pähkinöitä. Itse huomasin niiden edut.
Sitten ennen ja jälkeen ovulaation greippimehua ja kiinnittymisen aikoihin punaviiniannos iltaisin. Näillä eväillä itse onnistuin melkein heti ja terve lapsi tuli.
Vierailija kirjoitti:
Alkoholi pois. Se voi vaurioittaa jo ennen positiivista testiä.
Tämä on ihan ehdoton ohje. Et voi tietää raskaudesta ennen kuin siinä vaiheessa, kun alkoholi on jo voinut vaurioittaa. Tupakka myös pois, jos sitä on ollut. Jos on pysyvä lääkitys, hyvissä ajoin ennen raskautta varmistus lääkkeen turvallisuudesta. Syömisiä ei niinkään tarvitse vielä miettiä.
Vierailija kirjoitti:
Aloittaisin jo kuukausia ennen yrittämistä raskausmonivitamiinit ja extrana vielä d-vitamiinin ja foolihapon mieluiten folaattimuodossa (vaikka oliskin jo monivitamiinissa mukana). Elimistöllä menee yllättävän pitkään ennen kuin vitamiinivarastot latautuu riittävän täyteen.
Lisäksi syö TOSI paljon hyviä, erilaisia rasvoja: reilusti laadukasta oliiviöljyä, kalaa tai kalaöljyjä, pähkinöitä. Itse huomasin niiden edut.
Sitten ennen ja jälkeen ovulaation greippimehua ja kiinnittymisen aikoihin punaviiniannos iltaisin. Näillä eväillä itse onnistuin melkein heti ja terve lapsi tuli.
Ei alkoholia.
Vierailija kirjoitti:
Mitä etuja huomasit rasvojen ansiosta?
Tulee harjoittaa seksiä miehen kanssa. Se on liki välttämätöntä tai ainakin työlästä korvata. Kaikki muu on melkolailla valinnaista ja hifistelyä.
Vierailija kirjoitti:
Greippimehun tehosta ei taida olla ainuttakaan tutkimusta, mutta foolihappo ja d-vitamiini ovat ihan gynekologinkin suosittelemia.
Öljyt, punaviinit sun muut ruokavaliomuutokset ovat kuitenkin vain hienosäätöä, lapsi tulee jos on tullakseen. Valitettavasti tätä asiaa ei voi optimoida niin, että tulos olisi satavarma.
Täytyy muistaa nussutella sillointällöin.
Foolihapot käyttöön. Tupakka pois.