Mikä on paras yöasu alle puolivuotiaalle?
Eihän sitä tietenkään valmiiksi voi tietää miten " kuumaverinen" jälkeläinen sitten on, mutta toivottavasti osaatte jotain neuvoja antaa. Vauva syntyy alkutalvesta, ja meillä on jo ostettuna yksi alle 3-kuukautiselle mitoitettu topattu, hihaton unipussi sekä yksi 74cm vetoketjullinen kokohaalari. Kaksi kapalovaatettakin on hankittuna ja niitä olisi tarkoitus käyttää aluksi. Sinne allehan ei tarvitse varmaan kuin pitkähihaisen bodyn ja ehkä puolipotkarit?
Minkälaisia uniasuja kannattaisi hankkia lisää? Ehkäpä toppaamaton, hihallinen unipussi? Entä pienempää kokoa oleva unihaalari? Millainen on kätevin? Millaisia unipusseja suosittelette?
Meille siis ei ole tulossa äitiyspakkausta, joten sen kokohaalareista ei tule olemaan apua.
Kommentit (15)
ja terällisellä potkupuvulla jossa siis pitkät hihat..Näin ainakin meillä. Ja lapset ovat syntyneet syyskuussa, maaliskuussa ja helmikuussa. Kesällä vauvalle voi laittaa vain esim bodyn. Onhan vauvalla kuitenkin peitto päällä joka myös lämmittää.
Meillä vauvalla (syntyi tammikuussa) on pääsääntöisesti käytetty unipussi+body -yhdistelmää. Unipussina meillä on Grobagin (2.5 tog) pussi ja tämä oikein toimivaksi on osoittautunut. Kaapissa on kyllä varalla muutamia terällisiä unihaalareita (kokoa 56-62), mutta niitä on käytetty vain muutamat kerrat. Lahjaksi olemme saaneet pari kaksiosaista pyjamaa, mutta niitä ei kokeilua enempää ole käytetty - äärimmäisen epäkäytännölliset!
Kun tässä keväällä oli muutama lämpimämpi päivä ja yö, vauva nukkui pussissaan ilman bodya, pelkästään siis vaippa+unipussi. Kunhan kelit tästä vielä lämpinevät, siirrymme Grobagin ohuempaan versioon...
nukuttiin samoissa vaatteissa kuin päivälläkin (body+puolipotkarit) siihen asti, että vauva alkoi liikkua lattialla, jolloin katsoin, että vaatteet eivät pysyneet enää niin " puhtaina" ja siirryttiin vasta noin 5 kk iässä käyttämään unihaalaria.
Toinen syy oli miksi ei käytetty erillistä yöhaalaria aikaisemmin on se, että vauva nukahti milloin mihinkin aikaan yöunille, enkä koskaan ehtinyt vaihtaa unihaalaria...Meillä oli kyllä montakin 56 cm unihaalaria ja kaikki jäi käyttämättä.
Unipussista yms. meillä ei ole kokemusta. Nykyään, kun vauva 8 kk, niin parhaita ovat olleet lahkeesta avonaiset, koska muuten jää heti pieneksi puku tai sitten " sukkaosa" on liian iso. Meillä sukat pysyvät yöllä aikast hyvin jalassa.
Mun mielestä ei kannata kauheesti ostaa etukäteen samaa asiaa (esim. monta unipussia tai haalaria), koska vasta kun itse käyttää niitä, niin tietää mikä sopii omalle vauvalle parhaiten.
..ainakin meillä. Varsinkin vetoketjulliset, jotka saa myös alhaalta auki on olleet tosi hyviä. Ja jos teille sattuu usein kakkaileva ja paljon pissaava vauva, ja joudutte myös yöllä vaihtamaan vaippaa, niin tollanen vetoketju systeemi on loistava. Meillä myös terälliset, eli siis ei tarvita sukkia. Alla vain vaippa. Mitään lämpimämpää ei ainakaan meidän maaliskuinen vauva ole missään nimessä tarvinnut. Ja eihän nää sisälämpötilat muutenkaan paljon vaihtele, ellei sitten ole tosi vetoisaa. Tietty vauvat on erilaisia. Mutta minä ainakin sanon kaikille odottaville kavereille, että ainakin meillä yöpotkupuvut on olleet melkein kaikista vaatteista tärkeimpiä, varsinkin silloin kun se vaippa päästää ohi niin se tekee sen just yöllä. Eli noita pukuja on hyvä olla useampi :).
