NO NYT: Kotimaanmatkailussa on nyt imua – “Suomalaiset ovat tarttuneet urakalla vastuullisuuteen”
Monista Suomen suurimpien kaupunkien matkailutoimistoista kerrotaan, että kotimaisten matkailijoiden määrä tuntuu kasvaneen.
https://yle.fi/uutiset/3-10863456
Mielestäni se onkin epäkohta suomalaisissa, että moni tuntee ulkomaat paremmin kuin oman maansa. Moni ei ole nähnyt esim. Turun Linnaa, mutta on nähnyt ulkomaiden nähtävyyksiä.
Jos et ole tutustunut Suomeen, niin eikö se ole aika noloa reissata ulkomaille? Onneksi Rikun ja Tunnan Madventures Suomi tulee muuttamaan Suomen matkailun kiinnostavuutta.
Eikö se jo hävetä, että ei ole nähnyt Hämeen Linnaa tai Olavinlinnaa mutta on nähnyt Phuketin rannat? Onko sellainen ihminen edes suomalainen?
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Kotimaanmatkailu on vaan niin kallista.
Eikä ole, jos liikkuu polkupyörällä ja nukkuu teltassa.
Vierailija kirjoitti:
Oletko laskenut siihen sen faktan, että lentoliput maksavat yleensä väh 200e?
Sen jos laskee, niin kotimaanmatkailu onkin yllättäen halvempaa kuin ulkomaanmatkailu. Ja junat tai bussit kulkee jokapaikkaan suht edullisesti.
Suomessa lomailusta tehdään omassa mielessä kalliimpaa kuin mitä se todellisuudessa on. Jotain osaamattomuutta siinä on, jos saa Suomen matkailusta kalliimpaa kuin vaikka Thaimaan viikon lomasta. En edes voi ymmärtää, miten se olisi edes mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuosta on lomailu kaukana.
Mä oon päättänyt koluta ensin Suomen. Muutaman ulkomaan matkan olen tehnyt työn puitteissa ja pohjoismaissa muutaman lomamatkan. Kohta 40v olen ja vielä ei ole ollut mitään ongelmaa löytää nähtävää kotimaasta.
Hieno juttu suomalaiset! Säästetään luontoa ja luodaan työtä kotimaisille paikallisille pienyrittäjille. Hyvä uutinen :)
Turun linna ja Olavinlinna nähty jo ennen aikuisikää. Thaimaaseessa en ole edes käynyt, enkä aiokaan käydä. Ei tarvitse, sillä mångkultur on saapunut Suomeen jo ajat sitten.
Ihan asiallista. Ainoastaan AP:n kuvailema Madventuresin rooli muutoksessa on täysin absurdi. Kuka järkevä ihminen edes kehtaa olla Rikun kanssa samaa mieltä?
Porin Yyteri päihittää ihanuudessaan Kreikan turistirannat.
Vanha Porvoo ja Loviisa ovat helmiä <3
Muuten olisin täysin onnellinen kotimaanmatkustaja vaikka loppuikäni, mutta nämä säät... Ikinä ei voi luottaa siihen, että kotimaassa lomaillessa saisi lämmöstä nauttia.
Ihan normaalia Ylen viherpunikkipropagandaa, ei mitään tekemistä todellisuuden kanssa.
Juttu on tehty toukokuun tilanteen mukaan, näillä heinäkuun helteillä ei tarvitse olla kummoinenkaan ennustaja, jos sanoo, että kesästä tulee kotimaanmatkailun huonoin vuosikymmeniin ja että kaikki ulkomaanmatkat ovat loppuunmyytyjä.
Joo, ostakaa Museokortti niin Suomessa matkailusta tulee erittäin mielenkiintoista kun joka kaupungissa on joku paikka minne pääsee "ilmaiseksi". Helsingissä jopa parikymmentä museota. Paras keksintö ehkä koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teltta + 2 hlö leirintäalueella maksoi 25 e toissa viikonloppuna. Minusta tuo on ihan törkeän kallista.