Terkuin, Mangolia ja poika 2kk
Me ollaan ihan alusta asti käytetty vetoketjullista koko haalaria, jossa jalkaterät umpinaiset. Ei olla unipussia tarvittu. Meillä ainakin kotona niin lämmin myös talvella että ei haittaa jos potkii peittoa pois. Sanoisin kyllä että jos teille vauva alkutaivesta syntyy niin ei varmaan kova kiire ole vielä. Voihan sitä sitten itse katsoa mistä tykkää ja ehtii ostamaan vaikka vauva olis syntynyt.
Ja vielä, laitoit että teillä yksi 74cm puku. Meillä on sen kokoiset nyt otettu juuri käyttöön ja ipana on 8kk.
Tipy
kuten edelläkin mainittiin tuosta 74 cm koosta, meillä myös poika 8 kk siis ja nyt olen muutaman 74 cm vaatteen ottanut käyttöön ja pituutta pojalla nyt varmaan noin 70cm.
eli ei varmaan kannata etukäteen montaa unipussia ostaa, jos vauva ei sellaisessa tykkää nukkua. Meillä jäi ihan käyttämättä, kun ei vaan ollut meidän juttu koko pussi, vaikka etukäteen ajattelin hyväksi jutuksi.
Meillä oli kans käytössä vetoketjullinen kokohaalari, tai oli myös haalareita, joissa nepparit, mutta tosiaan jos yöllä joutuu vaippaa vaihtamaan, niin unisena vetoketju on paljon kätevämpi kuin yrittää silmät ristissä niitä neppareita laittaa.
Nyt vauva on 8-kuinen ja olen siirtynyt käyttämään pelkkää paitaa ja puolipotkareita. Tämä siksi, että vaippa pitää meillä edelleen vaihtaa yöllä, jos herää syömään, muuten herätään aina kesken unien siihen että sänky on märkä. Poika inhoaa öistä vaipanvaihtoa ja huutaa ja potkii, niin piti kehitellä vaate, jossa vaihto on kakkein helpointa. Nuo puolipotkarit on kaikkein helpoimmat riisua ja pukea ja on varpaat peitossa ettei palele, eikä tarvii sukkia.
Aiomme vaan käyttää kestovaippoja joten ne vievät hieman tavallista vaippa enemmän tilaa vaatteessa. Lisäksi olemme kumpikin olleet miehen kanssa reilusti yli nelikiloisia ja 50-senttisiä jytyjä syntyessämme joten 54-senttiset vaatteet saattavat jäädä harmittavan pian pieniksi. Ehkäpä muutama 60-senttinen haalari olisi hyvä hankkia varalle ja sitten ehkäpä sellainen hihallinen, toppaamaton unipussi vaikkapa 70-senttisenä... Tulee varmaan tarpeeseen kesällä.
Haluan ostaa aika paljon erilaisia tarvikkeita valmiiksi ettei sitten tarvitse pikkuvauva-aikaan ryntäillä kaupoissa etsimässä uusia systeemejä. Monenmoista hankitaan kokeiluun ja jos ei tule käytettyä, myydään eteenpäin tai vaihdetaan lukuisten tuttujen vauvaperheiden kanssa. Lähes kaikki tähän asti hankkimamme tarvikkeet ovat meille tulleet käytettynä joten noiden bongaaminen kirpputoreilta vie aikaa. Siksi olen asialla jo näin aikaisin :)
Mutta nyt toisen kanssa olen käyttänyt pelkkää bodya tai sitten t-paitaa, meillä on sisällä suht lämmin.On helppo havaita tarviiko vaihtaa vaippa yöllä, eikä sitten tarvitse niin hirveesti riisua/pukea.Poika nukkuu suurimman osan yöstä mun vieressä joten ei tule sitten niin kuuma kun ei oo niin paljon päällä.Mutta tosiaan, niin kuin jo moni tuossa aiemmin sanoi niin kokeilemalla se selviää, etukäteen ei voi tietää vaikka joku vaate vaikuttaisikin " tosi kätsyltä" .
Poika synt. helmikuussa
" hellepuku" , eli potkari, missä on lyhyet hihat ja lahkeet, jos on lämpimämpää.
vauvastahan tuo aikalailla riippuu. Meidän kuuma-kalle syntyi helmikuussa kun ulkona oli vielä yli 20 astetta pakkasta. Nukkui silti pelkässä unipussissa tai potkupuvussa. Alle ei siis mitään bodyja. Musta tuntuu usein, että ihmiset pukee lapsilleen liikaa päälle. Kesä helteelläkin näkee vauvoja jotka on pistetty paksujen villa-asujen tai muuten vaan kuumien vaatteiden alle nukkumaan vaunuihin. Aina outoa, sillä kyllähän vauvakin kuumettuu jos sillä liikaa päällä on. Muistakaa kokeilla vauvan lämpötila niskasta älkääkä varpaista tai sormista, sillä ne ei kerro mitään.
on meillä olleet monenlaisia mutta aina niitä on käytetty, poika on nyt 4kk. Se kuuluu iltarutiineihin, että vaihdetaan yöpuku päälle. On ollut kokohaalaria ja kaksiosaista ja mielestäni molemmissa on hyvät ja huonot puolet. Aika usein vaipasta vuotaa joten monesti on pöksyt märkänä ja kaksiosaisessa ne on helppo vaihtaa. Nyt kun oli jo lämpimämpi oli hänellä vain lyhythihainen body. Koskaan missään yökkärissä ei ole ollut jalkateriä koska minusta tuntuu että se on vauvalle miellyttävämpää. Peittona on filtti ei täkki. Olen suositusten mukaan pitänyt makuuhuoneen lämpötilan " viileänä" . Luulen myös, että monet vauvat puetaan liikaa, ehkä se on epävarmuutta tai tiedon puutetta, tiedä häntä....
Poika syntyi helmikuussa. Alkuun nukkui body+sukat asussa (sääret siis paljaana) tai body+puolipotkarit. Ensimmäiset pyjamat ostettiin 56-kokoa ja niihin siirryttiin 2kk iässä. Tehtiin just sellainen iltarutiini, että klo 20 vaihdetaan vaippa ja tehdään tarvittavat muut huoltotoimet (mahdollinen kylpy, rasvaus jne) ja sitten pyjama päälle.
Ollaan yritetty tuolla luoda sellaista iltarytmiä, että vauva jotenkin näiden kirkastuvien kesäöidenkin aikaan tajuaisi, että " ahaa, nyt on ilta" .
Eli nyt 3,5kk poika nukkuu edelleen pyjamassa. Mun mielestä ne on ihania.
Mitään toppajuttuja ei kyllä koskaan käytetty. Sellainen vaan tuli mieleen, että mitä ihmeen väliä sillä vauvan syntymäajalla on yövaatetukseen kun sisälämpötila kodeissa on kaiketi aika vakio ympräri vuoden???
Oi, olisipa hienoa, jos lämpötila pysyisikin vakiona ympäri vuoden! Meillä ainakin valitettavasti kovilla pakkasilla lämmitys tulee " jälkijunassa" eli hiukan viileää on koko kämpässä (rivitalossa siis asustetaan). Kesällä taas on niin turkasen kuuma, kun aurinko porottaa koko päivän akkunoista sisään ja kunnon läpivetoa ei oikein saa...
Eli meillä ainakin yöpukeutuminen, niin lasten kuin aikuistenkin, vaihtelee vuodenajan mukaan.
terällisiä ja pitkähihaisia. Koot 56cm ja 62cm menivät käytössä hyvin. Alle ei muuta kuin vaippa.
Ihan pienin koko meni vain ensimmäisen kuukauden, mutta oli silloin oikein käyttökelpoinen. Vauva oli 3.5kg ja 51cm syntyessään.