En ole kiinnostunut kotimaanmatkailusta hinnan ja ilmaston takia eikä täällä ole yhtäkään sellaista kohdetta, jonka haluaisin palavasti nähdä. Joka kesä reissataan joka tapauksessa sukulaisissa ja ajellaan vaihtelun vuoksi eri reittejä ja yövytään matkalla joko teltassa tai mökissä, ja se riittää. Varsinaisen lomani haluan viettää jossain, missä on oikeasti nähtävää; on lämmintä ja hintataso on edullisempi.
Eikä se näistä keskusteluista muuksi muutu,
Vierailija kirjoitti:
Muuten olisin täysin onnellinen kotimaanmatkustaja vaikka loppuikäni, mutta nämä säät... Ikinä ei voi luottaa siihen, että kotimaassa lomaillessa saisi lämmöstä nauttia.
Ihan totta. Maanjäristykset ja tsunamit on toki paljon kivempia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen jos laskee, niin kotimaanmatkailu onkin yllättäen halvempaa kuin ulkomaanmatkailu. Ja junat tai bussit kulkee jokapaikkaan suht edullisesti.
Vai niin. Minä katsoin juuri, mitä maksaa yhden hengen matka Helsingistä Rovaniemelle. Ei ole merkittävästi halvempaa. Meno-paluu -junalippu 160 eur ja viikon hotelliyöt alk. 495 eur. Eli noin 650 eur. Sillä voin päästä viikoksi etelään.
Ja ei, minä en aio ottaa Rovaniemeltä halvinta hostel-majoitusta, koska en ulkomaillakaan majoittuisi sellaiseen, vaan ihan hotelliin.
Mutta älä turhaan paheksu minun ulkomaanmatkojani. En ole ollut sellaisella yli kuuteen vuoteen. Menen lomallani Kainuuseen, kuten aina ja pysähdyn matkalla jossain minulle entuudestaan tuntemattomassa kaupungissa. Tänä vuonna kenties Kouvolassa, koska siellä on asuntomessut.
Justiinsa laskeskelin, että jos menen yhdeksi yöksi Helsinkiin junalla ja käyn Linnanmäellä menee rahaa jo ilman syömisiä yli 200e. Ja samaan aikaan saisi berliiniin neljän päivän reissun n 300eurolla hyvällä hotellilla... Berliinissä on pikkasen enemmän näkemistä, ravintolassa syöminen edullisempaa jne jne joten kummankohan reissun varaisin....
Jaa, äkkilähdöt lämpimään tuntuvat kyllä käyvän kaupaksi, joten kyllä porukka haluaa edelleen sinne lämpimään pois täältä koleudesta ja ankeudesta.
Vierailija kirjoitti:
Jaa, äkkilähdöt lämpimään tuntuvat kyllä käyvän kaupaksi, joten kyllä porukka haluaa edelleen sinne lämpimään pois täältä koleudesta ja ankeudesta.
harmi vaan ettei se äkkilähtö muuta sitä ankeudesta valittajaa miksikään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa lomailusta tehdään omassa mielessä kalliimpaa kuin mitä se todellisuudessa on. Jotain osaamattomuutta siinä on, jos saa Suomen matkailusta kalliimpaa kuin vaikka Thaimaan viikon lomasta. En edes voi ymmärtää, miten se olisi edes mahdollista.
Harvoin maksan lentolipuista noin paljon. Viime viikolla olisi päässyt Ateenaan 140 eurolla (m-p/hlö) ja Krakovaan 90 eurolla. Ateena on kuitenkin turhan kuuma elokuun alussa ja Krakovan ilmanlaatu on aivan kamala viileämmälläkin ilmalla, joten jäin vielä miettimään muita kohteita, joihin löytyisi hyviä tarjouksia.
Majoitukset Suomessa maksavat ihan hirveitä. Viimeksi kun olin ulkomailla, maksoin 140 e/8 yötä huoneistosta, joka oli erinomaisella paikalla, täysin remontoitu ja sisälsi kaiken tarvittavan pyykkikoneista alkaen. Suomessa tuolla hinnalla saa yhden yön hotellissa.